A túra-endúrók nagy népszerűségnek örvendenek manapság, ám az emberek kilencven százaléka nem hagyja el az épített utakat ezekkel a motorokkal. Elcsépeltnek tűnik, de teljes mértékben igaz, hogy a kaland ott kezdődik, ahol az aszfalt véget ér. Mivel a jogosítványszerzés során még az aszfaltos ismeretek elsajátítása is csak minimális szintre korlátozódik, így érthető, hogy a motorosok nem merik levinni az útról a gépeiket. Ha valaki mégis leviszi, akkor is ott van benne a félelem, hogy egyedül van, mi történik, ha elesik és még számos visszatartó tényező. Éppen ezért szeretnénk meghívni benneteket a Tata Környéki Kalandorok nevében egy off-road vezetéstechnikai tréningre, amelynek során lehetőség lesz ellenőrzött körülmények között kitapasztalni a motor viselkedését laza homokos, agyagos talajon, emelkedőn, lejtőn, füvön, ugratón – mindenkinek a maga szintjéhez és bátorságához igazítva.
Némi elméleti rész után kezdődne a bemelegítés, aztán pedig motorra pattannánk, hogy gyakorlatban is elsajátíthassuk a hallottakat. A legalacsonyabb sebességről építkeznénk felfelé, így megérezve és megőrizve a motor egyensúlyi helyzetét. Ez különösen fontos terepen, ugyanis sokkal intenzívebb és több erőhatás akarja kimozdítani a gépet és a vezetőjét, mint aszfaltos motorozáskor. Megnézzük, hogy miért fontos állva motorozni, hogyan tudunk fékezni, elindulni laza talajon. Lehetőség lesz gyakorolni a motor felállítását egy arra kijelölt gépen, így nem kell a saját motorotokat az oldalára rakni, ha nem szeretnétek (persze nem kizárt, hogy lesz efféle önkéntelen akció).
Ha már látható módon jól megy a társaságnak a bálna terelgetés, akkor megnézhetjük a terület szomszédságában elterülő, egykor szebb napokat is látott motocross pályát. Ezt követően vezetett túrára indulna a társaság, kettő vagy három csoportra bontva, létszámtól és tudástól függően.
Nyolc pontban összeszedtük, hogy melyek azok a minimum követelmények, amelyek betartásával zökkenőmentesen teljesíthető a program. Lássuk, hát őket!
1. Valamilyen szinten terepre alkalmas motor, leginkább nagyendúró.
2. Utcai mintázatú gumival is teljesíthető, de az ún. dual-sport gumikkal (Conti TKC80, Heidenau K60, Karoo és társaik) könnyebb és élvezetesebb dolga lesz a résztvevőknek.
3. Védőfelszerelés kötelező a saját testi épségünk érdekében és azért is, mert az ennek a hiányából bekövetkező esetleges sérülés az illető és az egész társaság programját képes tönkretenni. A minimum védelmet adjuk meg legalább a habtestünknek. Gondolok itt a protektoros kabátra(protektoring még jobb) nadrágra, gerincvédőre és kesztyű, csizma kombóra. A sisak ugye magától értetődő? Csizmából is a túra-endúrós vagy a krossz csizma ajánlott, terepen ugyanis a láb védelme hatványozottan fontos – sokkal több szituációban képes sérülni, mint az aszfaltos motorozáskor. Természetesen nem kötelező, egy sima utcai csizma is megteszi – viszont a motoros cipőket lehetőleg hanyagoljuk – terepen, lábtartón felállva kb. olyan, mint halottnak a csók.
4. Ha van rá lehetőség, ne tele tankkal érkezzetek – terepen, ha nincs nagy távolság a benzinkutak között (Magyarországon ilyen pedig nincs), akkor felesleges huszonakárhány litereket cipelni magunkkal, csak a saját dolgunkat nehezítjük meg. A gyakorlásra és a túrára elegendő lesz maximum tíz liter benzin, de ez nagyon a plafon – persze extrém fogyasztású járgánynál ez eltérhet.
5. Bukócső javasolt, de nem kötelező – az eldőlésekből adódó károkért semmiféle felelősséget nem tudunk vállalni.
6. Az oldaldobozokat hagyjátok nyugodtan otthon, attól nem lesz terepképesebb a masina. A topcase is csak rontja a motor súlyelosztását, ami terepen komoly hátrányt jelenthet, arról nem beszélve, hogy komolyabb erőhatások érik, mint aszfalton, így nagyon könnyű elveszíteni.
7. Alázat a motorral és a tereppel szemben – könnyebben és hamarabb büntet, mint az aszfalt.
8. A gyakorláson és a túrán mindenki saját felelősségére vesz részt, rendszám és kötelező biztosítás ajánlott.
A gyakorlás és a túra most szombaton, azaz október 3-án lesz. Reggel fél kilenctől gyülekezünk a vértesszőlősi CBA Sztráda parkolójában, majd onnan kilenc órakor indulunk a Baj és Vértesszőlős között található pályára. Tizenegy óra magasságában, ha már egészen jól megy mindenkinek a motorozgatás, nekilátnánk a tereptúrának. Nagyjából 60 kilométeres etappal számolhattok és délután háromig illene befejezni a programot, hogy még mindenki világosban hazaérhessen.
Várunk mindenkit szeretettel! Jelentkezni az esemény Facebook lapján tudtok, de itt is jelezhetitek hozzászólásban.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »