Az indiai Bajaj két dologról ismert a „fejlett” világban. Az egyik a cég szimpatikus marketingje, amely az indiai mozgóképi alkotások életvidám naivitását és a motorozást egyesíti, a másik pedig kapcsolata a KTM-mel. Ez a kapcsolat nem új keletű, gyakorlatilag a szemünk előtt teljesedett ki a 2007-ben kezdődő viszony. A Bajaj öt évvel ezelőtt megvásárolta a KTM részvényeinek 14,5 százalékát, amit kitartó, fokozatos vásárlásokkal tovább növelt. A legutóbbi tranzakció során a mattighofeni részvények 6,3 százalékát szerezték meg az indiaiak, ezzel részesedésük a KTM-ben 47 százalékra növekedett.
Ez a kapcsolat azonban nem maradt egyoldalú. A hitelválság a KTM-et is súlyosan érintette, az osztrákok számos egyéb válságkezelő lépése mellett az előre menekülés jegyében beindították világhódító projektjüket. A feltörekvő piacok jelentették az utóbbi évek egyik fontos fejlesztési irányát a nagy gyártók számára is, a KTM ebben a Bajajjal karöltve igyekszik helyt állni. Az indiaiakkal közösen fejlesztett 125 köbcentiméteres hengerűrtartalmú Duke, illetve annak 200 köbös ázsiai változata az első jelentős lépés ebben az üzleti célkitűzésben. A kis masina Európában is megvásárolható nagyobb testvéréről már számos pletyka és (fél)hivatalos nyilatkozat született. Az együttműködésnek hála a KTM idén a legsikeresebb európai motorgyártó, legalábbis ami az eladott motorok számát illeti. A sikerben nagy szerepet játszottak az ázsiai értékesítések, a január-február időszakban értékesített KTM-ek közül minden nyolcadik példány a Bajaj üzemeiben látott napvilágot. Az osztrákok tervei szerint mintegy 25-30 000 példányt kellene a távol-keleten értékesíteni, ezt az irányszámot pedig fokozatos 200 000-re növelik 2015-re. Az üzleti modell szerint ekkora már minden második KTM logós modellt a Bajaj fog legyártani.
Az osztrákok pénzügyi helyzete ugyan még messze nem nevezhető stabilnak, de legalábbis rendeződni látszik. A fejlesztéseknek hála a Dakar 450-es érájában is a csúcson maradtak, idén újabb győzelemmel öregbítették hírnevüket, a további fejlődést pedig a GP versenyzés jelenti: a hamarosan kezdődő szezonban a moto3 kategóriában rajtvonalhoz állnak az oszták gépek, illetve az osztrák hajtásláncot használó privát csapatok. Korábban is hallhattunk olyan pletykákat, amelyek szerint az indiaiak átveszik a cég vezetését, azonban a KTM ezt a hírt még melegében cáfolta. A Bajaj azonban konzekvens vásárlásaival egyre nagyobb tulajdonrészt szerez a mattighofeni vállalatban, s ha így folytatja, hamarosan tényleg többségi tulajdonos lehet.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Nagyképűen mondhatnánk, hogy a két cég együttműködése éppen egyidős az Onroaddal. 🙂
Az biztos, hogy az európai motorgyártók közül a KTM adta el a legtöbb kétkerekűt? Nagyon kíváncsi lennék konkrét számokra!
Ezt nem is hittem volna, hogy egy ilyen üzlet létre jöhet.
Ha jól emlékszek, akkor havi 8400-500 darabos értékesítésről szóltak hírek, ami éppen csak a BMW hasonló számai felett vannak az első két hónapban. A dolog szépséghibája, hogy nem hivatalos adatok.