Az Akrapovič cég egy igazi sikertörténet, mely 1990-ben kezdődött. Igor Akrapovič ekkor alapította Skorpion in Scorpion nevű cégét. Az inspirációt a motorversenyző tapasztalata adta, aktív évei alatt sohasem volt elégedett az általa használt kipufogórendszerekkel, azok vagy túlságosan nehezek, vagy túlságosan drágák voltak. A szlovén cég első üzleti áttörését 1993-ban érte el, a Kawasaki Németországban tesztelte az Akrapovič által gyártott kipufogórendszert, s annak pozitív eredményei alapján a rákövetkező évben a gyári csapat Akrával indult a superbike világbajnokságban. Az üzlet ekkor indult be igazán, a Kawasaki után számos más gyártó, privát csapat is elkezdte használni az egykori versenyző cége által gyártott kipufogórendszereket. A céget 1997-ben keresztelték át Akrapovič-ra (az akrap törökül skorpiót jelent), majd 1999-ben a masszív piaci sikernek hála átköltözött Ivancna Goricába, az eredeti 480 négyzetméteres üzem helyett egy 3000 négyzetméteres létesítményben folytatták tevékenységüket. A gyártóterület nagysága mára elérte a 13000 négyzetmétert, és a gyár 2009 óta saját titánöntödével is rendelkezik. A kis szlovén cég mára számos nagy motorgyártóval kötött szerződést, így az Akrapovič kipufogó rendszerek, végdobok gyári kiegészítőként is megrendelhetők, gyakran a motorgyártó saját cikkszámával. Az egykori versenyző cége 2008-ban lépett be az autók világába, számos utcai sportautóhoz is gyártanak kipufogórendszereket.
Az Akrapovič cég első versenysikerét 1997-ben könyvelhette el, a superbike-os Akira Yanagawa Kawasakiján egy Akra rendszer volt. 1999-re az összes japán motort használó csapat a szlovénok termékét használta, majd 2000-ben Colin Edwards-szal VB címet is szereztek: a texas-i egy Castrol Honda SP01-gyel saját pályáján győzte le az akkoriban egyeduralkodó Ducatit. 2004-ben az autóversenyzésbe is belekóstoltak a szlovénok, ekkor a Forma-1-ben induló BAR Hondának szállítottak komplett rendszereket.
Húsz év piaci és versenypályákon elért sikerei után az Akrapovič cég megérdemelten ünnepelheti jubileumát, amelynek keretében egy kiállítást szerveztek. A Bistrában, a szlovén technikai múzeumban számos motorral egybeépített kipufogórendszer látható, no meg persze jó néhány világbajnok gép is. A kiállításon megtekinthető Lorenzo Yamaha M1-ese, Biaggi Aprilia RSV4-e, Marc Coma KTM Rallye 450-ese, Ben Spies Yamaha R1-ese és Tony Cairoli KTM SXF350-e.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Aprókavičs
Skorpiovics