Mire is gondolunk egyből, amint meghalljuk a kedvenc szavunkat: motorkerékpár? Először is, beugrik két kerék, egy formás váz, általában kerek lámpa, és mindenki, beállítottságától függően meghallja azt a mennyei hangot, amit az egy-kettő-három-négy, esetleg több henger magából áraszt. A versenypályákon és különböző tuning-műhelyekben láthatunk egészen érdekes megoldásokat, sőt, hogy elrugaszkodjunk a valóságtól, nézzünk meg egy pár sci-fi filmet, amiben szerepet kap mondjuk egy motor is. Egy valami biztosan lesz ezeken: egy pár kerék, vagy egy nagy gyűrű, ami forog. Nos, egy amerikai egyetemi hallgatókból álló csoport megelégelte a sémákat és újragondolta a témát. Szintén néhány tudományos-fantasztikus film megnézését követően – valószínűleg a vizsgaidőszak kellős közepén – megelégelték, hogy mennyire sablonosan gondolkoznak a filmkészítők a járműfejlődés jövőjéről. Arra gondoltak, hogy miért ne lehetne gömb alakú az az úgynevezett kerék? Megtervezték és elkezdték megépíteni azt a szerkezetet – egyfajta bizonyítékul, hogy igenis lehetséges – amire mi álmunkban sem gondoltunk volna.
A gömb alakú “kerekeket” szén- és üvegszál elegyéből alakították ki, a felületüket ipari gumiborítással látták el és a golyók tetejére felfogatott három-három villanymotor dörzshajtáson keresztül lendíti mozgásra a járgányt. A három motor elhelyezkedéséből adódóan a gömbök bármilyen irányba képesek elfordulni, így meglehetősen instabil az egész szerkezet. A San José Állami Egyetem diákjai erre is gondoltak természetesen: a jelenséget egy számítógépes rendszerrel szeretnék kiküszöbölni. Ehhez egy giroszkópos gyorsulásmérőt használnának, amely segít meghatározni az egyensúly megtartásához szükséges mozgást, így gyakorlatilag bármilyen irányba képes lenne mozogni a jármű, a mai motoroknál is sokkal mozgékonyabb lenne – például az oldalazó mozgás sem jelentene neki akadályt.
Az elgondolás nagyon egyedi és formabontó, mondhatni forradalmi. Természetesen rengeteg akadály és buktató áll még az ifjú mérnök tanoncok előtt, mire mindent megvalósítanak, hogy tökéletesen működjön. Mivel ez egy vezető és kiemelt projekt, rendkívül érdekes és hasznos lehet, nem csak azért, mert megcsillogtatja a diákok képességeit a világ előtt, hanem mert újragondolhatjuk a jármű és az út kapcsolatáról kialakult sablonos képünket. Kíváncsian várom a végeredményt, remélem hallunk még felőlük. Mindenesetre addig a magam részéről maradok a hagyományos kerekeknél, számomra bután mutatna a motorom golyókkal a két végén.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »