A kínai jelenséget, azt hiszem nem kell bemutatnunk, tekintve, hogy mi is írtunk már róla. Korábban csak az autógyártóknak okoztak bosszúságot a másolatok, de a jelek megvoltak a motorok között is. Az múlt heti EICMA egyik érdekes tanulsága volt a kínai másolatok kezelése. A világ legnépesebb országának gazdasága az utóbbi években rohamléptekben fejlődött, a belső piac egyre erősödött, nem csoda, hogy megjelentek a nagyobb motorok.
A nagy márkák európai és amerikai piacra szánt motorjainak többsége nem vásárolható meg Kínában. Az okok között a kínai motorosok sanyarú helyzete (a motorkerékpárt nem kezelik teljes értékű járműként, motorral nem lehet magasabb rendű úton közlekedni, mert az „nem rendelkezik” elegendő teljesítménnyel), illetve a motorokat (is) sújtó súlyos importvámok keresendők. Az sem mellékes, hogy a kontinensünkön szokásos árszint a kínai piacon még megfizethetetlen – nem csoda hát, hogy élelmes kínai vállalkozások 1:1 léptékű másolatok gyártásába kezdtek. Igazából ez a keleti kultúra részeként is felfogható, hiszen a tanulás első lépcsője a bevált dolgok másolása.
A világ legnagyobb motoros kiállításán, az EICMA-n sem idén jelentek meg az első kínai márkák, mégis, most egy példaértékű lépésre került sor. Az olasz pénzügyőrség lefoglalta és eltávolította a kiállításról a Yiben két modelljét jogsértés miatt. A YB 250 ZKT jelzésű masina a Piaggio MP3 direkt másolata, a másik meg nem nevezett modell is a Piaggio csoport egy mopedjének klónja volt. Olaszországban szigorúan kezelik a hamisítványokat, nem csupán a másolatokat értékesítőket, de az azokat vásárlókat is súlyos pénzbírsággal sújthatja a hatóság, még ha csupán egy napszemüvegről van is szó. Egy összetett, bonyolult termék esetében, amelyet ráadásul olasz mérnökök alkottak, a fenti szigor nem véletlen.
Feltehető a kérdés, hogy jó-e ez nekünk, és ha igen, miért. Mindenféle bonyolult eszmefuttatás, jogi érdekvédelem elemezgetése helyett csak azt gondoljuk át, hogy a kínai technológia áll-e olyan szinten, hogy egy annyira bonyolult, összetett, komoly terheléseknek kitett járművet, mint egy gépkocsi, vagy egy nagy teljesítményű motor, valóban képes-e előállítani. Nem beszélve az MP3 első futóművének kialakításáról… Néhány év, évtized múlva biztosan így lesz – no de jelenleg?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Szerintem teljesen lényegtelen kérdés, hogy jó-e nekünk vagy sem. Ha valakinek kínai gépre fáj a foga, hát vegye azt. Aki meg fújol rá, nyilván nem fogja megvenni.
Egyébként, anno a nagy japán gyártók is vettek át innen-onnan dolgokat. Tanultak, fejlesztettek stb. És nekik is voltak gagyi dolgaik. Szerintem nem kéne leszólni csóri kínaiakat. Biztos vagyok benne, ha odarakják magukat, tudnak minőséget is gyártani. És ha másolat? Ez !majdnem! olyan, mint a Converse cipő. Nappal gyártják a sima vászoncipőket óccsóé, aztán éjjel varrják rá a márkajelzést. Ugyanott készül. Ugyanabból az anyagból.
Sok alkatrészt gyártatnak már a nagy japánok is Kínában, mert olcsó. Nyilvánvaló, hogy koppintanak. Meg ők sem hülyék, hogy szart adjanak ki a kezükből, rombolva a megítélésüket. Igen, másolat. A Honda Dream 50-et is lenyomták egy-az-egyben. Töredékáron. Hadd csinálják! Nem kéne folyton az előítéletekre hallgatni. Szerintem meg fogunk még lepődni rajtuk.
Persze, amit írsz, abban alapvetően igazad van. Jelen esetben majdnem biztos vagyok benne, hogy szabadalommal védett műszaki megoldásokat (mint például az MP3 első futómű-rendszere) is egy az egyben lemásoltak. Így viszont nyilván jogos az olasz hatóságok reakciója.
Amúgy a “hadd másolják” sincs szerintem teljes mértékben így. Mert ha lekoppintanak valamit, de kellő műszaki tapasztalat híján az nem fog megfelelően működni (például a konkrét MP3 első futómű olyan bonyolult és összetett szerkezet, hogy ha simán kopírozzák, ennek igencsak nagy a valószínűsége), akkor az már lehet balesetveszélyes is. Az pedig már megint nem vicces…
Ez teljesen igaz. Biztosan vannak dolgok, amiket nem tudnak megcsinálni, mert nincs hozzá még technológiájuk. Bár már szerintem rég van. És ha nem engedéllyel ‘lopnak’, az csúnya dolog. De nagy általánosságban nem szép dolog legagyizni a kínai cuccokat. Azt a bizonyos futóművet valószínű, hogy letesztelték, mielőtt kiengedték az utcára. Biztos nem tökéletes, de csak nem hullik szét.
Egy szó, mint száz, feljődjenek csak. Nem minden olcsó dolog szar. Ott van pölö a Dell’Orto igen jó karbi egy-az-egyben másolata is. Minden tök egyforma. Ugyanabból az anyagból van. Csak éppen nincs rajta a felirat. Ezért harmadannyiba kerül. Ismerjük csak be, hogy a legtöbb drága cucc a neve miatt drága és nem a mindenek feletti minősége miatt.
Azért ezt hadd idézzem fel:
http://www.youtube.com/watch?v=_ULm6QrC428&feature=related
És nem egyedi eset, találsz belőle sokat. Konkrétan az összes így végezte. Szóval én nagyon erős fenntartással (ha nem is előítélettel) kezelem a termékeiket. Ahova be lehet sorolni a mobil telefonjaiktól kezdve sok mindent. Éppen a napokban láttam egy Nokia E71 koppintást. Kívülről megszólalásig ilyan, bár könnyebb. A menü és a tudás meg sehol sincs.
Abban pedig igazad van, hogy eleve náluk gyártatnak sok mindent. Amitől mégis drágább egy kínában készülő, de nyugati eredetű termék, az két dolog: a TERVEZÉS és a MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS! Mert ők tartósan jó minőséget csak akkor tudnak létrehozni, ha a sok évtizedes szakmai múlttal rendelkező megrendelő kiképzett meósa ellenőrzi őket.
Mackóval értek egyet.
TERVEZÉS és MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS.
Tetszik, vagy nem, manapság gyakorlatilag minden márka, minden terméke kínában készül… És megfelelő minőségben!
Példákat lehet sorolni a gyakorlati élet minden területéről: az acélipartól, az autóipartól kezdve, az orvosi- és egyéb műszergyártásig, a ruhaiparig, az elektronika összes iparága, minden kínai. Ezt komolyan kall venni: A Yamaha erősítőktől, Philips házimoziktól kezdve, a Gedore szerszámkészletekig… A neves, nagy autómárkák sorra építik nagykapacitású gyáraikat kínában, de ha nem, megveszik őket (márkanévvel, gyártási tapasztalattal, piaccal) kompletten. Ha ez bármilyen okból nem lehetséges, ellopják, lemásolják… (nehogy azt higgyétek, nem tudják az anyagminőséget bevizsgálni, produkálni…)
Kína a világ legnépesebb országa, többezer éves kultúrája van (orvostudományok, csillagászat, stb), régen is nagyhatalom volt, most is az lesz, vagy már az is (jelenleg pl. amerika legnagyobb hitelezői)! A világ legnagyobb és legkorszerűbb technológiái mind megtalálhatók: pl. a városaik világvárosok, a gyorsvasút világelső, vagy űrkutatás, vagy bármi…
Kedvenc (márkás) ruháim, cipőim,… házimozim, számítógépem, minden kínai (ha véletlenül nem, akkor indiai… ugyanaz). És nem azért, mert direkt ezeket választottam, hanem mert ezek a világcégek már régen kínában gyártatnak, vagy eleve oda települtek.
“Ismerjük csak be, hogy a legtöbb drága cucc a neve miatt drága és nem a mindenek feletti minősége miatt.”
Ez egy nagy tévedés!
Gondold csak el: Kifejleszteni valamit nem olcsó. Én pl. már csak attól sirva fakadnék ha csak egy motor próbapadon elfüstölt üzemanyagát állnom kéne. és akkor még nem beszéltünk egy sereg mérnök díjazásáról és a gyár költségeiröl.
Nos többek között ez sem jelenik meg egy másolat árában.
Ahhoz meg nem kell ész, hogy vegyünk egy motort, szedjük szét és másoljuk le. Az sem baj ha nem pont olyan.
Láttál már valamilyen kinai másolatot közelröl??
Még fényévekre vannak attól, hogy valóban minöségi terméket gyártsanak!
És ezen nem segít a pénz. Egyszerüen a tudás és a tapasztalat hiányzik.
Nem véletlen vesznek meg a sárgák nehéz pénzügyi helyzetben levö európai gyárakat. Nem az a 15 hektár föld kell nekik az épülettel.
Azt meg különösen irritáló pofátlanságnak tartrom, hogy elmerészkednek Olaszországba egy Piaggio másolattal.
Ez kb. azzal egyenértékü, mintha az almatolvaj az én házam elött árulná azt a gyümölcsöt, ami nemrég még a kertemben piroslott.
Annak boncolgatásába, hogy mit tesz a saját régiójának gazdaságával az aki mégis az olcsó kinai gagyit veszi meg, most nem akarok belemenni.
Te kevered a szezont a fazonnal.
Nehogy már egy kalap alá vedd a “nyugati” tecnologiával és minősébiztosítással kínában gyártott Iphone mobilt vagy Nike tornacipőt egy rossz minőségben koppintott kínai motor tákolnyánnyal.
Igen,valóban tudnak ők minőséget is,lásd pl. a Meizu mp3 lejátszókat vagy a HTC mobilokat.Viszont saját jármű gyártásban a fasorban sincsenek.
A nagy hiba a szemléletedben ott van, hogy ha valamit megveszel korábbról is ismert “nyugati” márkanévvel, amin ott figyel a “made in China” (vagy India, Taiwan, Malaizia, Indonesia és sorolhatnám) felirat, akkor abban benne van az európai (vagy amerikai, vagy japán) tervezés és a gyártási minőség folyamatos ellenőrzése.
Ha ez hiányzik, összeomlik az egész. Korábbi cipőkereskedői múltamban találkoztam ilyen és olyan távol-keleti produktumokkal is. Ég és föld volt, hidd el.
Amit elfelkejtettem leírni, és mindennél beszédesebb különben, az az átható műanyag-szag, ami a kínai motoros pavilonok környékét teljesen betölti. Fejfájdító, de szó szerint. Bennem legalábbis ez nagyon mélyen megmaradt a 2009-es EICMA óta.
Egyetlen európai motorgyár pavilonja körül sem érzel hasonlót.
Túlzásnak érzem a cikk hangvételét és kicsengését. Kínai utazásom alatt (2005-ben) pl távközlésben olyan saját fejlesztésű technológiát láthattam, amit a már akkor is német tulajdonú Matáv sírva fogadott volna el. Érdekes számomra az is, hogy amikor arról beszélünk, hogy a kínai kultúra és tudomány évszázadokkal járt a középkori Európa előtt, akkor el vagyunk bűvölve, de amit ma tudnak maguktól az szar. Ami tajvani vagy hongkongi már nem ennyira szörnyű, bár mintha e helyeket is kínaiak laknák. És még arra is emlékszem, milyen “csodálatos” vélemény volt még a 70-es években is a japán termékekről. Én azt látom a legijesztőbbnek, hogy ha egy újságíró annyira felkészültnek és hozzáértőnek tartja magát, hogy sommás ítéletet és következtetést fogalmaz meg egy egész nép és kultúra képességeiről és jövőbeli teljesítményéről. Szerencsésnek tartom a kínaiakat, hogy nem áll módjukban napról napra elolvasni a magyar szakújságírás lesújtó véleményét, különben harakirit követnének el magukon. De azt is rosszul, mert koppintás lenne.
A kínai gagyi ma már sztereotípia. A baj az, hogy megint általánosítunk. Kína ma már nem csak gagyit gyárt… (Tudnék pár példát. Az az igazság, ha rá vannak kényszerítve, tudnak ők minőséget is)
Szóval kell-e nekünk a kínai gagyi?-Nem.
Kell-e a kínai minőség?-Igen.
Így TJ-nek is igaza marad, és a kecske is jóllakott…:)
Az egy dolog hogy valamit Kínában gyártatnak, attól még nem Kínai fejlesztés….ott van mögötte a nyugati háttér, ha az nincs akkor baj van, továbbra is gyagyi másolat.
A többezeréves kúltúráról meg annyit hogy kb mi is sok esetben zsebre tehetjük az 1000 évünket…nem feltétlenül számít.
Az áruhiányos SZU is nagyhatalom volt, és technologiában sok téren sehol sem voltak…ez a státusz se minden.
“A világ legnagyobb és legkorszerűbb technológiái mind megtalálhatók: pl. a városaik világvárosok, a gyorsvasút világelső, vagy űrkutatás, vagy bármi…”
Na és ezeket szerinted ki tervezte, találta ki?
Tippelj…
Pénzük van, meg tudják fizetni, de ennyi.
A lényeg hogy nem mindegy hogy ‘hogyan’ kínai valami…
Az hogy kínával megtörténik az ami japánnal….hát én nem hiszem.
Egy ismerősöm Kínában “vadászik” gyártókra a nyugat-Európai megrendelésekhez. Sokszor olyan minőséget produkálnak, hogy a megrendelők hasra esnek. Csak jön a bökkenő. Az ár.
-Jaaa, kérem. Ennyiért mi is le tudjuk gyártani…
S innen megy a licit lefelé, mire az ár elfogadható a megrendelőnek, addigra ilyen “sztereotípikus” minőséget kapunk.
Sajnos.
A ottani keresetek nagyot ugrottak az elmúlt évben. Korábban egy kisember egy tálka rizsért dolgozott, s ma legalább 2-300 Ft-ot keres. Nem sok? Többszörösére nőtt a fizetése! S megélnek. Nincs szabadságuk, azaz termelnek egész évben. Mi mennyit dolgozunk? 25-30 nap szabi. Ez 1-1,5 hónap, plusz ünnepek évente. Vagyis legfeljebb 10 hónapot. 5 nappal, az uszkve 200 nap. Majdnem fél évet nem munkával töltünk? Kínában nincs nyugdíj sem. Mindenki eltartja a szüleit. Aki nem nagyvárosban él, az az európai középkor tanyavilkágát tudhatja magáénak. Tehát maximum kerékpár. S gondoljunk csak bele, hogy adott egy olyan “szűz” társadalom, mint a T-Ford idejéban, a mai lehetőségekkel. Hihetetlen technika áll rendelkezésre, de nem tudják az emberek, hogy mi az igényük. Nem is tudnák megfizetni, s nincs tapasztalatuk sem arról, hogy mi a gagyi a járműgyártásban. Nekik is meg kell tanulni ezeket. Kell ott is a 40 év, mire vevői oldalról lesz akkora nyomás, hogy minőségi legyen a járműipar.
S lássuk be, mindenük megvan a gyártáshoz, csak fel kell nőni hozzá. Sokszor fejben is:
http://www.youtube.com/watch?v=OcsZxUDWCXg