Az Onroad kedvenc női motorosa Leslie Porterfield, aki nem csupán saját „szakmájában” remekel. A hölgy a kifutóknál jóval otthonosabban mozog a bonneville-i kiszáradt sóstó medrében, a sebességi rekordok világában. Tavaly ugyan az időjárási körülmények miatt nem tudott értékelhető eredményt felmutatni, azonban idén pótolta elmaradását. Az egy mérföldes távon oda-vissza mért száguldás átlagolt eredménye alapján a BMW tavalyi rekordját megdöntő új eredmény 200,137 mérföld óránként (322,089 km/h) az 1000 köbcentis gyári motorok körében (csak zárójelben jegyzem meg, hogy szakértők szerint ez körülbelül 10 százalékkal lassabb, mintha aszfalton mérték volna a sebességet).
Persze azon, hogy mi a gyári, vitatkozhatunk. A FIM szabályozásával összhangban megalkotott AMA „1000 P-P” osztály definíciója számos komoly követelményt állít a motorral szemben, és csak minimális módosításokat tesz lehetővé. A szabályrendszer szerint a gépet egy „elismert” gyártónak kell készítenie legalább 500 példányban, és annak „bárki” számára megvásárolhatónak kell lennie. Az első „P” értelmében a gyártáskor beépített váz, futómű, üzemanyag- és olajtartályok, a világító berendezések, az idomok és sárvédők, a kerekek, a fékek, a légszűrőház és a kipufogórendszer mind eredetiben kell hogy megtalálhatók legyenek a motoron. A gyári idomoknak és a szélvédőnek is a széria helyzetben kell maradniuk. Ezen a téren csupán néhány módosítás megengedett. A kerekek cserélhetők, ha nincsenek hitelesítve a haszált gumik maximális megengedett sebességére, a hátsó lábtartók, a rendszámtábla-tartó, a tükrök, illetve a világító- és jelzőberendezések leszerelhetők, ha azok nem integrált módon kerültek felszerelésre. A kormány eredeti rögzítésének megtartása mellett a markolatok helyzete módosítható: felfelé maximum 38, előre- illetve lefelé 10-10 milliméterrel tolhatók el. Az erőforrás gyári állapotúnak minősül, ha az eredetileg beépítésre került főtengelyház, hengerek, hengerfej(ek), a keverékképző- és indító-berendezés megtalálhatók a motoron.
Ezek a megkötések igencsak behatárolják a lehetséges módosítások körét, azok többnyire a vékonyabb tömítések alkalmazásában, a véghajtás áttételezésében, no meg persze a keverékképzés megváltoztatásában merülnek ki. Akárhogy is, a BMW tavalyi rekordjának megdöntése több szempontból is érdekes. A bajor sportmotort győztesnek hozta ki a motorrad magazin többfordulós idei tesztsorozata, míg a Honda CBR1000RR a képzeletbeli dobogóra sem került. Ugyan saját ligájában a Honda a leginkább nyomatékos gép, de csúcsteljesítménye elmarad a bajor vastól mintegy 18 lóerővel (az idei Kawasaki ZX10-től pedig 22 lóerővel), mégis majdnem 6,5 kilométer/órával nagyobb sebességre volt képes.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »