Tanulónk néhány kilométerre a motoros vizsga helyszínétől az “utolsó szó jogán” még gyakorolta kicsit a szűk megfordulást. Így rögtön az elején pontosítsunk a bevezetőn, hiszen a felvétel nem a teszt során készült, hanem közvetlenül az előtt. A brit kolléga oktatójával egy valóban szűk helyen igyekezett egy kis plusz ügyességet felszedni – ráadásul amit látunk, az a leírások szerint már a harmadik ugyanolyan manőver volt (az első kettő sikeres persze).
Azután hirtelen minden összeomlott: a manőver második felében néhány apró hibát követett el, amelyek következtében a paripa “megbokrosodott” alatta – így teljesen elveszítve a kontrollját felugratott a járdára és tényleg nagyon csúnyán belecsapódott az acél kerítésbe. Szerintem nem is igen van, aki kinevetné a történtekért, inkább sajnálatra méltó ami történt vele.
A legédesebb véleményem szerint az oktató hangja, aki a rádiókommunikációt kihasználva valami elképesztő nyugalommal közli a földön fekvő szegény tanítvánnyal, hogy akkor most szíveskedjen levenni a gyújtást a motorkerékpáron… Na de inkább azon gondolkozzunk el, hogy miért is lett a manőver vége ilyen csúnya bukás.
Valóban szűk helyet választottak a gyakorlásra, ahol ráadásul rengeteg olyan tereptárgy volt, amely elterelhette a vezető tekintetét a helyes nyomról. Hiszen az ilyen megfordulás alapja, hogy szigorúan azt a vonalat kell néznünk, amelyen az első keréknek gurulnia kell majd. Ezen a téren azonban nem is hibázott akkorát emberünk – a baki sokkal inkább a hajtóerő terén volt. A manőver első részében túl kevés jutott ebből a hátsó kerékre, majd a helytelen kuplungkezelés miatt (túl gyorsan engedett rajta) hirtelen túl sok. Amikor pedig megbokrosodott a paripa, automatikusan kinézett, hogy hova fog esni – és onnan már nem is volt menekvés. Íme mindez mozgóképen:
Találtatok-e még valamit, ahol komoly vezetéstechnikai hiba történt? Igen, aki szemfüles, az kiszúrta: motorosunk egyáltalán nem használta a hátsó féket. Ami újfent az oktató felelősségét is felvetheti, hiszen akár az is lehet, hogy az egész vezetéstechnikai feladatot teljesen rosszul tanította meg kezdő társunknak (sajnos még amerikai oktatóvideót is láttam, amelyen szóba sem hozták ezt a kezelőszervet). Végezetül a tanulság: ilyen helyzetekben a motort sokkal precízebben kell kezelni, mindig elegendő hajtóerővel és a hátsó fék stabilizáló hatásának segítségével – közben pedig szigorúan csak oda nézve, amerre menni szeretnénk!
Cimkék:
A Suzuki nagyon készül a MotoGP visszatérésre, és az utolsó teszt azt mutatja, hogy nem vakon repülnek.
Elolvasom »A Kawasaki vitathatatlanul legnagyobb idei durranása a Ninja H2R lesz. Most megnézhetitek, ahogy fékpadon lángokat okád magából a 326 lóerő.
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »Egykoron a Yugotours szervezte a Jugoszláv társasutakat. Mi most magunknak szerveztünk egy motoros túrát a Balkán irányába.
Elolvasom »A világ legmotorizáltabb részén rengeteg hasonló moped rohangál - felénk a Malaguti Spectre GP 125 versenytárs nélkül támad.
Elolvasom »Motorosként az egyik legjobb dolog új motort venni. Hát még akkor, ha mi bonthatjuk ki a dobozból és mi szereljük össze!
Elolvasom »