Az előző részben megtudtuk, hogy a 2000-es években az önkéntes egyezményt felrúgó MV Agusta F4 R 312 volt a leggyorsabb motor.
Az előző részbeli találgatások után még jelenleg is úgy néz ki a helyzet, hogy a gyártók tartják magukat a megállapodáshoz és nem gyártanak olyan utcai motort, amely képes lenne 300 kilométer/óra feletti végsebességre. Persze ez már javarészt csak papíron van így, hiszen számos szupersportgép túllépi ezt a tempót. Igaz, hogy a sebességmérő ezt már nem mutatja, csak a fordulatszámmérőn látni, hogy az bizony még kúszik felfelé és nem azért, mert csúszik a kuplung.
A tavalyi esztendőben Tom Sykes a monzai versenypályán például egy WSBK-s Kawasaki ZX-10R-rel 336 kilométer/órával motorozott. Tehát az erő megvan a széria gépben is a maga 197 lóerejével, hogy a 200 mérföld/órát, vagyis a 320-at megfussa egy megfelelő áttétellel és a limiter eltávolításával. Most már csak a motorgyártóknak kellene közös megegyezéssel felrúgni ezt a határt, ahogyan tették azt a megteremtésekor. Ha jobban belegondolunk: a mai napig rengeteg olyan autó vásárolható meg és helyezhető közúti forgalomba, amely bőven túlszárnyalja a 300-as értéket, ezek között van, amelyik nem is teljesen elérhetetlen az emberek számára. Ennek ellenére még nem léptek az eurokraták, hogy megállítsák őket vagy tegyenek a gyors négykerekűek ellen valamit. Valamelyik motorgyártónak el kellene indítania a sort, és akkor nagy valószínűséggel a többiek is követnék, várhatóan nem lenne semmilyen retorzió a nagy politikusok részéről, akik a közlekedésbiztonság hamis jelmondatát tűzték a zászlajukra. Ha pedig tényleg a biztonság lenne a céljuk egyes törvényhozóknak, akkor nem csak a motorosokat vegzálnák, hanem a gyors négykerekűek ellen is lépnének. Ez viszont nem tűnik ésszerűnek senki részéről. Elég drágán kell adni a gyors motorokat is, hogy kevesebb jusson belőle nekünk, a csőcseléknek – akkor nem fog mindenki száguldozni, csak a kiváltságosok. Ez már tetszene a bürokratáknak!
A Honda jelenleg azt tervezi, hogy kidobja a MotoGP-ből jól ismert technikát egy utcai sportmotorba átültetve, kezdve azt az RCV GP motor szívével, amely akár 347 kilométer/óra (!!!) csúcssebességre is képes. Ez azért nagyot ütne, valljuk be. Majdnem 350-es tempóval hajtani egy utcai motoron, nem semmi… Ito Takanobu bejelentése szerint hamarosan gyártani fogják ezt a literes V4-es motorral ellátott szörnyet, amely méltó utódja lesz a legendás VFR750R RC30-nak. Híresztelések alapján a teljesítménye elérheti majd a 260 lóerőt is. Ez újból elindíthatja a versengést, ami viszont kitudja hol ér véget és jó lesz-e vagy sem. Egy egészséges verseny mindig jót tesz a fejlődésnek, de már messze nem egészséges tempót mennek a járművek, legalábbis a vezetőikre nézve nem (hiszen bármilyen esetleges hiba végzetes lehet). Én azért várom, mert bármennyire is veszélyes a nagy sebesség, mégis ez a szenvedélyünk.
Végezetül álljon itt egy lista, összesítve egy évszázad történetét.
1. 1920-as évek: Brough Superior SS100: 100mph (160km/h)
2. 1930-as évek: Brough Superior SS100: 110mph (176km/h)
3. 1940-es évek: Vincent Black Shadow: 125mph (200km/h)
4. 1950-es évek: BSA Gold Star Clubman: 110mph (176km/h)
5. 1960-as évek: Honda CB750: 125mph (200km/h)
6. 1970-es évek: Dunstall’s Suzuki GS1000: 152mph (243km/h)
7. 1980-as évek: Kawasaki ZX-10: 171mph (274km/h)
8. 1990-es évek: Suzuki GSX-R1300 Hayabusa: 194mph (310km/h)
9. 2000-es évek: MV Agusta F4 R312: 195mph (312km/h)
10. 2010-es évek: Még bármi lehet, minél több, annál jobb!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Nem vagyunk “csőcselék”! Én biztosan nem. A szó semmilyen, de még átvitt értelmében sem.
Drága: a csúcstechnika soha sem volt olcsó, nem is lesz az.
Nekünk lehet relatív drága, a nagyon híg forint miatt, de ez más téma.
A sorozat érdekes volt, tetszett. Köszönjük.
Látom, félrement a szóhasználat. Én sem tekintem magamat csőcseléknek, sőt senkit, aki motorozik, de sajnos bizony a politikusok nagy része csak így tekint a nemzetre és minden emberre, akiből él. Persze, nekik a magas lóról könnyű beszélni, nekik semmi sem drága.