Mi lenne ez az egy év ahhoz a huszonháromhoz képest, ami eddig eltelt… igaz, a verseny ma már nem Dakarba megy, de a neve mégis Dakar. Mindenesetre érdekes lenne, ha a Honda valóban gyári szinten szembeszállna a narancsszínű osztrák céggel!
Az 1981 és 1989 közötti időben indultak Honda motorok a Dakaron, és ezen időszak alatt összesen öt győzelmet vittek haza. A legelsőt egy egyhengeressel, az XR550-nel 1982-ben Cyril Neveu érte el. Ebből a típusból alakult ki az XL600LM, amit utcai motorként gyártottak és ez került a Dakar csapatokhoz is. Erről a témáról nehezen írok elfogulatlanul, hiszen egy ilyen igazi Dakar rali motor vár a garázsban a mindennapi motorozáshoz.
A tervezői zsenialitást dicséri, hogy hatalmas nagy bendője van (28 liter üzemanyag fér bele), de ennek ellenére a úgy tereli a levegőt a hengerre, hogy megakadályozza annak melegedését még sivatagi körülmények között is. A vetélytársak többnyire ezen a ponton véreztek el vele szemben. A sikerek ebben az időszakban a Dakaron kezdtek elmaradni, de a tervezőasztalon már kezdetét vette egy igazi, a rajongók által azóta is az egyetlennek kikiáltott legenda: a kéthengeres V-blokkos NXR.
1986-ban indult a versenyen először az NXR750, amivel azonnal meg is nyerték a Dakart. De nem akárhogyan: a dobogó első három fokára, valamint az ötödik és a hatodik helyre is egy-egy NXR futott be. A töretlen diadal négy évig tartott, 1989 volt az utolsó év, amikor még diadalmaskodott az NXR820 – hiszen a motor versenyzési ideje alatt folyamatosan “hízott”.
Az utcai motorok között is felváltották az egyhengeres XL600LM-et: előbb 1988-ban a Africa Twin 650, majd 1989-ben az Africa Twin 750, amelynek később összesen három jelentős módosítást hajtottak végre.
1995-ben egy kétütemű motorral próbálkozott a Honda (nem sok sikerrel), sokak szerint csak azért mentek bele ebbe, hogy ne felejtődjön el a név a Dakar világából.
Most pedig állítólag újra leültek a Honda tervezői, hogy beszálljanak a nagy cirkuszba. A HRC Honda Racing Corporation az ötletgazda, négy versenyzőt már meg is nyertek a projektnek. Az idei harmadik helyezett Helder Rodrigues, valamint a brazil Felipe Zanol, aki motocross és enduró versenyző. A csapatot és a tesztelést segíti még Sam Sunderland és Javier Pizzolito. Eddig csak egy koncepció rajz szivárgott ki, de ebből is látszik, hogy nem kicsit lesz más, mint az eddig nyertes Honda gépek. Na de azóta a világ is nagyot változott…
Tetsuo Suzuki, a HRC elnöke elmondta: “A Dakar versenyzőknek több száz kilométert kell megtenni naponta, mindezt két héten keresztül, ezért egy teljesen új típusú motorkerékpárra van szükségünk. Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy minden tervünket megvalósítsuk, és hogy a versenyzők győztesen érhessenek a célba.”
Nem kis célt tűzött maga elé tehát a Honda. Drukkoljunk nekik ezek megvalósításához, hiszen egy kiélezettebb verseny mindenkinek jót tenne. Hajrá HRC!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »