(Előzetes megjegyzés: a galériákban oldalanként mintegy 60 kép található, 1-6,5 megabyte-os méretben, illetve az Integra esetében kilenc kép 15-31 megás: letöltésük hosszabb időt vehet igénybe.)
A tömeggyártást ugyan nem az amerikai mágnás találta ki, azonban ő alkalmazta először (a mai értelemben vett) ipari méretben, terméke révén pedig a világ átalakult. A T-modell saját korában is egy szerény teljesítményű járgány volt, viszont olcsó, egyszerű felépítésű, könnyen karban tartható volt, és a kor követelményeinek megfelelt – ez volt az első igazi „népautó”. Hasonlóan forradalmi konstrukciót láthattunk a motorozás világában is: két Honda modell korábban már átalakította a kétkerekűekről alkotott korabeli képet. Az egyik ilyen a Honda Cub volt, a legnagyobb példányszámban gyártott gépjármű, ami a mobilitás megfizethető és fenntartható módját nyújtotta, nyújtja a világ számos pontján. A másik ilyen a Honda CB750 volt, amely az első könnyen kezelhető, megfizethető superbike lett. Az aranyszárnyas mérnökök most egy új koncepciót mutattak be a világnak, az NC700 modellcsaládot (az NC a New Concept rövidítése). Reméljük ez is olyan sikeres lesz, mint a fent említett masinák.
Nyilván nincs szükség túlságosan csapongó fantáziára, hogy összekapcsoljuk a modelleket és Takagi Sigeru két évvel ezelőtti nyilatkozatát, amelyben a Honda vezér a motorok új generációjáról beszélt. A VFR1200F mellett megérkezett annak duplakuplungos változata, idén került az utakra a VFR800X, a múlt héten a Honda bemutatta a nagytestvér technikájára épülő kalandtúra-motort, a Crosstourert. Az új modellek körét az idejekorán bemutatott Integra, az azonos technikai alapokra épülő csupasz NC700S és a Crossrunnerre hajazó NC700X bővítik.
A jelenkor kihívásai nem sokkal bonyolultabbak, mint amivel közvetlen elődeink szembesültek, legalábbis, ami a közlekedést illeti. Az egyre magasabb üzemanyagárak mellett takarékos, környezetbarát erőforrásra van szükség, illetve kis méretre, ami egy másik problémában is segít, nevezetesen a dugók elkerülésében illetve a parkolásban. Az európai nagyvárosok közlekedési problémáira legalábbis mind az autó-, mint a motorgyártók a kisméretű járművek gyártásával igyekeznek választ adni. Persze egy robogó a klasszikus értelemben vett motorokéval megegyező méretű új NC modelleknél is kisebb, azonban a Honda új koncepciója nem pusztán a gazdaságosságról szól, vagy legalábbis nem az egyszerű értelemben vett gazdaságosságról.
Az erőforrás bemutatásakor is említett 3,7 literes fogyasztás mindenesetre nem mellékes, főleg úgy, hogy e mellé még jár a motorozás szabadsága is. Ez a szabadság szám szerint a nagyságrendileg 220 kilogrammos tömeghez járó, 6’250-es fordulaton mérhető 47-51 lóerővel illetve a főtengely 4’750-es percenkénti fordulatánál jelentkező 60-62 newtonméteres nyomatékcsúccsal jellemezhető. A kettős értékek feltüntetése nem véletlen, a 2013-ban érvénybe lépő új európai szabályozásnak megfelelően lesz egy új vezetői engedély kategória, a 35 kilowattos teljesítménykorláttal rendelkező „A2”. Az anyagi megfontolások körét még az üzemben tartás költsége bővíti, a szervizintervallum a Hondától szokásos 12’000 kilométer, az irídiumos gyertyákat pedig elég 48’000-enként cserélni. Nyilván a viszonylag alacsony kompresszió (10,7:1), a nyomatékra hangolt, hosszúlöketű erőforrás, a korszerű keverékképzés is hozzájárul ehhez.
(A cikk a következő oldalon folytatódik. Lapozz!)
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Van a Hondának is saját sisakmárkája, vagy az csak egy matrica?
Én a DN-01 komplett hajtásláncát szívesebben látnám ezekben a gépekben.
Van saját sisakja is, meg a sóhaj is gyárt honda feliratos bukókat.
Lassan eljut megint ide a piac:
http://www.origo.hu/motor/veteran/20090104-pannonia-tlb.html
Csak már agyon van buzerálva ugyanaz.
Tank helyén doboz, akksi helyén tank…
Semmi sem az, aminek látszik.
Motoros helyett…?
🙂
Ahogy mostanában haladnak a dolgok, hamarosan akkor is földhöz vágjuk magunkat, ha egy agyonvágott használt olasz 125-ösre sikerül szert tenni…