A médiában nagyon ritkán hallani úgy a motorosokról, hogy nem első számú közellenségként állítanák be őket. A híradásokban nagy hangsúlyt fektetnek a hangulatkeltésre, már-már hergelik a közvéleményt egyes balesetek kapcsán, amelyben egy motoros is érintett. Ennek ellenére folyamatos javulás tapasztalható az autós-motoros relációban – az autóban ülő közlekedők mindinkább figyelmesebbek és segítőkészek, míg kétkerekű társainkban is kezd kialakulni egy magasabb fokú motorozási kultúra. Ennek ellenére még mindig vannak sötét foltok a szabályokat illetően, ebből kifolyólag balesetek is. A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság közleményéből kiolvasható, hogy a híradásokkal ellentétben a motoros balesetek során kevesebb mint a felét okozta a kétkerekű fél – a balesetek ötvenhárom százalékáért az autóst tették felelőssé. Jó látni, hogy a rendőrség is foglalkozik az ügyünkkel – nem felmagasztalva a motorosokat, csupán felhívva a figyelmet a mozgékonyságunkra és az ebből adódó fokozott veszélyre. Mindkét közlekedési formát megszólítja, kölcsönös figyelmességre buzdítva bennünket. Az alábbiakban olvashatjátok az általuk kiadott, közleményt.
A motor a szabadság, a sebesség, de a veszély is egyben, hiszen szemben a gépkocsi karosszériájával, csak a ruházat és a fejvédő sisak védi az embert. Motorosként tehát fokozottan fontos a közlekedési szabályok betartása és az odafigyelés. A motorral közlekedőkre – kevés kivétellel – ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint az autóvezetőkre. Egyes közlekedési szituációkban (elsősorban lakott területen belül) motorral könnyebbnek, gyorsabbnak tűnik az utazás, de a jármű mozgékonyságából adódó helyzetek sokszor balesetveszélyt idézhetnek elő. A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) 36.§ (12) bekezdését minden városi közlekedésben résztvevőnek – autósnak és motorosnak egyaránt – fontos ismerni és helyesen alkalmazni. Az említett bekezdés értelmében “ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, – előre sorolás céljából – kétkerekű motorkerékpárral, illetve kétkerekű segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.” A jogszabályban foglaltak szerint tehát mindkét közlekedői csoport köteles az elvárható legnagyobb odafigyeléssel részt venni a fenti közlekedési szituációban.
A lakott területen kívül motorral közlekedők figyelmét a magabiztos úttartás fontosságára hívjuk fel. Számos – sokszor súlyos, halálos – motoros baleset okaként merült fel az útelhagyás. Egy kátyú, az úttestre került tárgy is elegendő ahhoz, hogy a rutintalan gépjárművezetőt megzavarja és letérjen az úttestről. A megfelelő motorkezelési technikák elsajátítására a térítés ellenében igénybe vehető tanfolyamok mellett kiváló lehetőség a Pest Megyei Baleset-megelőzési Bizottság (PMBB) által minden évben több alkalommal meghirdetett Ingyenes Vezetői Tréning Motorosoknak (IVTM), melyet tapasztalt motoros járőrök tartanak az érdeklődőknek. A tréningekre a PMBB Facebook oldalán lehet jelentkezni. A balesetek megelőzése érdekében ugyancsak fontos, hogy a járművet a látási- és útviszonyoknak megfelelően, a helyes sebesség megválasztása mellett vezessük. Pest megyében 2013-ban 146 olyan baleset történt, melyben motoros volt érintett. Ezek közül 69 esetben a motorkerékpár vezetője okozott balesetet. Motoros balesetben az elmúlt évben 9 személy vesztette életét megyénk útjain. 69-en súlyos, 68-an könnyű sérülést szenvedtek.
Elsődleges célunk a baleset megelőzése!
A rendőrség munkatársai az ellenőrzéseik során gyakorta találkoznak olyan esettel, amikor a motorkerékpár forgalmi rendszámának láthatóságát változtatják meg. Kérjük a motorosokat, hogy tartózkodjanak az ilyen jellegű magatartástól!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »