A 2009-ben alakult Citi technologies a párizsi kiállításon mutatta be érdekesnek ígérkező koncepcióját. A tervezést abszolút az alapoktól kezdték, céljuk egy minél modernebb és környezetkímélőbb kétkerekű megalkotása volt. Kevesen gondolnak rá, hogy a járművek ökológia lábnyomának (vagyis a környezetre gyakorolt teljes terhelésüknek) csak egy kis része az üzemeltetés: a gyártás, majd a végső megsemmisítés is erősen terheli Földünket.
Az ek’O robogó alkotóelemeinek jelentős része lenből készült egy, a cég által szabadalmoztatott gyártási eljárással. Az eredmény: az előállítás olcsóbb, a jármű pedig könnyebb lett. Az egész jármű összesen 15 (!!!) darabból áll össze, szemben egy átlagos, egyszerű elektromos robesz 50 egységével. Maga a váz egy két darabból álló héj-szerkezet, amely bio-összetevőkből készül és magában foglalja az akkumulátorokat is. Ezt is szabadalmaztatták.
A Citi technologies a lehető legtöbb belföldi (francia) alkatrészt szerette volna beépíteni, így az agymotort például a Phenix szállítja. A teljesítménye 11 kilowatt, legnagyobb nyomatéka 85 Newtonméter, az energiát pedig egy 7,4 kWh kapacitású akkumulátor tárolja. Az ek’O legnagyobb sebessége 110 kilométer/óra, hatótávja 100 kilométer (ez a gyár ígérete legalábbis). A teljes feltöltés 6,5 órát vesz igénybe, az akksikat 80 százalékig feltoló gyors regenerálás pedig kettőt.
Még két érdekesség: a hátsó lengővilla (mondanom sem kell, hogy szabadalmi oltalom alatt van) egy darabból készült, mégpedig műanyagból sajtolva. Az innovatív megoldásoknak hála a teljes tömeg mindössze 173 kilogramm (ebből 75-öt tesznek ki az akksik). Ez pedig a hasonló menetdinamikai paraméterekkel rendelkező, általunk is alaposan kivallatott Vectrix VX-1-nél egy hatvanassal kevesebb. Az pedig tényleg kedvezően befolyásolhatja a hatótávot!
No és ejtsünk egy szót a várható vételárról is: 5’000 euróra tervezik a kiskereskedelmi értéket, amely a hírek szerint Franciaországban megfelel egy 125-ös nagyrobogóénak. Ha az ígért hatótávot valóban tudja (de ehhez ugye előbb jönni kellene a puding próbójának, addig csupán elméleti a dolog…), akkor bizony nagyon kedvező vételnek tűnik ez a remek takarékos szerkezet! Kis szépséghiba, hogy a forgalmazás tervezett kezdete csupán a 2013-as esztendő.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »