BMW: ezentúl csak ABS-szel

Biztonság
2011. április 20., szerda - TeeJay

A BMW amerikai képviseletének bejelentése igazodik a nemzetközi trendhez: a bajorok 2012-től kezdve kizárólag ABS-szel felszerelt motorokat értékesítenek.

Hirdetés


Cimkék:


Hozzászólások (17 hozzászólás)

godofspeed -

Lehet, én vagyok a matuzsálem, vagy a maradi, de nem kell se csúszókuplung, se teljesítményfelező gomb, se ABS. A kuplung majd kiemel, vagy csúszik akkor, ha behúzom a kart; ha már csillió lóerő, akkor az nem f…szhosszabbításnak kell, hogy csak felével merjek menni; és a gumi meg az aszfalt majd tudják, meddig tapadnak, meg hol csúsznak meg. Nekem ne daráljon bele semmi a fékezésembe! A motorozás ezekről szól. Vagy szólt valaha…


feherbt -

Isten lássa lelkem, nem kívánom, hogy beigazolódjon, de kíváncsi lennék, hogy a korházi ágyból is így beszélné-e, ha utólag kiderül, hogy csak azért csúsztál az autó alá, mert valamin megcsúszott az elsőkereked, még ha ABS-ed lett volna, akkor egy kis pulzusemelkedéssel megúsztad volna.

Gondolom az autódból is azonnal kikötöd az ABS-t.


doncy -

Úgy gondolom, hogy ez nem az a fórum, ahol tömegesen az ABS ellen tennék le a voksukat. Én sem. Főleg, ha az új verseny ABS-ek re gondolok.


XYZ -

Szerintem kell az ABS.

Még egy autón is nélkülözhetetlen,nemhogy egy kétkerekűn.Lehetsz te akár milyen zseniális Rossi-klón,elég ha kikanyarodik eléd a nagymutter a Switf-el és satuzni kell a nem túl jó úton vagy sóderrel behintett úton ráfékezel,stb.


TeeJay -

Statisztikai alapon persze, mindenképpen kell.

Azonban sztem sokkal fontosabb a defenzív, körülményeknek megfelelő vezetés, megfelelő tudással társítva. Persze én is estem már pofára hideg aszfaton, de még ez sem tett ABS “fanatikussá”. Mindenesetre azért nem fogok nemet mondani egy motorra, mert blokkolásgátló van rajta…


Manó -

 Nem is az a bajom, hogy kell vagy nem kell ABS (nyilván kell) de azzal nem értek egyet, hogy az állam megmondja a pógárnak, mostantól fiam csak ABS-es motort vehetsz….

Aki keresztben akar csúszni féktávon hadd tehesse meg. (pályán természetesen 🙂

Mondom ezt annak ellenére, hogy nagyon hasznos, jó dolognak tartom, és magam is ABS-es motort vennék…

Másik dolog, hogy sose fog megtanulni  fékezni az ABS-en nevelkedett nemzedék. És akkor itt bejön a “ki vezeti a motort, te vagy az elektronika” c. örök vita….


Macko -

NA, AKKOR VEZETÉSTECHNIKA!

 

Tessék nekem megmondani, hogy vészfékezünk ABS nélküli és ABS-es motorkerékpárral?


avarmen -

ABS nélkül tudjuk, progresszív fékezés a leghatékonyabb, de mitől más ABS-szel? Hiszen ugyan az történik. Az elektronika csak akkor avatkozik be ha valamit rosszul csinaltunk. Rosszul gondolom?


TeeJay -

Ugyanúgy fékezel mindkettővel, az ABS csak failsafe, ha elszúrod, illetve olyan körülmények között csinálod, amit nem tudsz rendesen felmérni, amit nem tanultál meg. Nyilván az elektronika gyorsabban és biztosabban dönt ilyen helyzetben.

Az ABS minden gyakorlati szempont szerint jobb, ez leszögezhető.

Nyilván sokaknak ez elég, de nem ezt a kérdést feszegették korábban. Ha pusztán praktikus okok szerint szemlélnénk a világot, 125-ösön járna mindenki. Sokaknak a motorozást más jelent. Leegyszerűsítve a dolgot: Szép új világ (tegye fel a kezét, aki tényleg olvasta… ). Csak idő kérdése, hogy mikor fordul át ez a folyamatosan épülő utópia disztópiába.

Mindenesetre az ilyen technikai fejlesztésekkel van egy gond. Rövid távon valóban javítják a közlekedés biztonságát, hosszú távon azonban mit sem érnek. Az emberek megtanulnak együttélni vele, viszont a génjeinkben van a veszély keresése, a határok feszegetése – hosszú távon az lesz az eredmény, hogy az ember sokkal “durvább” helyzeteket bevállal.


feherbt -

Most komolyan! Akik hozzáírtok -gondolom- mindenki vezet autót és senkinek sem jut eszébe, hogy abból kikösse az ABS-t, mert így nem tanul meg fékezni. Akkor a motornál mit variáltok?!

Aki kizárólag közútra (vagy hobbi/amatőr szinten pályázik) annak tökéletes az ABS, ne is gondolkodjon abban, hogy ha ilyenre ül akkor kisebb lesz a pöcse.

 

Én pár évet pályáztam már (amatőr kupákban is indultam), fékezni is tudok ‘lebegő’ hátsókerékkel, de ha közútra vennék motort garantáltan ABS-es verziót vennék.

Gondoljatok csak bele, ül mögötted még valaki, te meg csak azért zúztad be az utasodat, mert szégyellted hogy az ABS segít a közúton?! Nézz utána a szülei szemébe és mondd el nekik, hogy ABS-el talán még minig élne….

Gyerekes!


Keksz -

az utólagos ABS beszerelést, én az elsők közt lennék, aki beszereltetné.

Minek ABS? Minek akkor a trácsafék? Höööö én i.e 2000-ben is megáltam a dobfékkel, juhu! Minek a jobb minőségű gumi, ami jobban tapad, esőben is faszábban fekszi az utat? Minek a technológiai fejlődés a biztonság érdekében? Minek öltözzünk fel, még sosem estem? (nem a túrót, azóta imádnám, ha ABS lett volna és nem blokkol be az első)  Én meg amúgy is jobban és hamarabb megállok az ABS nélküi motorral, mert másodpercenként kb minimum 2-szer csúszáshatáron tudom tartani a kerek tapadását vészfékezés közben a fékkar használatával, mert pengébb vagyok, mint az elektronika. Ja..

Szerintem ennyi elég hozzá:

http://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0

 

 

 

 

 

 

 


Macko -

Ha megengeditek, röviden összefoglalom a helyes féktechnikát (bár többen biztosan tudjátok), és az ABS működésének lényegét.

Motoron a helyes fékezés a következőképpen néz ki. Folyamatosan elkezded préselni az első féket (magyarul nem szabad hirtelen berántani), ezzel eléred azt, hogy mire teljes fékerőt produkálsz, már felkeményedik a teleszkóp, szétterül és azonnal több tíz fokot melegszik a gumi. Ezt hívjuk progresszív fékezésnek. Amennyiben ismered a motorodat, ezt a fékerőt közvetlen a kerék megcsúszásának határára tudod növelni, amikor egy kicsi hangja már van a guminak, de még nem csúszott meg. Így éred el a legrövidebb fékutat. Közben a hátsó féket motortípus függvényében másként használod: sportosabb gépeken a fékezés első szakaszában (hiszen utána csak állna a kerék, mert már nincs rajta súly), choppereken pedig ugyanolyan progresszíven fékezel vele végig, mint az elsővel.

Mi történik, ha azt érzed, hogy blokkol az első kerék? El kell engedd a féket. Pontosabban nem elengeded, mert akkor visszatér a futómű a kiindulási állapotba és kezdheted előről a fentieket. Azaz csak kicsit engedsz a féknyomásból, majd újra préselni kezded, amikor már gördül az első kerék. Ugyanezt csinálja az ABS is, csak ő arra képes, hogy amikor 10% lesz a kerék slipje (azaz még nem érte el a teljes blokkolást), elengedi a nyomást, majd amikor 5%-ra esik a slip, újra ráteszi. És ez az, amire a világ egyetlen motorosa sem képes. Ráadásul a mai rendszerek másodpercenként 10-14 alkalommal ismétlik meg a fentieket. Ja: külön az első- és hátsó keréken… Godofsped talán képes minderre, mi biztosan nem.

Végezetül a helyes féktechnika hogy néz ki ABS-es motorral? Ugyanúgy, mint ABS nélkülivel. Hiszen a fizika ugyanaz. Progresszíven fékezel, csak amikor elérted a maximális féknyomást, és kezd csúszni a kerék, nem kell manuálisan elvenned a féknyomást, megteszi helyetted az elektronika. Gyorsabban és finomabban. Innentől csak az a dolgod, hogy rajta tartsd a féknyomást, és hagyd a blokkolásgátlót dolgozni. Amikor a Honda C-ABS rendszerét teszteltem, érdekes volt kipróbálni, hogy milyen fékutak adódnak 100-as tempóról, ha az ABS beavatkozása előtt fékezek helyesen, illetve ha hagyom dolgozni a rendszert, és mi van, ha hibás technikával rámarok a fékkarra (tipikus motoros-hiba ugye). Nos, akkor álltam meg legrövidebben, ha dolgozott az ABS (logikus: abban a slip-tartományban adja át a legnagyobb erőt az aszfaltra a gumi, ahol ő folyamatosan ott tudja tartani a kereket), az ABS-tartomány előtt fékezve minimálisan (mondjuk fél méterrel) volt hosszabb a fékutam. Amikor belekaptam a fékbe, és az ABS túl korán közbeavatkozott, bizony 5 méterrel (!!!!!) nőtt a fékutam.

Mi tehát az egyesek számára szomorú igazság (de attól még igazság)?

A modern blokkolásgátó rendszerek minden közúti körülmények között rövidebben és biztonságosabban fékeznek, mint az ABS nélküli motorok. Ehhez azonban elengedhetetlen a helyes féktechnika ismerete és alkalmazása!!!

(Természetesen homokon, sárban, havon más a helyzet, de ezt most hagyjuk.)


godofspeed -

Szerintem TeeJay egyedül, aki nagyjából fogta, hogy mire gondolok. –> Mikor az autók leparkolnak helyettünk, meg fékeznek maguktól, ha közel érsz (szerintük) a másikhoz, akkor nincs messze a világ, hogy a kormány is végleg eltűnjön belőlük. Aztán majd olyan élménnyel – és ami fontos!!! – “biztonsággal” fognak A-ból B-be repíteni, mint egy mai lift például. Amit ma “autóvezetésnek” nevezünk, az meg vidámparki mutatvány lesz. És a gyerekeink már azt sem fogják tudni, milyen volt eredetileg valaha… ************** @Huh: Nem, nem kellett kikötnöm az autómból az ABS-t. Egy 94-es ASTRA Caravanom van, amiben sem szervó, sem ABS nincs. Imádom:-)))) **************** @ Mackó: A helyes fékezés nem első, hanem hátsófékkel indul, épp, hogy az elsőkeréken az első pillanattól megnőjön a nyomás és a tapadás. (Én sem mindíg így csinálom, főleg stoppykor:-))) ****************** @ feherbt: Igazad van. Mindenki vállalja (és vállalnia kell) a felelősséget magáért, a többi közlekedőért és az utasáért. De: én nemcsak hogy nem hiányolom az ABS-t a 96-os banditról – ami a hétvégén kapott fém fékcsöveket – hanem vágott slick-kel járok vele a közúton. Na most kövezzetek meg!!!! Legutoljára ma reggel volt egy jó erőcsúsztatásom a Váci úton a K@r@sn@ Motorosbolt előtt, full váratlanul, hideg gumival mosószeres vízfolton. Vagy két méter. Éééééééélveztem:-PPP


Macko -

Szerintem nem kevertél vihart. Sok balesetmentes kilométert kívánok a vágott slickkel (bár az konkrétan sokkal rosszabb közúton, mint egy oda való sporttúra gumi, de sebaj!) – viszont a helyes fékezés NEM A HÁTSÓ FÉKKEL INDUL!!!

Legalább hülyeséget ne beszélj légyszíves.


Keksz -

engem érdekelne a belinkelt cikken található tesztvideód, de valami oknál fogva nálam nem indul.

Törölve van már, vagy böngésző gond?

Tűzrókával legalábbis nem megy…

Köszi.

 


Keksz -

Mellesleg az ABS-nek van még egy vitathatatlan pozitívuma, miszerint ha már nem arra kell koncentrálnom, hogy mindenképpen a fékezésnél odafigyeljek a megcsúszás elkerülésére,  kevésbé vezet az ember úgymond stresszesebben. És ez nem egyenlő azzal, hogy akkor plusz nagyobb sebességgel megyek, később fékezek, mert most ABS, vagy mert gyííí, nyomjuk neki, most oda sem kell figyelnem, esik ahogy puffan, nem, ez arra jó, hogy az ugyan olyan mentalitást, a ritmust megtartva, ameddig az ABS nélküli motort használta az ember, most azt a kis figyelmet, ami “megmarad”, jobban a környezet felé tudom irányítani, mi történik körülöttem. 

Ez is lényeges. És a közlekedésben – és ez jobban érvényesül a motorozásnál – a könnyebb és felszabadultabb érzet a biztonságos közlekedést – természetesen a fentebb taglalt hozzállást megtartva – ilyen módon is növeli. 

 

 


TeeJay -

Nincs gond, a cikk óta volt egy komolyabb verzióváltás. A (régebbi) videók (is) előrhetők a fenti menüsorban található videók menüpont alatt, a lenti cikkhez ez tartozik.


Előző bejegyzés

Így készül az új Buell

2011. április 19., kedd
Videó

Következő bejegyzés

Tanulj a világbajnoktól III.

2011. április 21., csütörtök
Videó

Ezeket olvastad már?

Kell ennél nagyobb? Honda XL750 Transalp teszt

2023. november 14., kedd

A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?

Elolvasom »
Új motor teszt

Az új világrend trónkövetelői? Benelli TRK 702 páros teszt

2023. október 18., szerda

Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!

Elolvasom »
Új motor teszt

125 köbcentivel 1000 kilométeres túra 24 óra alatt

2023. október 15., vasárnap

Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!

Elolvasom »
Videós túrabeszámoló

Győz a Fekete Lovag: Serpentize motoros ruha bemutató

2023. szeptember 24., vasárnap

Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.

Elolvasom »
Ruházat tartósteszt