Az, hogy valaki kerekesszékbe kényszerül, még nem jelenti automatikusan életminőségének teljes beszűkülését. Vannak, akik élsportolóvá válnak (vagy azok maradnak), de olyan embertársunk is akadt, aki a Ducatiját is képes volt átépíteni, mert motorozni akart.
Persze a normál, hétköznapi élethez szükséges mobilitáshoz a legalkalmasabb eszköz mindenképpen egy robogó. Hazánkban is látni erre-arra mozgássérülteknek átalakított járgányokat, de ezek általában a sufniban lettek összeütve. Az elektromos segédeszközök kaphatóak ugyan, azokkal azonban rendes közúti forgalomban igen csak veszélyes kimerészkedni.
Az olasz Hyper Division – Mobility Motorcycles vezetője, Henry Battisini úgy gondolta, a legnagyobb esélyegyenlőséget teremti meg kerekesszékes embertársainknak. Megalkották hát a Honda SH125 alapjaira épített HDX3 típusjelű mopedet. Erre simán fel lehet gördülni kerekesszékkel – egyszerűen le lehet engedni az egész rámpát, és hátulról felállni. A rámpa leengedése és felemelése ráadásul elektromos úton, távirányítóval történik.
Amikor motorozási pozícióba került a vezető, rögzíti a kerekesszéket, és már indulhat is. A járművel remekül lehet manőverezni a nagyvárosi forgalomban, dinamikája elegendő a biztonságos közlekedéshez, tehát lassúságával nem idéz elő balesetveszélyes szituációkat. Arról nem is beszélve, hogy aki kerekesszékben tölti az életét, a segítségével átélheti a robogózás élményét is.
Minden elismerésem az alkotóknak, akiknek munkái saját honlapjukon is megtalálhatók (olasz nyelven, természetesen).
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Azt hiszem a motorosok.hu-n láttam egyszer egy linket, ahol a srácnak azt hiszem egy lába volt és a motorján valami segédkerekek is voltak.
Amikor elindult akkor húzódtak fel a mankókerekek. Valami versenypályán lett felvéve a vidi róla.
Ez egy kétmotoros gép?
Akkor 250cm³?
Orange Cantry is készített egy olyan Herlit amire kerekes székkel is fel lehetett állni.A jó múltkorjában láttam /2011 ben/, simán felállt a kerekes székkel, rögzítették és aztán hajrá..
A képek alapján nehéz eldönteni, hogy miként oldották meg a hajtást. Ha csak egy motor van (a forrás szerint 125-ös a holmi), akkor annak illene középen lenni. Ha difi nélküli a hátsó hajtás, mind a két kerékre hat és a nyomtávot is nézzük, elég vicces lehet vele kanyarodni.
De nagyon őszintén: kicsit gyanús, hogy ez a masina csak számítógépen létezik, és ilyen “részletek” nincsenek kidolgozva rajta…
Bal oldalt van a hajtás, de jobb oldalt is látszik a motorblokk – ez szép is lenne, ha abban a magasságban nem a tolókocsi lenne.
Baloldalt középsztenderd is látszik – ugyan minek?
Minek két rendszámtábla tartó?
A műszerfal nem fog látszani a tolókocsiból, mert arra tervezték, hogy jóval magasabban ülő pilóta olvassa le. A tervezett szögből szinte semmit sem fog látni a pilóta. De szerintem ugyanez a gond a többi kezelőszervvel is – mivel a tolókocsi alacsonyabb pozicióban ül, kényelmetlenül használható.
Ebben a konstrukcióban szerintem csak a bal oldali kerék lesz hajtva, a súlypont pedig középen – így állandóan jobbra akar fordulni a gép. Elengedett kormánynál be fog fordulni. Kerékdőlésszöggel némileg korrigálható, de annak más kihatásai lesznek.
Minthogy a gép nem tud dönteni, ezért felesleges rá motor abroncs, jó egy négyszögletes autó abroncs is. Sőt jobb, olcsóbb, tartósabb.
Teljesen feleslegesen felhúzva oldalról a faridom. Most már senki nem ül rajta, viszont akadályozza a mozgásban. Elég lett volna egy keréksárvédő, de legalább kipárnázhatta volna. Amúgy nem úgy látszik, mintha felnyitható lenne, szóval még tárolórekeszkészt sem használható.
Mi a Gaberl tetején láttunk valami enyhébb verziót. Kerekesszékről szó se volt, egy mankótartó volt a motor oldalán, és valami érdekes szerkezet, ami alighanem a váltót hozta magasabbra.
A tulaj pedig egy féllábú csóka volt, teljesen lazán kezelte így a gépet, a felszállást is beleértve.
Kerekesszék az persze más műfaj.