Az európai motoros világban az utóbbi évek legnépszerűbb kategóriája a megaenduró volt. A gyártók fejlesztései, a motoros média figyelme egyre inkább ezekre a masinákra koncentrált, s az Európa-szerte egyre szigorodó szabályozások is mind inkább eme konszolidált szegmens felé terelik a hétköznapi emberek számára is elérhető kétkerekűek csúcskategóriáját.
A mára több mint 30 éves történelemmel rendelkező BMW R1200GS gyakorlatilag etalonnak tekinthető. Ugyan a legtöbb GS vásárló kizárólag aszfalton motorozik, mégis régebbi és jelenkori konkurensek megítélésekor azok terepkésessége is szempont szokott lenni. A Honda Varaderója, a Suzuki 1000-es V-Stromja, a Triumph 1050-es Tigere szigorú BMW-s szemüveggel nézve csupán gyenge próbálkozások voltak, a többé-kevésbé terepképes osztrák, olasz konkurensek pedig eladási mutatóik alapján a bajor idol nyomába sem érhettek. Az utóbbi években fejlesztett típusok azonban egyre inkább közelítenek a BMW által definiált elérendő szinthez. A Ducati Multistrada 1200 ugyan jóval inkább egy gyorsasági túraendurónak tekinthető, azonban a beépített technológia, az elektronikusan állítható futómű és a 150 lóerős teljesítmény sokak számára nagy vonzerőt jelent. A Yamaha tavaly vezette be a Super Tenerét, ami talán még elmarad a GS-től, de figyelemre méltó motor. A Moto Guzzi Stelvio NTX-e az idei modellévre megújult, kritizált jellemzőit az elvárt szintre hozták az olaszok. A Honda Crosstourerje már a prototípus bemutatásakor ígéretesnek mutatkozott, remélhetőleg hamarosan elkezdődik a sorozatgyártás. A kiszivárgott információk szerint a KTM pedig a következő években a 990 Adventure modell megújítását tervezi.
A túraendurók királya címére pályázók között a legújabb aspiráns a Triumph. A középkategóriában már sikeresnek nevezhető Tiger 800-as modellek után a pletykák szerint az angol gyártó hamarosan a legnagyobbak között is színre lép egy új modellel. Még 2009-ben, franciaországi tesztelése során kapták lencsevégre az Adventurer 1200 modellt. Az MCN információi szerint ez a masina már az utolsó prototípus fázisban van, a végtesztelések és a sorozatgyártás megkezdése előtt áll. A piacra dobott modelleknek megfelelően a motorra vonatkozó találgatások változtak, a Ducati miatt először 150 lóerős teljesítményt vártak az angol újságírók, de a legutolsó hírek kisebb teljesítményű, nyomatékra hangolt erőforrást vizionálnak és aTriumph-nál ritkaságszámba menő kardánhajtás említenek.
Remélhetőleg az új masinát még az idén ősszel megrendezésre kerülő EICMA-n láthatjuk.
Cimkék:
Fantasztikus, profikat megszégyenítő mozgóképi alkotás, pedig csupán egy kellő lelkesedéssel elkészített hobbivideó.
Elolvasom »„Kémfotó”, vagy valami olyasmi. A Ducati Newson megjelent a szeptemberre ígért kisebbik Streetfighter első képe. Sárga színű.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Jó hogy ilyen sokáig tesztelnek egy modellt, remélem nem is lesznek rajta ilyen “a kávészünetben megoldotta volna egy mérnök tanuló” jellegű hibák.
Sok gyártónál még most is előfordul.
A kardán meg jó lépés lenne…
(Azt nem értem miért nem látszik a főoldalról hogy van e komment egy cikknél?)
Volt egy upgrade, ez a feature megszünt.
Nem sokáig ülhet a BMW a babérjain. Állítólag jövőre a GS 130LE magasságában debütál.
Kiváncsi leszek még az új Honda Crosstourer- re, abban erős V4 fog dohogni. Hogy hogyan?
Majd merglátjuk..