A közlekedési szabályok betartása kényes téma, főleg, ha az ember feneke alatt egy versenypályára való technika van. Persze nem a jármű (legyen az akár kettő vagy négykerekű) jellemzői határozzák meg a vezető szabálykövető magatartását, de sokszor lehetőséget biztosítanak azok áthágására, még ha mindössze a sebességhatárok „rugalmas” értelmezéséréről beszélünk is. A kérdés meglehetősen komplex, számos szempont szerint elemezhető. Nyilván az elsődleges szempont a közlekedés biztonsága – a balesetek számának csökkentése, különösképp a tragikus következmények elkerülése. Szempont lehet a betarthatóság is, hiszen a mindenkori szabályrendszer az azt megalkotó társadalom támogatását kell élvezze, annak szellemiségét kell tükrözze. Nem összekeverendő ez a közlekedési morállal, hiszen a szabályok rugalmas értelmezése mellett is lehet egymásra figyelve, biztonságosan közlekedni.
A határvonalakról hosszasan lehetne vitatkozni, de legalább ennyire fontos kérdés a szabálysértések retorziójának kérdése, különösen érdekes lehet ez a nemrégiben elfogadott, a valóságtól kissé elrugaszkodott hazai szabálysértési díjszabás tükrében. A „bezzegként” emlegetett nyugat-európai országokban is szokás a súlyos szabálysértéseket komoly bírsággal súlytani, sőt jelentős sebességtúllépés esetén akár börtönbüntetést is kiszabhatnak egyes országokban. Mégis, ez a megoldás még mindig elfogadhatóbbnak tűnik, mint amiről most érkezett hír Kínából. A világ legnépesebb országában a motoros helyzete nem a legkönnyebb, a motorokkal kapcsolatos törvények legalábbis elavultak. Bár az avítt szabályok talán lefedik a „csupán” közlekedési eszközként alkalmazott kismotorok használatának lehetőségeit, de az egyre gyarapodó országba már a nagyobb gyártók is elkezdték a komoly teljesítményű motorok szállítását. A szabályok modernizálása pedig, úgy tűnik radikális irányzatot vett.
Történetünk „hőse” két kínai motoros, akik Sanghaj modernizált Pudong negyedében tartóztattak le utcai versenyzésért. Számos térfigyelő kamera megörökítette, ahogy a páros egy Yamaha R1 illetve egy Honda CBR1000RR nyergében extrém sebességgel száguldott át a területen, sokszor a közlekedési jelzőlámpák tilos jelzését figyelmen kívül hagyva. Szerencsére senkinek nem esett baja, baleset nem történt, de a két adrenalinhajhász letartóztatásakor az is kiderült, hogy egyikük nem rendelkezik érvényes vezetői engedéllyel, sőt a Honda forgalmi engedélye is hamis. Az egy hónapja történt eset után a két jómadár a jövő héten fog a bíróság elé állni. Fentebb leírt tettükért a törvények értelmében 15 nap elzárásra is ítélhetnék őket, a kiszabható legsúlyosabb retorzió viszont akár halálbüntetés is lehet. Nyilván az ilyen száguldozás teljes mértékben irracionális, nem csupán a szabályok rugalmas értelmezése, de ez a lehetséges ítélet akkor is aránytalanul súlyosnak hat, pláne, hogy egy alternatív, hosszabb idejű bebörtönzés Kínában szintén nem sorolható az éppen fenékig tejfel kategóriába.
Mi a tanulság? Az talán nincs, hacsak az nem, hogy az ember ne versenyezzen kínai közutakon. Mindenesetre a történet elgondolkodtató, mit is kockáztat az ember néhanapján…
Cimkék:
Tizennegyedik alkalommal rendezték meg a németek az „év motorja” szavazást. Az eredmény talán meglepő, de nem is annyira formabontó.
Elolvasom »Teljes gyűjtemények is szoktak kalapács alá kerülni, azonban az már ritka, ha egy ekkora kollekció csak és kizárólag egyben legyen eladó.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »