Korábbi kedvcsinálónkban már buzdítottam mindenkit, hogy vegyen részt az idei 48 órás motoros teljesítménytúrán. Hogy mi is ennek a lényege, és hogyan képzelhetitek el? Engedjétek meg, hogy idemásoljam az itiner elejét, a túrával kapcsolatos tudnivalókat – ebből remélem minden kiderül az év szerintem valóban egyik legszebb – ugyanakkor legkeményebb – túrájáról.
“A 48 órás túrák alapelve, hogy egy adott tematikán belüli érdekes és szép helyeket oly módon járunk végig motorral, hogy közben a környezetről a lehető legtöbbet tudjunk meg, élvezzük a tájat és a látnivalókat, de mindezt a lehető legbiztonságosabban tesszük. Éppen ezért az útvonal úgy van összeállítva, hogy azt péntek déltől vasárnap délig a közlekedési szabályok betartása mellett, két éjszakai pihenő közbeiktatásával végig lehessen járni. Éjszakai pihenő alatt mindenki egy rövid, néhány órás alvást értsen. Az idei túra először lép ki Magyarország területéről, de nem szakít a magyarsággal kapcsolatos témával: a felvidéki magyar várakat öleli körbe. Az itinerben foglalt útvonal azonban csak ajánlás: attól mindenki saját belátása szerint eltérhet (például az útminőség okán). Amit kötelező érinteni, az a mintegy 30 egykori katonai erődítmény. A navigációhoz bármilyen segédeszköz tetszés szerint igénybe vehető, azonban a táv jó részén kizárólag az itiner szöveges útmutatásai alapján végig lehet menni. Az itiner felépítése: az útvonalleírások álló betűvel vannak szedve. Amikor egy-egy várhoz értek, annak nevét vastaggal kiemeltem, majd a nevezetesség rövidebb-hosszabb leírását dőlt betűvel találjátok – érdemes elolvasni, ott a helyszínen sok érdekesség kiderül majd belőlük. Minden helyszínhez kapcsolódik egy-egy aláhúzott kérdés, amelyre a helyszínen megtaláljátok majd a választ. Ezek csupán a játék részeként szerepelnek a túrában, semmilyen elbírálási szerepük nincs.”
Vagyis kemény menetre számítson minden résztvevő: a 48 órások azért vannak, hogy feszegethessük a saját határainkat, jó sok kilométert tegyünk meg – de közben gyönyörű helyeken járjunk, minél több szerpentinen kanyaroghassunk és sok hasznos tudással is bővítsük buksink tartalmát. Hogy még jobban el tudja minden bizonytalankodó képzelni, mi vár majd rá, kivételesen egy kis további idézetet kaptok – ráadásul előre, az idei itinerből:
“Filakovot az 571-es úton hagyd el Jesenske felé. A barna „Hrad Hajnacka” táblánál menj be a faluba. A várromot aszfaltos úton sajnos nem tudod jól megközelíteni, a főtéren leszel legközelebb hozzá.
Ajnácskő vára
A tatárjárást követően épült. A történeti források szerint először Bata, almágyi ispán fogott a várépítésbe, majd1247-ben IV. Béla király Zólyomi Detre fia Mikó előkelőnek adományozta az itteni földterületet, aki apósával, Lamperttel fejezte be az építkezést. A 14. század elejétől Csák Mátéhoz tartozott,majd Károly Róbert elkobozta és Szécsényi Tamásnak adományozta. Később uradalmi központ volt, melyhez a 15. század közepén 15 falu tartozott. Az 1450-es években a husziták tartották elfoglalva, legyőzésük után visszakerült a Pálóczyak birtokába. Az utolsó Pálóczy, Antal a mohácsi csatában esett e 1526-ban. Az akkori anarchikus állapotok közepette Bebek Ferenc, a hírhedt rablólovag kaparintotta meg a várat. Az 1540-es évek közepén egy portyázó török csapat váratlan rajtaütéssel megszállta Ajnácskő várát, amit ekkor még csak egy évig birtokoltak az oszmán hódítók. 1566 áprilisában azonban Arszlán budai pasa csapatai megtámadták, és ismételten elfoglalták a kis erősséget, ami csak 1593-ban Prépostváry Bálint által szabadult fel. A 16. században Fülek várának tartozéka. 1645-ben újra török kézre került rövid időre. 1649-ben Fekete György kapitány vezette keresztény sereg közelítette meg, a törökök azonban nem védelmezték meg, hanem felrobbantották védőműveit és a falut felgyújtva elmenekültek. A végvári magyarok helyreállították, hogy ismét helyőrséget fogadhasson be. Vécsey Sándor kapta adományul. A korabeli források szerint 1703-ban egy tűzvész a megmaradt részeket is elpusztította.
A főtéri templom előtti feszületen mi van Jézus fölé írva? ………………………….”
A túrára 2015. május 24-ig, azaz vasárnap éjfélig jelentkezhetsz (fontos, hogy ezt ne itt az Onroadon, hanem a Bike Maraton Egyesület oldalán tedd meg!) – hétfőn ugyanis meg kell rendelni a pólókat a résztvevőknek. Amelyből nyilván több készül a tényleges mennyiségnél, tehát lehet hogy az utolsó napokban regisztrálva is lesz emlékpulcsid – de ezt akkor teljes mértékben sajnos már nem tudom garantálni. Ami biztos: ha még a héten regisztrálod részvételi szándékodat, akkor biztosan nem maradsz ki a “48 óra a felvidéki magyar várak közt” kalandjaiból!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »