Korunk járműgyártásának meghatározó szereplője az egyre fejlettebb elektronikai rendszerek elterjedése. Természetesen meg lehet magyarázni ezek szükségszerűségét: egyre erősebbek a járműveink, így a képzetlen átlagpilóta másképp úton sem tudná tartani őket. A versenyportban is a köridők javulását eredményezték – miért ne használnánk hát őket a közutakon is? Szerkesztőségünkben vendégeskedik éppen a BMW két megújult óriásrobogója, a C650GT és a C650 Sport (tesztjüket a közeljövőben olvashatjátok majd). A 60 lóerős és nagyságrendileg negyed tonnás automata járművekbe ugyan személy szerint nem tudom megmagyarázni, miért van szükség menetvezérlő elektronikára, de biztosan a legbénábbakra is gondoltak Münchenben, így raktak beléjük ilyen extrát is.
Sőt, nem is extrát, hiszen az ASC (Automatic Stability Control) a bajor robogók alapfelszereltségéhez tartozik. Ma reggel hatalmas megdöbbenésemre alig tudtam kijönni a garázsból a masinával – az onnan kivezető hosszú és erősen emelkedő, még a nyolcvanas években épült felhajtó ugyanis olyan fogazott betonból épült, amely a síkos időkben az autók kapaszkodóképességének kedvez, de a modern elektronikával felvértezett motorkerékpárnak nem.
Villogó sárga lámpával vált gyakorlatilag mozgásképtelenné a C650 Sport. Nagy nehezen kiverekedtem magam az utcára – majd délután kamera előtt rekonstruáltuk az esetet. Amely pont ugyanúgy végződött: amint a bordákon berezonált a viszonylag nagy gáz és slip mellett a hátsó kerék, az ASC azonnal elvette a tüzet. Semmilyen gázkezelési kísérlet nem segített. Iszonyatos izzadtsággal jutottam fel a hosszú emelkedő tetejére.
Szerencsére a bajor mérnökök gondoltak az ilyen esetekre, így a C 650 Sport Beállítások menüjéből a menetvezérlő elektronika kiiktatható. Miután ez megtörtént, jöhetett a kontroll-felfutás – amely pontosan ugyanúgy végződött, mint bármely más, nagyobb kerekű motorral: simán és könnyedén, csak a hosszú keréknyom tetejét nézve (vezetéstechnikailag ez nagyon lényeges!) egy stabil gázon röppentem fel az utcaszintig.
Videónkon egyértelműen látszanak a történtek. És a megoldás is…Egy szó mint száz: a modern technika bizonyára sok esetben tud nagyon hasznos lenni és segít a magukat túlvállaló járművezetők rongyos életének megóvásában – de van hogy éppen akadályoz. Így ha tehetem, a magam részéről a jövőben is igyekszem mindenféle ilyen ketyere nélkül készített motorkerékpárral járni. A jobb csukló edzésében egyelőre jobban hiszek…
Cimkék:
A Samsung által kínált utólag felszerelhető plexi nem csak a szelet fogja meg, hanem telefonoddal kommunikálva annak funkcióit is megjeleníti.
Elolvasom »A Nolan csoport prémium márkájának sporttúra bukója, az X-661 különleges új változatot kapott. A Titan-tech minden szempontból nagyon ütős lett!
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »