Elektromos motorokról néhány éve még mindenkinek ugyanaz a klisé jutott eszébe. Kis teljesítményű, gyenge, bicikli-szerű szerkezetek, erősen korlátozott hatótávval. A világ azonban változik. Nem akarok belemenni abba a vitába, hogy az elektromos meghajtás jobb mert … (tetszőleges érvek felsorolhatók pro és kontra, ízlés szerint). Akárhogy is, néhány dolog biztosnak látszik. A fosszilis energiahordozók fogyóban, a hagyományos kőolaj alapú gazdaság néhány évtizeden belül drasztikus átalakulás elé néz. Ugyan az energiaforrás kérdése még nyitott, de egyre inkább az látszik, hogy az elektromos hajtás alkalmazása kikerülhetetlen lesz. Mára a fent említett kép jelentősen átalakult, idén a harmadik, elektromos motorok számára kiírt futamot fogják megrendezni minden motorverseny leghíresebbikén, az Isle of Man TT-n. A közelgő, június 8-i futam kapcsán hamarosan sok hírt olvashatunk a médiában, a csapatok a fejlesztések utolsó lépéseinél tartanak. Kedden a tavalyi győztes MotoCzysz fejlesztéséről jött ki az első, a fékpadi mérést bemutató videó. Az új erőforrás, és a komplett motor a jelenlegi, hagyományos hajtáslánccal rendelkező masinákkal már racionálisan összemérhető. MotoCzysz legújabb erőforrása,a 2011-es D1-11 VDR D1g1tal Dr1ve 200 lóerős teljesítmény ad le 10’000-es fordulatnál, ami a mai literes sportmotoroknak is a becsületére válna.
Az erőforrás fogyasztása (a gyártó szerint legalábbis) 20 százalékkal javult a tipikus, versenyben futott sebességi tartományban, de még ez sem oldja meg az elektromos hajtás jelenlegi legnagyobb problémáját. A TT Zerónak megfelelő specifikációjú motorok tömege, teljesítménye azonos szinten mozog a hagymányos masinákéval, azonban a hajtást biztosító energia, annak tárolása illetve újbóli feltöltése az elmúlt egy év kiugró fejlesztései ellenére is csak gyerekcipőben járnak. A fejlesztésekben nyilván az ilyen versenyek is segítenek, s ebben Czysz nem bíz semmit a véletlenre. A tavalyi győztes Mark Miller a 2010-es gép feljavított változatával, míg Michael Rutter a 2011-es fejlesztésű géppel fog az idei elektromos TT rajtjához állni.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Mitől szuperzöld?
Láttatok már zöld (= környezetkímélő) ólmot? – Vagy 20 kiló kell ennek az akksijába, állítom.
Vagy zöld hőerőművet? - A villanyt sem az amperfán szüretelik ám:-)))
A kérdés nem TeeJay csesztetésére irányul, hanem csak arra utal, hogy nem piacbővítési, meg marketing-e ez az egész villamosjárművesdi? Vagy részben nem az-e?
A városok kevésbé szmogosabbak lesznek, igen. De azt az energiát, meg nyersanyagot valahol meg is kell termelni…
“A fosszilis energiahordozók fogyóban,..Ugyan az energiaforrás kérdése még nyitott”
Bizony.
Mindenki ráált az elektromosságra…mert az olyan zöld…de azt is meg kéne nézni hogy az áramot MIBŐl állítják elő.
Jelenleg kb. ott tartunk hogy az elektromos hajtás annyiban jobb hogy nem helyben pöfögi a károsanyagot hanem arrébb egy erőműből.
Azt se gondolja senki hogy a jelenlegi hálózat elbírná ha mindenki bedugná estére a villanyverdáját tölteni.
Az akku drága, időigényes tölteni, egy idő után magától lemerül, hűteni és fűteni is kell…..
Annál egyszerübbet , hatékonyabbat még nem találtak fel hogy fogod a folyadékot és át/beletöltöd egy tartályba.
Ezt nehéz lesz kiváltani.
Nagyon nem vagytok tisztában az energia előállításával. Amit mondtok, hogy leginkább fosszilis energiahordozókból állítják elő az elektromos áramot, az világviszonylatban igaz, elsősorban Kínának köszönhetően.
Hollandiában például korlát nélkül van elektromos áram, kizárólag szélenergiából. Mert kihasználták a természet adta lehetőségeiket. Tegnap voltam egy konferencián és meghallgattam a Renault egyik emberének előadását a jövőre (igen, 2012-ben) piacra kerülő 4 különböző típusú személyautójukról, amelyek mind tisztán elektromos üzeműek. (Az autókat előállító üzem teljes tetőszerkezetét napelemek alkotják, így a gyáregység külső elektromos áram igénybevétele nélkül fog működni!)
Mindegyik autónak 130 km/h a csúcssebessége és 160 km a hatótávja. Franciaországban állami támogatással olyan csereállomásokat építenek ki, amelyek automata üzemben 3 perc alatt akkumulátort cserélnek az autóban, és mehetsz is tovább. És az autóval együtt nem veszel akksit, azt havi 50 euróért bérled az államtól. Ugyanakkor 5 éven belül egy csomó francia város nagy részére konkrétan betiltják az összes nem zéróemissziós jármű behajtását. Na, így már más a kép egy kicsit?
Ja: és a Renault új modelljei (állami támogatással) 7-8000 euróért vásárolhatóak meg 2012-től. Így még érdekesebb, nem?
A francoknál van 59 működő reaktor (ööö, ez csak a polgári energiaellátást biztosító reaktorok száma), így viszonylag könnyű…
Szerintem is a lemerült akku komplett cseréje a kézenfekvő legegyszerübb megoldás a mostani elektromos járműveknél.
Ha annyira el akarják terjeszteni muszáj lesz ilyen állomásokat kiépíteni vagy külön hálózatot…..tán akkor el kéne kezdeni.
de addig csak kb trendi játékszerek meg marketing reklám ez az egész a gyártók részéről hogy “nézzétek mi zöldek vagyunk, béke” semmi több a hibridjeikkel együtt….
De amit írtak is hogy atomerőművekből származik az energia, meg szélenergiából…..így könnyebb valóban.
Bár nem mindenki Hollandia meg Franciaország.
A mostani mennyiség még nem gond
(régen is kiszolgálták a patikák a létező géppark benzin, petróleum igényét)
de ha a személygépjármű állományt ki akarják váltani elektromos hajtással akkor ahhoz a mainál jóval több áramra lesz szükség.
Vajon ezen elgondolkodtak már?
Ahhoz nem 60 reaktor kell hanem 120….
És nem csak a közlekedés megy olajjal….ott van még a müanyag meg sok minden más is….ahhoz nem elég a szélkerék.
Azt is ki kell váltani valahogy, valamivel.
Ha összehasonlítjuk egy korszerű belső égésű motor, ill. egy foszilis (gázüzemű CCGT) erőmű hatásfokát, ill. emisszió kibocsátását, akkor azt látjuk, hogy az erőmű kb 2 x akkora hatásfokkal alakítja át a foszilis energiát villamos energiává, jelentősen alacsonyabb emisszió mellet (ami ellenőrzött!).
Az atom (Fukusima ide vagy oda) a fogyóban levő foszilis energiák miatt az egyetlen ma ismert alternatíva. Persze figyelembe kell venni a megújulókat is, de azok mértéke 2020-ig csak 13%-ot fog kitenni a hazai termelésből (Nemzeti Megújuló Energia Stratégia).
Az a helyes út, amit Mackó leírt, akku szabványosítás, csereállomások. Akkor nem fogja az otthoni hálózatot terhelni a töltés, gyorsan, biztonságosan lehet energiához jutni. Szerintem a cseretelepek hiánya a valódi gátja az elektomos járművek elterjedésének, ez pedig állami beavatkozás nélkül nem fog beindulni.
Mackó megírta a lényeget:
állami támogatással
Ez itthon nem fog megvalósulni.
Nem focipályákat, metrót, villamost, parkot, bevásárló központot kellene építeni, hanem szélerőműveket, stb..
Itt az alföldön egyre gyakrabban, szinte már folyamatosan legalább 20km/h-s szél fúj.
Hol vannak a magyar tudósok, feltalálók, találmányok?
“az erőmű kb 2 x akkora hatásfokkal alakítja át a foszilis energiát villamos energiává, jelentősen alacsonyabb emisszió mellet”
Az lehet viszont az energiát tárolni és szállítani kell és e téren még van mit behozni…
Emisszió: Azért a közlekedés nem bocsájt ki annyi károsanyagot mint azt sokan hiszik….csak ez látványosabb. Lehet mutogatni, a szmog is érezhető…meg az atomerőmű hűtőtornya is vizuálisabb.
Egy vulkán kitörése is annyi anyagot ereszt a levegőbe hogy néhány méregzöld ha ezt tudná és tehetné ledózeroltatná az egészet….
A szén-dioxid meg önmagában nem káros anyag.
A csere akku működhet de csak ha a mérete akkora lesz mint egy benzintartály…ma még ez sem áll rendelkezésre.
A tömegközlekedés villamosítása lesz a legegyszerübb.
Az atomenergia mindenképp megtartandó dolog, csak megujulú energia forrásokra nem lehet alapozni.
Meg azon is el kéne gondolkodni hogy fenntartható e ennyi ember…?
Ha azt hisszük igen és továbbra is ki akarjuk elégíteni az igényeiket akkor csak adunk a szarnak még egy pofont.
Én a maradék köolajból, gumifából biztos óvszert gyártatnék a harmadik világnak:)
“állami támogatással
Ez itthon nem fog megvalósulni.”
Tök mindegy mi van itthon.
Ha ilyen országokon múltak volna ezek a dolgok régebben is akkor sehol se tartanánk….majd ha már máshol működik 20-30 év lemaradással követjük őket, mint eddig mindenben.
“Hol vannak a magyar tudósok, feltalálók, találmányok?”
Külföldön.