Amikor találtam egy videót egy felhúzható oldalsó támasztókerekekkel ellátott motorkerékpárról, először arra gondoltam, milyen jópofa folytatása lesz ez a közelmúltban bemutatott “így indulj el a motorral, ha kicsi vagy” témának. Azután megláttam a technikát előállító Költgen Systems termékeit, és tátva maradt a szám. Az észak-németországi Krefeldben működő cég mottója így hangzik: “Mi ott kezdjük, ahol mások már feladták…” – a céljuk pedig az, hogy a mozgás minél több és élvezetesebb formáját tegyék elérhetővé a mozgássérült, azaz hátrányos helyzetű emberek számára.
A palettájuk egészen döbbenetes. Készítenek önjáró mozgássérült kocsikat is, az igazi csodákat azonban az extrémebb helyváltoztatási formák terén hozták létre, mint például a járni sem tudó emberek számára is elérhető ülős síléc-rendszerek. Mi azonban maradjunk a számunkra leginkább érdekes területen, a motorozásnál.
Amikor valaki elveszti a tökéletes mozgás lehetőségét – akár egy motoros baleset, vagy bármilyen egyéb sérülés következtében -, akkor a motorozás lehetősége is semmivé foszlik számára. Kivéve, ha felveszi a kapcsolatot Willi Költgen cégével. Ők minden egyes hátrányos helyzetű ember motorját képesek ugyanis ellátni olyan kiegészítőkkel, hogy azt tulajdonosa használni tudja.
Amennyiben csak az egyik alsó végtag – például a bal – mozgása korlátozott, hidraulikák segítségével képesek felhúzni az oldaltámaszt, vagy működtetni a váltókart. A jobb láb működésképtelensége esetén a lábféket váltják ki egy olyan kombinált kar felszerelésével, amely lehetővé teszi mindkét fékkör – akár külön történő – működtetését jobb kezünkkel.
A legizgalmasabb fejlesztésük mégis az az oldalsó támasztókerék-rendszer, amelyre eredendően felfigyeltem egy videón. Ez a nagyon összetett szerkezet sík talajon tökéletesen függőleges állapotban tartja a két kerekű motorkerékpárt, így arra akár kerekesszékből is fel lehet szállni. Elindulás után pedig az egyedi vezérlőpanelról a támasztékok villámgyorsan felhúzódnak olyan pozícióba, hogy a legkevésbé sem akadályozzák a kanyarvételt.
Ugyanez nem mondható el arról a lábtartóról, amely azok számára készült, akik a motor megszokott támasztékára nem tudják stabilan feltenni sérült alsó végtagjukat. Ez a nagy felületű műanyag segédeszköz láthatóan csökkenti a motor bedönthetőségét – de aki mozgássérülten is vállalja a motorozást, mert annyira fűti a szenvedély, az nyilván képes vállalni a megfelelő kompromisszumot.
Azt hiszem, a lehető legnagyobb tisztelettel kell adóznunk a német mester és vállalkozása munkája előtt. Hiszen valóban azt teszik lehetővé, hogy egy sérült embertársunknak ne kelljen feladni az álmait, és akár még úgy is motorozhasson, ha járni is nehezen, vagy akár egyáltalán nem tud.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »