A cégek aktuális fejlesztéseibe hétköznapi ember csak nagyon ritkán pillanthat be, ekkor is többnyire előkészített anyagot láthat, ha van olyan szerencsés, hogy meghívják egy hivatalos bemutató előtti beharangozóra. Persze a kutatási anyagok akkor sem válnak publikussá, ha egy fejlesztés lezárul, pedig ezek sokszor érdekesebbek tudnak lenni, mint egy végül piacra dobott masina. Most egy ilyen ritka lehetőség nyílt meg a nagyközönség előtt, igaz túl sok részlet most sem került napvilágra. Néhány éve számoltunk be a Harley-Davidson dönthető motorjának szabadalmi terveiről, azonban arról több információ nem szivárgott ki és a gép kereskedelmi forgalomba sem került.
Az utóbbi évek háromkerekű divatját a Piaggio MP3 indította be, az eredeti masina igazi modellcsaláddá bővült, a sorban a Yourban és az MP3 Touring csak az utolsó változatok. Az olaszok ebből a dönthető háromkerekűből mára több mint nyolcvanezer példányt értékesítettek, de az amerikaiak előbb kezdtek ilyen irányú fejlesztésbe. A saját hazájában elismert motorépítőt, John Butterát kérték fel egy prototípus megalkotására még 1998-ban. A projekt ígéretesnek tűnt, 1999 és 2006 között végül öt masina is készült. A galériában látható, Penster nevű gép utolsó változatában (ez a narancsmetál színű) a kerekek illetve a motor döntését, valamint egyenesben tartását egy számítógép vezérelte hidraulikus rendszer segítette. Ugyan ez a jármű már gyártásra érett volt, a Harley végül a sokkal konvencionálisabb Tri-Glide sorozatgyártását kezdte meg. Az elöl alkalmazott két kerék ugyan számos technikai problémát felvet, azonban (vezetéstechnikai) előnye is van, pláne, ha azt dönthető kialakítással házasítják – nyilván nem véletlen, hogy a Can-Am hasonló változatának szabadalmi tervéről is olvashattunk már. Egy ilyen konstrukció azonban drága, a technikai érdekesség ugyan sokat nyom a mérleg egyik serpenyőjében, azonban a potenciális eladások alacsony száma talán még súlyosabban a másikban.
A Penster mellett a milwaukee-iak számos érdekes masinája megtekinthető a „Collection X: Weird, Wild Wonders of the Harley-Davidson Museum” nevű, augusztus 21-ig látható kiállításán. Ha valaki Wisconsinban jár, ne hagyja ki…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »