Ahogy a fejlett, jóléti társadalmak lakosságának átlagéletkora növekszik, egyre nagyobb szerepet kap az élet megőrzése, a biztonság kérdése. Persze a dolog jóval komplexebb, de tény, hogy a biztonság növelése első értelmezésben mindenkinek jó. Az utóbbi években számos technikai fejlesztés látott napvilágot, és/vagy terjedt el széles körben a motorozás terén is, amelyek vészhelyzetek megelőzésében, elhárításában vagy éppen a negatív következmények enyhítésében jutnak szerephez. Az egyre fejlettebb passzív védőfelszerelések mellett terjednek a légzsákos kabátok is, a biztosítók és az EU pedig az ABS kötelezővé tételével vannak elfoglalva.
Az autókban ugyan számos életet mentett már meg, a motorokon nehézségekbe ütközik a légzsákok alkalmazása. A balesetek karakterisztikájából illetve az esések jellegéből adódóan számos esetben megkérdőjelezhető, hogy egy ilyen eszköz mennyiben segít – persze a bajban a legkisebb segítség is nagy segítség. Mindenesetre mind a mai napig a Honda Goldwing az egyetlen sorozatban gyártott motorkerékpár-típus, amelyet a gyártó (opcionálisan) felszerelt ezzel az eszközzel. A napokban előkerült szabadalmi rajzok alapján azonban ez a helyzet megváltozhat. A Honda jogvédelmi kérelme egy új típusú motoros légzsákot ír le, amely alapvetően az ütközésekkor nyújtana védelmet a motorosnak. A Goldwingen a tankba van integrálva a légzsák, annak a motornak a karakterisztikájához illik is a megoldás, azonban számos kétkerekű könnyebb (szinte az összes), magasabban van a súlypontja és más testhelyzetben használjuk őket. Igaz, hogy ugyanazok a fizikai szabályok érvényesülnek, ütközéskor ezek a „feszesebb” motorok másként viselkednek, valamint a motoros is más pályán repül előre, más akadályokba ütközik. Ennek megfelelően az új, elnagyolt háromszög-forma légzsákot a kormányra szerelnék, ami felfújt állapotában oldalirányba illetve előre kitérhetne, hogy minél nagyobb védelmet nyújtson.
Tisztában kell lenni azonban azzal a ténnyel, hogy egy szabadalmi kérelem nem jelenti automatikusan azt, miszerint az ötlet alapján tényleges termék születik. Egyelőre nem áll rendelkezésre információ a fejlesztésről, így még csak megbecsülni sem merjük, mikor jelenik meg ez a biztonsági eszköz – ha egyáltalán megjelenik.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »