Nagy port vert fel hazai internetes körökben, hogy a BMW visszarendeli a márkaszervizekbe a 2003 és 2011 között gyártott valamennyi olyan kardánhajtású modelljét, ahol a hátsó kerék közvetlenül egy alumínium elemhez kapcsolódik a kerékagyon. A kérdéses alkatrész ugyanis hajlamos az elrepedésre, és bár egyetlen baleset sem történt a jelenség miatt, a bajor gyártó elővigyázatosságból világszerte közel négyszázezer motorkerékpáron térítésmentesen kicseréli a kérdéses alkatrészt – acél anyagúra. Természetesen azonnal óriási negatív kampány indult el a visszahívás hírének hallatán – amolyan jó magyar szokás szerint -, “hogy lehet, hogy egy többmilliós motoron javítani kell valamit” jeligére. Szeretném egy kicsit megvizsgálni az egész visszahívás témakörét objektív szemüvegen át.
A járművek szervizekbe történő visszarendelése bármilyen utólagos alkatrészcsere céljából teljesen megszokott jelenség. Miről is van szó? Egy járműgyártó elkészít egy kisebb vagy nagyobb sorozat szériában gyártott két- vagy akár négy kerekűt, és eladja azokat. Bármilyen alaposan is tesztelik a prototípusokat, olyan széles körű vizsgálatra nem képesek, mint vásárlók tíz- vagy százezrei. Így mindig, minden gyártó esetében előfordulnak utólag felszínre kerülő akár konstrukciós-, akár anyagminőségi hibák – utóbbi sok esetben csupán egy beszállító hanyagságára vagy spórolására vezethető vissza. Mit tehet ilyenkor az anyacég, ha felelősségteljesen gondolkodik? Újra legyártja a bizonytalan, esetleg hibát okozó alkatrészt – és a szervizekben garanciában cseréli azokat. Ez sokkal inkább felelősségteljes magatartás, mint ha sorsára hagyná a járművek gazdáit – amit egyébként jogilag meg is tehetne sok évvel a garanciaidő lejárta után.
Amennyiben kicsit utánaolvasunk, hamar kiderül, hogy a visszahívás maga közel sem újszerű- vagy ritka jelenség. Sőt, sokkal inkább a mindennapi, szerves része a nagy szériás járműgyártásnak. Már 1967-ben fordult elő olyan, hogy a Triumph utólag a szervizekbe szólította több típusát, mert az üzemanyag-ellátó rendszerben szivárgás fordulhatott elő. Azonban a japán gyárak elvakult hívői se dőljenek hátra elégedetten, hiszen konkrétan itt az Onroadon is beszámoltunk róla, amikor tavaly a Honda 126’000 GoldWinget rendelt szervizbe – ott a hátsó fék megszorulása miatt akár ki is gyulladhattak a túrabálnák (ahogy négy esetben ez konkrétan elő is fordult a közutakon). Akkor emiatt senki nem fente a kardját a Honda felett (a BMW-rajongók sem) – sokkal inkább mindenki megdicsérte a japán gyárat, miszerint törődik az akár 8-9 éves motorkerékpárjainak a biztonságával is. Ahogy tavaly a Yamaha a friss R6-osok komplett első kerekét cserélte, mert azok a felni hibája miatt bármikor – akár rajtaütésszerűen – elengedhették a levegőt – közvetlen életveszélyt okozva ezzel!
A visszahívás mint jelenség tehát teljesen megszokott. A legsúlyosabb esetben akár az is előfordulhat, hogy egy gyártó kerek perec megtiltja egy adott típus használatát – ahogy a BMW tette is azt tavaly a frissen bemutatott R1200RT LC esetében – ott a hátsó rugóstag rögzítésének lehetséges meghibásodása miatt valamennyi addig átadott új túragépet le kellett állítani (!), ameddig meg nem oldották a konstrukciós hiányosságot. Érdekes módon akkor a mostaninál életvédelmi szempontból nagyságrendekkel súlyosabb dolog közel sem kavart akkora port, mint a jelenleg éppen futó – amúgy a gyártói szokások szerint abszolút mindennaposnak számító – visszahívás.
Ugyan nem a motorkerékpárok világából származó példa, de mindenképpen érdemes megemlíteni a legnagyobb autógyártó, a Toyota néhány évvel ezelőtti komoly kálváriáját, ahol több balesetben sajnos elég sok embernek kellett meghalnia, mire a gyártó külső nyomásra kiadta a visszahívást közel négymillió (!!!) járműre, amelyeknek cserélték az elektromos gázpedálját.
Szó szerint a végtelenségig lehetne példákat sorolni ilyen akciókra – de nem teszem. Akit érdekel egy kicsit a dolog, az talál nagyon szép angol nyelvű gyűjteményt, ahol valamennyi visszahívás megtalálható évtizedekre visszamenően. Lehet márkák vagy akár évek szerint is bogarászni – nem fog kimaradni senki, mert még a Boss Hoss történetében is fordult elő visszahívás: a V8-as monstrumok hátsó kereke 1992-ben anyaghiba miatt konkrétan kieshetett a helyéről menet közben.
Zárszóként tehát ismét csak azt tudom leírni, amit megtettem már számtalanszor korábban: amennyiben egy gyártó felismer egy egy lehetséges hibaforrást, és ingyenesen igyekszik elhárítani azt az akár sok évvel korábban eladott járművein is, az sokkal inkább felelős magatartás – és mint ilyen, dicséretet érdemel – mintsem negatív kritikával illetendő. Visszahívás tehát volt, van és lesz is – ameddig mi emberek tervezünk és gyártunk járműveket.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »