2012 a GP versenyzés egy új korszakának kezdetét jelenti. Az ezer köbcentiméteres lökettérfogat-korlátozás felső határát a pletykák szerint sok csapat nem fogja kihasználni, ágazati pletykák szerint az elmúlt években szerzett tapasztalatok alapján a csapatok a maximálisnál kisebb hengerűrtartalmú gépeket fejlesztettek: ezek ötvözik a 800-asok kisebb tömegét, nagyobb kanyarsebességét. A plusz köbcentikkel pedig csupán az idei 230-240 lóerős teljesítményt növelik a motorgyártók.
A gyári csapatok közti erőviszonyoknál azonban van a következő évi szabályoknak egy speciális, sokat vitatott, talán még érdekesebb része is. Az új rendszer szerint sorozatgyártásból származó 1000 köbcentiméteres erőforrásokat is felhasználhatnak a csapatok, az újonnan érkezőkkel pedig a CRT (Claiming Rule Team) szabályok még engedékenyebbek. A CRT csapatok kérdése megosztja mind a versenyzőket, mind a szakértőket. Lorenzo támogatja az mezőny ilyetén bővítését, a jelenlegi gazdasági helyzetben a költségtakarékos megoldás, az új szponzorok bevonása a spanyol szerint jót tehet a GP-nek. Stoner, aki idén ismét megszerezte a bajnoki címet, ugyanakkor páéldául nem örül a CRT csapatok indulásának: az ausztrál a kezdők lényegesen lassabb tempójában komoly biztonsági veszélyeket lát.
Hogy kinek lesz igaza, illetve azt, hogy az ötlet mennyire életképes, csak a jövő mondhatja meg. Amiről most beszámolhatunk, az a napokban zajló jerezi teszt, amelyen Colin Edwards is részt vesz az NGM Forward Racing csapat Suter-BMW-jével. A texasi versenyző sepangi balesete óta most először ült motoron, az utcai gépből készített versenymotorral 39 kört tett meg a andalúz pályán. Edwards legjobb ideje 1:43.9 másodperc volt, a másik CRT csapat, a BQR-FTR Kawasaki versenyzője Yonni Hernández pedig 28 kör megtétele során 1:45.7 másodpercet ért el. A száraz körülmények között zajlott tesztelés nem hivatalos eredményeiből persze messzemenő következtetéseket levonni egyelőre hibás volna, bár azok Lorenzo 2008-as körrekordjától (1:38.189) igencsak messze állnak. Sőt, a mai napon a moto2-esek öt leggyorsabb motorosa konkrétan megfutotta Edwards idejét, Scott Redding pedig pontosan egy másodperccel volt gyorsabb a texasinál!
Ezek a motorok még csak most kerültek kifejlesztésre, jövőre versenyeznek először, de a különbség egyelőre számottevőnek tűnik. Kérdés, hogy a 2012-re várhatóan némileg gyorsuló élmezőnnyel egy versenyben hogyan fognak az újonnan érkezők helyt állni. A jerezi tesztelés a mai és holnapi napon folytatódik, reméljük a texasi tornádó is gyorsulni fog.
Cimkék:
Kétség kívül a 2012-es modellév legérdekesebb motorja a Ducati 1199 Panigale. A hivatalos bemutató után itt az első infomercial.
Elolvasom »A kommunizmus egykori hazájába jövőre betör az egyik legnagyszerűbb kapitalista sportág. Superbike világbajnoki futam lesz Moszkvában!
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »
Stoner kicsit el van szállva….
Az 1000 cc superbike gépek a kb.15kg súlytöbblet ellenére 2mp-en belül mennek a GP motorokkal.Egy CRT gép ennél csak jobb lehet… Szóval a kezdők „lényegesen” lassabb tempója max. 2 mp-et jelent körönként, és nyilván nem a szomszéd srácot fogják ráültetni azokra sem…
(Az meg igencsak elgondolkodtató, hogy arra a 2 mp-re költenek sok-sok millióval többet a csapatok, mint amennyibe egy SBK gép versenyeztetése kerül….)
Ma Edwards 1:42.6-ot ment. 1.3 másodperccel gyorsabb volt.
Mindenféleképpen a szabályokon kéne változtatni.
Én például kidobnám az elektronikát a motorokról.