A túraendurók manapság az európai motorpiac favoritjai. A tavaly 30 éves évfordulóját ünneplő BMW R-GS sorozat kétségkívül etalonnak számít ebben a kategóriában. A három évtizednyi fejlesztés, amely a mindenkori piaci igényeknek és trendeknek megfelelően, német mérnöki precizitással folyt, nem volt hiábavaló. Időközben azonban versenytársakat is kapott ez a masina, bár a konkurens vasak általában összességében elmaradtak a bajoroktól: vagy túl súlyosak, és/vagy kevésbé terepképesek voltak ezek a motorok. A Honda Varadero, a Suzuki DL1000, a Triumph Tiger és a Moto Guzzi Stelvio után tavaly két komoly versenytárs is felbukkant. A Ducati Multistrada jóval inkább egy enduró megjelenésű túramotor: 150 lóerős teljesítményével és elektronikusan állítható futóművével is inkább a gyorsasági motorokat idézi. A Yamaha Super Teneréjé profilja szerint jóval inkább (jogosan) összehasonlítható a GS szelídebb változatával. Ugyan saját tesztünk szerint egyelőre a tavaly modellfrissítésen átesett GS megőrizte koronáját, azonban a Super Teneré komoly potenciált mutatott, aminek értékét tovább növeli, hogy azt hosszú évek kihagyása után, kvázi előzmény nélkül alkotta meg a Yamaha. A piacból jelentős részt szakítnak ki az egyre erősödő 800 köbcentiméteres hengerűrtartalmú vasak: amit a BMW az F800GS-sel elkezdett, azt jelenleg és a közeli jövőben a Triumph és a Husky folytatja. A nagyok között a legújabb kihívók pedig Olaszországból érkeznek.
A 2011-es modellévre a Moto Guzzi nagyköbcentis túraendurói (mind az alap Stelvio-, mind a terepre szánt NTX változat) komoly modellfrissítéssel készültek. A legújabb hírek szerint a szintén Piaggio csoporthoz tartozó Aprilia lehet a legújabb konkurens, az olasz Motociclismo virtuális hasábjain napvilágot látott az első kémfotó az új Caponordról vagy Tuaregről – a névválasztást egyelőre még homály fedi. Ugyan már évek óta hallani lehet erről a projektről, jól értesült források a tavaly bemutatott Dorsoduro 1200-zal egy időben várták a motor érkezését, ám végül arra nem került sor. Ki tudja, talán a Dorsoduro és az új Tuono, vagy éppen a csoporthoz tartozó Moto Guzzik frissítése elég munkát adott a mérnököknek. Vagy csak nem akartak minden rakétát egyszerre ellőni az olaszok.
Akárhogy is, a jelenlegi pletykák szerint az őszi EICMA-ra várhatjuk a motor hivatalos bemutatóját. A fenti kép azonban több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol. Az alapvetően Dorsoduro 1200-ra hajazó masina ma szokásos prémium alkatrészeket használ, mint a Brembo fékek, Öhlins teleszkópok. A kerekek 17 hüvelykesek (elöl is…) utcai gumikkal, ami erősen megkérdőjelezi a terepen használhatóság, illetve az alváltozatok kérdését. Ugyan sok minden egyelőre nem látható belőle, de a Dorsodurót idéző ülés is érdekesnek tűnik. Egy hosszú távú túra feltételez bizonyos kényelmi megfontolásokat, ezzel a formával ez legalábbis kérdésesnek látszik, bár nyilván csak egy üléspróbával, tesztmotorozással lehet eldönteni a dolgot.
Úgy tűnik, a túraendurók még sokáig az európai piac jelentős szereplői lesznek, remélhetőleg a legújabb játékosról hamarosan több információ is napvilágot lát.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »