A TMax a nálunk fejlettebb motorkerékpár-piacokon figyelemre méltóan jól teljesít, már ami az értékesítést illeti. Az 500 köbcentis, 43 lóerős erőforrás és a kategóriában rendkívül merev váz egy igazi sportos élményrobogóvá teszi a masinát. A rajongóknak kissé talán csalódást okozott a maxirobogó 2010-es változata, amely igazi lényeges átalakítást nem hozott. A legnagyobb változtatást a motor karakterisztikája élte meg: az erőforrás a középtartományban kicsit erősebb lett. Ugyan a pletykák már jó másfél éve felröppentek, most újra terítékre került a TMax következő generációja. Ami közös a régi és a mostani hírekben, hogy egy nagyobb, talán 750 köbcentiméteres, 3 hengeres erőforrással képzelik el a járművet. A különbség a futóművet illeti, a pletykák ugyanis három- vagy akár négykerekű hangvillás maxirobogók érkezésének lehetőségét említik.
Nyilván ebben szerepe van a piacon már többféle változatban jelen lévő, a következő modellévtől megújuló Piaggio MP3-nak, és a nemrégiben bemutatkozó Quadrónak is. Mindenesetre, amit most tudunk, az ellentmond ezeknek a vágyaknak. A jelenlegi motor teljesítményét és az általa nyújtott élvezetes robogózás lehetőségét figyelembe véve kérdéses, hogy szükséges-e egy nagyobb, erősebb változat bevezetése. A HV-X koncepcióra tekintve kétséges, hogy a Yamaha egy erősebb blokk irányába menne el, szemben a trendi környezetkímélő megoldásokkal.
A többkerekű megoldás több szempontból is érdekes kérdés. Az olaszoknál, franciáknál előretörő megoldás valóban növeli a biztonságot, ez pedig kívánatos dolog. Az egyre erősödő mezőnyben a különleges, vagy legalábbis ritka megoldások sok vásárlót vonzanak. A Yamaha ráadásul néhány éve már bemutatott egy releváns tanulmánymotort, a Tesseractot, amelynek különlegességét a négy kerék és a dönthető kialakítás adta.
A számos pro érv mellett azonban van egy igencsak jelentős kontra is, a piszkos anyagiak. A TMax egy népszerű divatmodell, azonban (vagy talán éppen ezért) ára már így is igencsak magas. Egy három- vagy négykerekű megoldás bár több szempontból is kívánatos, de az ennek kapcsán várható még magasabb árcédula már sokakat elriaszhat. Egy biztos, a mezőny hamarosan erősödni fog, a BMW mellett sokan egy sportos Ducati maxirobogó megjelenését is várják. Az új konstrukciónak tehát egy nagyon erős mezőnyben kell majd helytállnia – legkorábban a 2012-es modellévtől.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Nem tetszik. Motor = két kerék. Nekem legalábbis.
Szerintem van létjogosultsága: amíg megmarad a “motor” jellege, azaz nyitott, dönthető, keskeny (sorok közötti mozgás), addig ok.
Az ár már más kérdés, a piaci sikerében jut szerephez.
Mindenesetre csak egy alternatív alváltozatként tudom elképzelni, a kétkerekű alapmodell mellett.