A Yamaha rendhagyó időben vezette be a piacra a XXI. századi Super Teneré modelljét, tavaly tavasszal érkezett az iwataiak túraendúrója (az FZ8 családdal egyetemben). Az ősszel megtartott szakmai kiállításokon mindenesetre a masina jelen volt, a Yamaha egy World Crossernek nevezett koncepciót vitt Kölnbe és Milánóba. A japánok akkor azt állították, a motor csupán egy tanulmány, egy show bike, amellyel azt akarták megmutatni, hogy a gép átalakítható igazi világjárásra is.
Úgy tűnik, az ötlet mégsem volt olyan rossz, és a kiélezett piacon mégiscsak szükség van egy ilyen változatra. Legalábbis erre utal a Yamaha közelmúltbeli lépése, amellyel levédték a „World Crosser” kifejezést. Az igény benyújtásához csatolt dokumentáció szerint a japánok a védjegyet motorkerékpárokra és kiegészítő elemekre akarják alkalmazni. Ugyan egyelőre nem áll rendelkezésre több információ, és nem is biztos, hogy a trade mark bejegyzése után láthatunk is majd valami kézzelfoghatót, azonban a dolognak van racionalitása. A túraendúrók piacát tekintve nyilván nem egy sorozatgyártott változatra kell számítanunk, jóval inkább kiegészítőkre, amelyeket a yamahások csomagokba szervezve értékseítenek. Ahogy a koncepcióról szóló hír kommentjeiben nálunk is, és sok más fórumon is elhangzott, a World Crosser úgy néz ki, ahogy a Super Tenerének kellene, ha valóban komoly túraendúró akarna lenni. A Super Teneré már az amerikai piacon is megvásárolható, az európai vevőkkel együtt így már egy komoly vásárlóerő indokolhatja egy ilyen csomag (csomagok?) létrehozását, piacra dobását. Kíváncsian várjuk a fejleményeket.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Szerintem lenne rá igény.
Nekem speciel a “mezei” nem kéne,de ez bejön.
Nekem pl. mindenképpen lenne rá igényem. 🙂
Már az alapverzió is tetszett, de ez nagyon bejön.
Kár, hogy az alapnak is húzós az ára. Vagyis pontosítok: kár, hogy nekem nincs rá pénzem. 🙁
Nem rossz, de azert akad vele (illetve a kategoriajaval) par gond. Nyugati fizetesbol is csak arra futja, hogy Europaban motorozgasson vele az ember, komoly, kontinenseken ativelo turara anyagi szempontbol kevesbe jo valasztas.
Egyreszt, ha valasztani kell, hogy mondjuk 5 millioert egy ilyen vagy inkabb egyert valami egyhengeres, regebbi enduro, akkor azert eleg nyomos erv, hogy 4 milliobol mar lehet utazgatni egy darabig.
Masreszt, ha valaki olyan orszagokon akar atutazni (es egy World Tourer nyilvan akar), ahova kell CDP, akkor eleg sokat nyom a latba a motor erteke. Mondjuk egy 400%-kal dolgozo India eseten, ha a motor ara 5 millio forint, akkor vagy letetbe helyez az ember 20 milliot(!) vagy kifizet evi 4-500ezer forint + illeteket a papirokra, szemben mondjuk 80-100ezer forinttal.
Harmadreszt a karbantartasrol ne is beszeljunk.
Negyedreszt, meretebol kovetkezoen a szallitas is dragabb (terfogatra is, tomegre is), bar ez talan elhanyagolhato szempont.
Mas szempontok is akadnak: egy szegenyebb orszagban inkabb nem feszengek 5 millios motoron, egy lestrapalt, kisebb motor is megteszi, raadasul kevesbe foldontuli latvany a helyieknek, talan tobb lehetoseg adodik a kapcsolatteremtesre.
Ennek ellenere nagyon tetszik, csak nem kene 🙂