A gyorsasági motorversenyzés legfelső foka megkérdőjelezhetetlenül a motoGP: ha valaki „igazi” bajnok akar lenni, akkor ebben a sorozatban kell megszereznie a pálmát. A motoGP mégis gondban van, több okból is. Ugyan legtöbbünk számára a versenyek szórakozást, izgalmat jelentenek, de a versenysport mára üzletté vált. Komoly problémát okoznak az elszabaduló költségek, amelyek kordában tartására már évek óta vannak törekvések. Emellett a versenyek sajnos egyre kevésbé izgalmasak, a korábbiaknál kevesebb igazi küzdelmet láthatunk a kockás zászló leintéséig. Végső soron ez a nézettség és így az eladhatóság rovására megy. Nem szabad elfeledkeznünk a Rossi-hatásról sem, a bajnok nyári balesete után a nélküle rendezett versenyek közvetítésének nézettsége drasztikus visszaesést mutatott. A gondok ellenére most úgy tűnik, izgalmas szezon elé nézünk. A versenyzők és csapatok átrendeződése már önmagában is elég okot az a várakozásra, főként a motoGP jelenleg legjelentősebb versenyzőjének átigazolása borít fel gyakorlatilag minden papírformát. Az új szezon új motorokat is jelent, a változás pedig most igencsak jelentős: a 800-as érának vége, 2011-től 1000 köbcentiméteres lökettérfogatú masinákkal fognak versenyezni a csúcsmenők. A kezdeti időszak különösen izgalmas lehet, hiszen a jelenlegi szabályrendszernek, a technikai követelményeknek megfelelő motorok gyakorlatilag új fejlesztéseket jelentenek, amelyek sokszor nem sikerülnek tökéletesre az első alkalommal. A 2012-es évet pedig új pályák tehetik még izgalmasabbá.
Ugyan már az idei szezon elején felmerült, és a hírek most újra szárnyra kaptak az új, emirátusoki Yas Marina versenypályával kapcsolatban. Richard Cregan, a létesítményt üzemeltető cég elnöke a napokban azt nyilatkozta, hogy dolgoznak a motoGP Abu Dhabiba vitelén. A pályát még áprilisban meglátogatta a motoGP-t irányító Dorna feje, Carmelo Ezpeleta, kíséretében ott volt Hermann Tilke, korunk legbefolyásosabb pályatervezője, nem mellékesen pedig Casey Stoner és Loris Capirossi is, akik megtettek néhány kört a versenyaszfalton. A versenyzők véleménye szerint néhány kanyar, ív módosítása szükségszerűnek látszik, amit a pálya üzemeltetői nyitottan fogadtak. A Dorna sem zárkózik el egy újabb arab térségbeli pálya szerepeltetésétől a versenynaptárban, nyilván számos lehetőséget látnak az Egyesült Arab Emirátusokban. Ugyan az év elején a pletykák még 2011-ről szóltak, de az idő előrehaladta miatt ez a lehetőség már nem áll fenn, az új arab pálya legkorábban 2012-ben szerepelhet a naptárban.
A legújabb hírekben India, egészen pontosan a Jaypee Sports International motoGP törekvéseiről is olvashatunk. Az indiai pályát jövőre meglátogatják a négykerekűek is, a 18. Forma1-es futam kerül megrendezésre India északi részén, Új-Delhitől nem messze. A JSI szóvivője a Reuters-nek nyilatkozva közölte, hogy tárgyalásokba kezdtek a Dorna Motorsporttal az indiai pálya 2012-es szerepeltetéséről a motoGP naptárban. India kétségtelenül nagyon fontos, hiszen az a világ második legnagyobb motorkerékpár-piaca, számos gyártónak jöhet jól a prémiumkategória „helyi” szereplése.
Nyilván az üzleti tárgyalások, a cégek stratégiái és persze az elérhető profit fognak dönteni egy-egy új pálya felvételének kérdésében, de nekünk, nézőknek mindenféleképpen izgalmas lesz friss helyszíneket látni a versenysorozatban. Számunkra, magyar motorosoknak persze nem is kicsit csalódást keltő, hogy az egykor tervezett Balatonring nem lesz az új pályák között.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
“….Emellett a versenyek sajnos egyre kevésbé izgalmasak, a korábbiaknál kevesebb igazi küzdelmet láthatunk a kockás zászló leintéséig…..” ????
Már bocs, de nézted a szezon második felének Moto2-es versenyeit?
Ha az nem volt izgalmas és nem volt benne küzdelem, akkor miben volt??? Széjjel marcangoltam a körmeimet a nagy izgalomban!
A MotoGP nem csak a “király-kategóriát” jelenti, sőt számomra (talán nem vagyok ezzel egyedül) egyáltalán nem.
A “kicsik” küzdelme, a bizonyítási vágytól hajtott fiatalok versenyzése sokkal izgalmasabb, mint a nagyok körözgetése.
Persze, ha kimondottan csak a 800-asok évadjára gondoltál, akkor egyet értek. De szerencsére a MotoGP nem csak aból áll.
Azt pedig rettenetesen sajnálom, hogy a dolgok jelen állása szerint előbb lesz saját versenye akár Szváziföldnek is, mint nekünk.
Ilyenkor irigylem a kínaiakat, szép és követendő hagyomány náluk a korrupt állami vezetők nyilvános kivégzése.
A moto2 valóban izgalmas volt, talán túlságosan is (Tomizawa). Azonban újdonság erejével sincs akkora súlya mint a motoGP-nek (kicsit sántít az analógia, de… kb., mint a WSBK sbk és sstk1000 kategória – azaz volt ilyen is).
Egyébként meg igen, a kisebb kategóriák versenye sokkal izgalmasabb volt (az utóbbi időszakban), spec. a 125-ben kemény menetek voltak akkor is amikor éppen Rossi/Stoner/Lorenzo/Pedrosa toronymagasan elhúzott. Voltak többszereplős küzdelmek, ment az előzgetés oda-vissza, kanyarról kanyarra változott a sorrend. Remélem ez a moto3-ban is így lesz…
Pár éve még elég gyakori volt, hogy szatelit csapatok is a dobogóra jutottak, sőt néha-néha nyertek. Idén egyedül Spies tudta ezt megtenni. Egyszer. Úgy, hogy állítólag megkapta ua. a motort, mint a gyáriak.
Spies azt a dobogót Rossi motorjával érte el.
Sajna gyári gép nélkúl gyakorlaitlag esélytelen a dobogó és a mezőny létszáma is nagyon karcsú.
A Moto2 szerintem elég hektikus,de izgalmas és jó sokan is vannak.