Hemingway szerint csak háromféle sport létezik: a hegymászás, a bikaviadal és a motorsport. A man-szigeti TT versenyzés sajnos illeszkedik az amerikai író életet, vagy inkább annak elmúlást bemutató jellegzetes stílusához. Bár az utóbbi években, évtizedekben a rendezők sokat tettek a biztonság érdekében, a TT nem véletlenül kapta és őrizte meg sokáig a Halálfutam gúnynevet. A korábban GP futamot is rendező közúti versenypálya sorsa nagy fordulatot a 70-es években vett. A számos haláleset és a versenyzők bojkottja miatt a FIM 1977-től nem szerepeltette a TT-t a versenynaptárban. A manxok azonban nem nyugodtak bele a döntésbe, saját bajnokságot szerveztek. A Formula TT versenyzők három kategóriában indulhattak, bár a sorozat a kezdetekben a Man-szigetre korlátozódott. Az évek múlásával és a motorok fejlődésével azonban a széria megkopott, veszített értékéből, a superbike bajnokság elindulása után a Formula TT bajnokság formájában megszűnt létezni.
A Man TT azonban a motorversenyzés egyik legrangosabb eseménye mind a mai napig. A TT-t több, mint 100 éve rendezik meg évente (a II. Világháború alatt szünetelt), ma is a motorosok tízezreinek jelent rendszeres szórakozást, kikapcsolódást. A futam rangját emeli az is, hogy itt került megrendezésre az első, elektromos motoroknak kiírt hivatalos verseny (2009-ben). Ugyan az utóbbi években egyre nagyobb figyelmet kap a versenysorozat, Rossi, Lorenzo is tiszteletét tette, tavaly pedig a Suzuki 50 éves TT versenyzés-beli részvételére tekintettel több rendezvényt is szervezett. Capirex GSV-R-je volt az első „motoGP” motor, ami a szigeten járt és versenyen kívül egy tempós kört tett meg a közúti pályán. A manxok most a verseny ázsióját tovább növelnék, annak lehetőségét vizsgálják, hogy érdemes-e a világ más pontjain is (közúti) TT futamokat rendezni. A versenyzés, az ahhoz kapcsolódó televíziós és jogdíjak kétségkívül nagy vonzerőt jelenthetnek, a jelenlegi két nagy világbajnokság mellett pedig egy érdekes alternatíva lehetne egy ilyen sorozat. Az utcai versenyzés azonban jellegéből fakadóan számos nehezen megoldható problémát is felvet, melyek közül a biztonság kérdése ugyan csak az egyik, de talán a legfontosabb.
Remélhetőleg egy megvalósítható, hosszú távon is életképes konstrukciót sikerül kialakítani, s hamarosan újabb érdekes TT futamokban gyönyörködhetünk (akár hazánkban is?).
Cimkék:
Sok járműgyártó véleménye szerint a hosszú távú jövő az üzemanyagcellás meghajtásé. Ezért remek hír, hogy teljes európai típusengedélyt kapott az ily módon meghajtott Burgman robogó.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »