2012 a GP versenyzés egy új korszakának kezdetét jelenti. Az ezer köbcentiméteres lökettérfogat-korlátozás felső határát a pletykák szerint sok csapat nem fogja kihasználni, ágazati pletykák szerint az elmúlt években szerzett tapasztalatok alapján a csapatok a maximálisnál kisebb hengerűrtartalmú gépeket fejlesztettek: ezek ötvözik a 800-asok kisebb tömegét, nagyobb kanyarsebességét. A plusz köbcentikkel pedig csupán az idei 230-240 lóerős teljesítményt növelik a motorgyártók.
A gyári csapatok közti erőviszonyoknál azonban van a következő évi szabályoknak egy speciális, sokat vitatott, talán még érdekesebb része is. Az új rendszer szerint sorozatgyártásból származó 1000 köbcentiméteres erőforrásokat is felhasználhatnak a csapatok, az újonnan érkezőkkel pedig a CRT (Claiming Rule Team) szabályok még engedékenyebbek. A CRT csapatok kérdése megosztja mind a versenyzőket, mind a szakértőket. Lorenzo támogatja az mezőny ilyetén bővítését, a jelenlegi gazdasági helyzetben a költségtakarékos megoldás, az új szponzorok bevonása a spanyol szerint jót tehet a GP-nek. Stoner, aki idén ismét megszerezte a bajnoki címet, ugyanakkor páéldául nem örül a CRT csapatok indulásának: az ausztrál a kezdők lényegesen lassabb tempójában komoly biztonsági veszélyeket lát.
Hogy kinek lesz igaza, illetve azt, hogy az ötlet mennyire életképes, csak a jövő mondhatja meg. Amiről most beszámolhatunk, az a napokban zajló jerezi teszt, amelyen Colin Edwards is részt vesz az NGM Forward Racing csapat Suter-BMW-jével. A texasi versenyző sepangi balesete óta most először ült motoron, az utcai gépből készített versenymotorral 39 kört tett meg a andalúz pályán. Edwards legjobb ideje 1:43.9 másodperc volt, a másik CRT csapat, a BQR-FTR Kawasaki versenyzője Yonni Hernández pedig 28 kör megtétele során 1:45.7 másodpercet ért el. A száraz körülmények között zajlott tesztelés nem hivatalos eredményeiből persze messzemenő következtetéseket levonni egyelőre hibás volna, bár azok Lorenzo 2008-as körrekordjától (1:38.189) igencsak messze állnak. Sőt, a mai napon a moto2-esek öt leggyorsabb motorosa konkrétan megfutotta Edwards idejét, Scott Redding pedig pontosan egy másodperccel volt gyorsabb a texasinál!
Ezek a motorok még csak most kerültek kifejlesztésre, jövőre versenyeznek először, de a különbség egyelőre számottevőnek tűnik. Kérdés, hogy a 2012-re várhatóan némileg gyorsuló élmezőnnyel egy versenyben hogyan fognak az újonnan érkezők helyt állni. A jerezi tesztelés a mai és holnapi napon folytatódik, reméljük a texasi tornádó is gyorsulni fog.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Stoner kicsit el van szállva….
Az 1000 cc superbike gépek a kb.15kg súlytöbblet ellenére 2mp-en belül mennek a GP motorokkal.Egy CRT gép ennél csak jobb lehet… Szóval a kezdők “lényegesen” lassabb tempója max. 2 mp-et jelent körönként, és nyilván nem a szomszéd srácot fogják ráültetni azokra sem…
(Az meg igencsak elgondolkodtató, hogy arra a 2 mp-re költenek sok-sok millióval többet a csapatok, mint amennyibe egy SBK gép versenyeztetése kerül….)
Ma Edwards 1:42.6-ot ment. 1.3 másodperccel gyorsabb volt.
Mindenféleképpen a szabályokon kéne változtatni.
Én például kidobnám az elektronikát a motorokról.