Akcióhősök motoroztak vele a filmvásznon és hobbiversenyzők sokasága vágott nyergében a hegyi- és utcai versenyeknek – ez a scrambler. Durva, terepes mintázatú gumiabroncsokkal, magasan vezetett kipufogóval, hosszabb rugóutakkal és kényelmes üléspozícióval szolgálta motorosait az ötvenes és hetvenes évek között. A kanyargós országutakon nyújtott élvezetes motorozás mellett némi terepes képességekkel ötvözve kínált széles körű használhatóságot. A scrambler nyergében a motoros gépéhez hasonlóan a megszokott hagyományokon és a bevett konvenciókon jócskán túl élvezhette a különleges élményt.
A scrambler-hagyományok a BMW Motorrad történetében is mélyen gyökereznek. A BMW R68 még 1951-ben jellegzetesen megemelt, kettő-az-egyben kipufogóval szerelt változatában érkezett a Frankfurti Motorszalonra (IFMA), pontosan úgy, ahogyan a BMW Motorrad versenyzőlegendája, Georg “Schorsch” Meier különböző futamokon rajthoz állt vele. Míg az R68 alapkivitelében hagyományos, alul vezetett kipufogórendszerrel készült, a megemelt változat már akkor is szerepelt a BMW Motorrad tartozék-kínálatában. A háború utáni veterán BMW motorkerékpárok e különösen értékes képviselőjét még napjainkban is szívesen szerelik fel tulajdonosaik a különleges, scrambler-stílusú kipufogóval.
A BMW Motorrad most új BMW R nineT Scrambler modelljével olyan motorkerékpárt mutat be, amely egészen kivételes módon idézi fel a legendás scrambler-korszakot. A motorkerékpárok e speciális fajtájának minden jellemzőjével és egészen egyedi szellemiséggel kínálja újdonságát mindazon motorosok számára, akik a puritán, a legszükségesebbre korlátozott és nonkonform stílus hívei – mégpedig a BMW technikájával és minőségében. Az R nineT roadster modellel közösen a BMW R nineT Scrambler a BMW Motorrad új Heritage élményvilágának alapítója.
A gép hajtásáról a klasszikus, léghűtéses és erőteljes boxermotor gondoskodik, amely immár több mint kilenc évtizede a semmi mással össze nem téveszthető formák, a tekintélyes forgatónyomaték és az egyedülálló hang megtestesítője. Az R nineT Scrambler erőforrásaként 1’170 köbcentiméter hengerűrtartalommal 7’750-es percenkénti fordulatszámnál 81 kW (110 LE) teljesítménnyel és 6’000-es fordulaton 116 newtonméter maximális forgatónyomatékkal tér vissza a lég-/olajhűtésű boxer. Szabályzásának új fejlesztésű jellegmezői és aktívszén-szűrővel ellátott üzemanyagrendszere révén az Euro 4 kipufogógáz-szabvány előírásait is teljesíti.
Hasonlóképpen, mint az R nineT esetében, a BMW Motorrad új scrambler modelljével is rajongók sokaságának igényeit kívánja kielégíteni, akik kreatív módon, személyes ízlésüknek megfelelően szeretnék kialakítani motorkerékpárjukat. A lehetséges módosítások skálája itt a BMW Motorrad eredeti tartozékoktól egészen a professzionális járműátépítő és tuningcégek egyéni igények szerint készített komponenseiig terjed, amelyekkel már teljesen egyedi darabok születhetnek.
A klasszikus scrambler magasan vezetett kipufogórendszerében egymás felett elrendezve hordja két hátsó hangtompítóját, amelyek a vázhoz különösen közel húzva a motorkerékpár eleve karcsú megjelenését erősítik. Mélyen zengő és telt boxer-hangot produkálva a kipufogó az új ECE R41-04 zajvédelmi előírásoknak is megfelel. A kipufogógázok még hatékonyabb tisztításáról megnövelt katalizátor gondoskodik.
A széles körű egyéni kialakítási lehetőségek fontos eleme – az R nineT roadsterhez hasonlóan – a váz koncepciója. A saját fejlesztésű acél csőváz a boxermotort is teherviselő elemként integrálja, s a kormányagyat is tartalmazó első, illetve a lengőkar-csapágyházat is magában foglaló hátsó vázelemből áll. A levehető utasoldali vázrész révén az R nineT Scrambler igény szerint alakítható két-, illetve – különösen stílusos megjelenéssel – egyszemélyessé. Aktív és mozgékony karakterének megfelelően az R nineT Scrambler futómű-geometriáját mindenekelőtt a kedvező irányíthatósági tulajdonságok, a semleges kanyarbeli viselkedés, s ezzel a kanyargós országutakon kínált élvezetes motorozás jegyében alakították ki a tervezők.
Az autentikus scrambler külsőnek megfelelően gumiharmonikákkal védett, 125 milliméter rugóúton mozgó teleszkópvilla látja el az első kerékfelfüggesztés feladatát. A hátsó kerék vezetéséről a többi boxermotoros modellhez hasonlóan szimpla Paralever lengőkar gondoskodik. A rugózás és a csillapítás itt központi rugóstaggal történik, amelynek maximális rugóútja 140 milliméter. A BMW új scrambler modellje könnyűfém-öntvény keréktárcsákkal készül, ugyancsak a motorkerékpárok e fajtájára jellemző módon elöl 19” peremátmérővel és 120/70-19 jelzésű gumiabronccsal, míg hátul 17 colos méretben és 170/60-17 jelzésű gumiabronccsal.
A már alapkivitelben blokkolásgátlóval (ABS) készülő fékrendszer fém fékcsövekkel, valamint elöl négydugattyús féknyergekkel és 320 milliméter átmérőjű féktárcsákkal, míg hátul kétdugattyús úszónyereggel és 265 milliméteres tárcsával felel meg a scrambler dinamikus menettulajdonságai támasztotta intenzív lassulási igényeknek.
A scrambler egyik alapvető jellemzője az egyenes és pihentető üléspozíció. A BMW Motorrad mérnökei ezért újonnan alakították ki az ergonómiai szempontból meghatározó kormány-ülésfelület-lábtartó háromszöget. Az R nineT modelléhez viszonyítva megemelt kormány, az ülés némileg alacsonyabb párnázata valamint a motoros mélyebbre és hátrébb szerelt lábtartói kimondottan pihentető testtartást tesznek lehetővé.
Legyen szó a szériakivitel könnyűfémöntvény keréktárcsáiról vagy az extrafelszerelésként rendelhető keresztküllős kerékpántokról, az új R nineT Scrambler fellépése mindenkor stílusos. Fontos formatervezési célkitűzésként fogalmazták meg a mérnökök, hogy e puritán megjelenés érdekében a burkolatelemek szintén hangsúlyosan visszafogott stílust képviseljenek. Ennek szellemében a BMW Motorrad új scrambler modelljét minden irányból rátekintve a motorkerékpár-építés klasszikus és modern stílusjegyeinek sajátos ötvözete jellemzi. A kör alakú fényszóró a szabadság, illetve az egyéni és lezser stílus kifejezője, az analóg sebességmérő pedig egyszerűségében szintén a BMW scrambler kifejlesztésekor alapelvnek számító klasszikus elveket követi. A 17 literes acéllemez üzemanyagtartály vonzza a tekintetet, akárcsak a jobb oldalon, a légbeszívó nyílás feletti, igényes alumíniumlemezből készült burkolati elem, amely gravírozott „R nineT” feliratot hordoz.
Az igényes kidolgozás a BMW Motorrad új Heritage élményvilága legfrissebb tagjának részletmegoldásain is jól érzékelhető. Kiváló példái ennek az üveggyöngy-szórással tisztított, majd natúr árnyalatra eloxált felületű, kifejezetten nemes hatású kovácsolt alumínium elemek vagy éppen a kónuszos kiképzésű – azaz a végein nagyobb falvastagságú – alumíniumcső-kormány ugyancsak alumínium tartókonzoljai, amelyeket gravírozott „BMW Motorrad” felirat díszít. Nemkülönben színvonalas megmunkálás és anyagválasztás jellemzi a barna tónusú, patinás hatású bőrrel és kiemelt varrásokkal kárpitozott, karcsún keskenyedő kétszemélyes ülést is. Az új masina matt Monolith metál színben kapható. Klasszikus és puritán karakterét olyan komponensei fekete bevonata emeli ki, mint a váz, a lengőkar, az első villa hüvelyei és a motorburkolat.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »