Az előző részben kiderült, hogy a ’40-es évek leggyorsabb gépe a Vincent Black Shadow volt.
Mivel a típust 1948-ban mutatták be – szinte már az ’ötvenes években -, és nem csekély végsebességgel rendelkezett, így érthető, hogy jó pár évig övé maradt a korona. Furcsa paradoxon azonban, hogy mégis egy lassabb gép birtokolhatja az évtized leggyorsabb motorjának a címét. Mivel a Vincent gyártását 1955-ben megszüntették, ezért sok motor szóba jöhetett volna, mint “gyors” gépezet, de BSA által gyártott Gold Star Clubman változata maradt egyedül, amely képes volt teljesíteni a 110 mérföld/órás (vagyis 180 kilométer/órás) sebességet.
A BSA 1938-tól 1963-ig készítette a Gold Star nevű modelljeit. A motorválaszték 350-től 500 köbcentiméterig terjedt. Mivel teljes egészében kézzel készült és rengeteg opcionális teljesítménymódosító lehetőség volt elérhető hozzá, ezért minden egyes modell fékpadon hitelesített teljesítmény-igazolással került tulajdonosához.
Az 1956-ban kiadott DBD34 változatot egy 500 köbcentiméteres, négyütemű, léghűtéses egyhengeres blokk hajtotta, amely egy 36 milliméter torokátmérőjű Amal karburátoron keresztül kapta az éltető üzemanyagot a 18 literes tankból. A motor 42 lóerőt adott le 7’000-es fordulat mellett. A váltója négy sebességgel rendelkezett, ebből az első fokozatot igazán hosszúra hagyták, 60 mérföld/óránál (97 kilométer/óra) kellett csak a másodikat kapcsolni.
Ez a változat minden bizonnyal egy hamisítatlan café racer, amivel kedvükre huligánkodhattak az ifjú angol urak. Számomra mindig van valami elragadó a régi korok motorjaiban, jól esik elmélázni minden apró részleten és közben azon gondolkozni, hogy mit érezhettek akkoriban a tulajdonosok a szeretett gépeik nyergében? Valami hasonlót talán, mint amit mi érzünk, ahányszor csak nyeregbe pattanunk, de mégis kicsit mást. Hőskornak már nem nevezhető ez a korszak, de még nem is “rontotta” meg a motorgyártást a modern kor szelleme, sokkal őszintébb gépek voltak akkoriban.
Hallgassuk csak, milyen szépen hörög, zörög, fújtat és durrog!
Folytatjuk, következnek az 1960-as évek.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »