Az oregoni Portlandben működik a Daniel Kim által alapított és vezetett kis cég, amely két forradalmi járművel rukkolt elő. Egyikük egy olyan fedett robogó, amelyet lehetetlen felborítani. Tehát eleven cáfolata annak a mondásnak, miszerint aminek két kereke van, az előbb-utóbb el is fog dőlni. Mindezt támasztókerekek és egyéb hókuszpókuszok nélkül éri el a C-1 névre keresztelt jármű. Dan Kim szerint a motorkerékpár-iparban igazán forradalmi (a járművek felépítését érintő) változás nem történt az elmúlt 50-60 évben, így éppen eljött ennek az ideje.
A stabilitás titka egy olyan giroszkopikus rendszer, amely bizonyos dőlésszögig engedi kibillenni a motort, majd visszahozza függőlegesbe. Ehhez a jármű belsejében elhelyezett ellensúlyokat használja. Így támasz nélkül tud megállni akkor is, ha csak parkolunk vele, de egy oldalirányú, autóval történő ütközés után is egyenesbe kerül a sordródást követően.
Mindezt tetézendő még burkolt is, így mostoha időjárás esetén sem ázunk-fázunk a fedélzetén. A környezetvédelem érdekében pedig tisztán elektromos hajtású. Menetdinamikailag teljesen alkalmas a forgalom ritmusának könnyed tartására: 100-as tempóra 6-8 másodperc között gyorsul, az egy töltéssel megtehető távolságot pedig 240 kilométerre prognosztizálja a gyártó.
A motorok és autók furcsa keresztezése mindenesetre érdekes vezetéstechnikát kívánhat, hiszen úgy ülünk, mint egy autóban, kormánykerékkel irányítjuk, de a kanyarvételhez nagyobb sebességnél nyilván ellenkormányzásra van szükség. Tehát minden bizonnyal nem árt kicsit képezni a leendő tulajdonosokat, akik nagyságrendileg 16’000 dollárért, vagyis mintegy 3,4 millió forintért vihetik haza a C-1-est. Viszont nem tudnak elesni vele, nem ragadnak be a dugóban és nem szennyezik a környezetet. Az Egyesült Államokban szerintem zabálni fogják, ha piacra kerül.
Érdemes kicsit böngészni a Lit Motors honlapját, akad ott egyéb érdekesség is!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Kicsit sokba kerül, de kéne!
Egész jó…csak kár hogy elektromos ,meg a kormány is lehetne a szokványos, fura lehet..
A kormányt érzem nagyon “kritikus” hibának én is.
Mert az nyilvánvaló, hogy ellenkormányzással kell kanyarodásra bírni (aztán lehet hogy nem, csak vannak még benne olyan trükkök, amiket mi nem ismerünk). Egy motorszerű kormánnyal ezt sokkal könnyebb megtenni, mert megtolom a jobb oldalt és jobbra kanyarodok. Egy autókormánynál megszokni, hogy balra fordítsam el a jobbra kanyarodáshoz – nem biztos, hogy olyan könnyű. 🙂
Egész nap azon agyaltam, hogy mit is szóljak ehhez a gyöszhöz. Igazából tökre tetszik. Ha tényleg tudja a 240 km-t az akksija, akkor nem érdekel, hogy elektromos. De azért jó lenne a hagyományos, robbanómotoros verzióban is gyártani. Talán nem lenne annyi az ára és még többen megvennék.
Az a kormány, nekem is nagyon fura. Nincs semmi gond az autóban való ellenkormányzással nálam. De hogy kétkeréken egy autókormány mit művel, arról fogalmam sincs. Ki kell próbálni…
Hát igen ezen agyaltam én is….ha már van benne giroszkóp és nem hagyja feldőlni…
(ha nincs “beindítva” akkor a giro nem mükszik hogy áll meg?)
akkor lehet ezt a gép elvégzi maga. Mármint csak simán jobbra kormányzol és ha kell akkor ellenkormányoz magától…
Amerikai piacra megy?
Akkor tuti így van..hehe
Így elnézve a hölgyikét nem hiszem hogy tudja hogy most akkor jobbra megyünk de balra…..még sima robogón is előfordul hogy nem tudják, ennek meg még ugye kormánykereke is van
Amikor nincs “beindítva” ez az izé, valszeg az aksiról kapja a naftát a giroszkóp, így magad “bekapcsolva” ez a cucc. Gondolom én.
…és ha lemerül, eldől? :D
A motorozáshoz nem sok köze van, de ötletes!
(Ilyennel járnék koncertekre itt pesten. Piásan is egyenesen megy, és nem BKV:-)))