Yamaha rajongóként és tulajdonosként egy kicsit megijedtem tavaly, amikor az iwataiak negatív rekordjáról írtam. A versenysportban elért eredmények nem sokat számítanak, ha a befektetők jelentős veszteséget kénytelenek elkönyvelni. A 2009-es 2,4 milliárd dolláros bukta ellenére a Yamaha tavaly, válságkezelő lépéseinek hála, stabilabb anyagi helyzetbe került. A 2010-es év mérlege 219 millió dolláros összeg a mérleg pozitív oldalán. Saját előrejelzésük szerint 2011-es nyereségük is megmarad ezen a viszonylag szerény szinten, jövőre csak 9 százalékos nyereségnövekedést prognosztizálnak az iwatai szakértők.
A visszafogott eredmény alapvetően a fejlett piacok csökkenő értékesítéseinek tudható be. Ugyan a Yamaha 2010-ben több új modellt is bemutatott ezeken a helyeken (FZ8, Super Teneré, Stryker), de a kereslet jelenlegi csökkenését ezek a motorok sem tudták visszafordítani. Szerencsére a tavaly tervbe vett, és azóta megvalósított költségcsökkentési lépések, no meg a virágzó távol-keleti piac nyereségessé tették az évet. A pénzügyi világ kiszámíthatatlanságát tükrözi a hír fogadtatása: a tokiói tőzsdén a jó hírek ellenére, vagy talán a túlzott elvárások miatt a cég részvényei 10 százalékot estek.
Motoros szemmel a dolog kicsit érthetetlen, hiszen a jelenlegi piaci trendek tükrében, a tavalyi eredményeket figyelembe véve egyértelműen pozitívnak nevezhetjük ezt a szerény eredményt, valamint az előrejelzést is. Nyilván nem fogja befolyásolni a befektetőket, de idén a Yamaha már nemcsak a motoGP-ben, de a WSBK-ban pusztán önmagát fogja reklámozni, hiszen a superbike-os csapat is a márka versenyfényezését fogja használni a 2011-es szezonban: nem kötöttek szponzori szerződést egyetlen céggel sem. Az idén versenyszereplésének ötvenedik évfordulóját ünneplő márka kilátásait tovább javíthatja a hír, miszerint az iwataiak a moto3 kategóriában történő részvételt fontolgatják. Masao Furusawa még hétfőn jelentette be, hogy nem kívánnak kimaradni az új kategóriából. Bár eredetileg költségcsökkentési megfontolásból nem akartak a legkisebb GP-osztállyal foglalkozni, végül mégis fejlesztésbe kezdtek. Egyelőre csak számítógépes szimulációkról van szó, s azt sem tudni, hogy már rögtön az első évadban indulnak-e az új 250-esek között, de a hosszabb távon a feltörekvő nemzedékre és a versenytársakra figyelve a Yamaha is mindenképpen részt kíván venni ebben a sorozatban. Egy sikeres versenymotor pedig jó hírverés lehet egy belépő szintű, fiataloknak szánt utcai motornak is. A következő generáció viszont sokat segíthet a cég hosszú távú fennmaradásában.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »