Napjainkban a modern bukósisakok komoly fejlesztési munkák gyümölcsei, az egyre hatékonyabb és nagyobb védelmet nyújtó védőfelszerelésen az életünk is múlhat. Csupán ezért is érdemes foglalkozni vele, állapotának megóvása nem csak esztétikai kérdés. Íme néhány tanács a sisakok kezeléséhez.
1.
Figyeljünk a sisakra annak hordozásakor: ne az állrésznél fogjuk meg, hanem a pántnál, mintha egy táskát vinnénk a kezünkben. Természetesen a legjobb megoldást egy sisakzsák, illetve hordtáska jelenti erre a célra.
2.
Ne tároljuk a kesztyűt a sisakban. A kesztyűkön lévő protektorok, kemény részek illetve szennyeződések károsíthatják a sisak bélését. Az átizzadt kesztyű kipárolgása könnyen beivódhat a sisakba, rontva komfortérzetünket.
3.
Rendszeresen tisztítsuk a sisakot megfelelő anyagok és eszközök használatával. Ne használjunk durva, szemcsés, illetve vegyileg agresszív tisztítószereket, kerüljük a durva felületű szivacsokat, rongyokat. A vegyszerek károsíthatják a felhasznált anyagokat, míg a durva dörzsölés karcolhatja a felületet. A legbiztosabb módszer a kezelési útmutatóban leírt anyagok használata.
4.
Ne rakjuk a sisakot a tükörre! A szövetbélés károsításán túl az ütéselnyelő habszivacs bélés is deformálódhat, valamint mindig fennáll a veszélye, hogy a sisak lecsúszik a tükörről: egy esetleges zuhanás pedig a fényezés károsításán túl egy repedést is okozhat, ami gyakorlatilag tönkreteheti a sisakot.
5.
Legalább évente egyszer tisztítsuk ki a sisakot. Az esős idő, a szezon vége erre remek lehetőséget kínál. Ne siessük el a munkát: egy alapos tisztítást megérdemel hű fejvédőnk. Távolítsuk el az esetleges szennyeződéseket, mossuk ki alaposan a bélést.
6.
Tisztítás után soha ne rakjuk össze az alkatrészeket nedvesen, illetve ne pakoljuk el azokat: hagyjuk őket kiszáradni. A radiátor, hajszárító használata ugyan csábító lehetőség, de ezek károsíthatják a műanyagokat, a habszivacsot, illetve a ragasztásokat. Hagyjuk, hadd száradjanak meg az alkatrészek szobahőmérsékleten, csak ezután rakjuk össze a sisakot. A nedvesség, illetve zárt térben száradás kellemetlen szagot kölcsönözhet a sisaknak, csökkentve komfortérzetünket.
7.
Általános tanács, hogy a sisakot ne használjuk többet, ha az már egyszer elvégezte a feladatát. Azonban ne feltételezzük automatikusan, hogy egy egyszeri odaverés, a sisak egyszeri zuhanása (esetleg lépcsőn legurulása) tönkreteszi azt. Mivel egy komolyabb darabért mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, érdemes szakértővel, illetve a gyártóval megvizsgáltatni a bukót: valóban érte-e olyan sérülés, amiért azt le kell cserélni. Egyes gyártók akár meg is röntgenezik a sisakot a pontos szakvélemény kiállításához.
8.
Bár számos apró, törékeny alkatrész is található rajtuk, ezek és a sisak maga erősebb, mint első ránézésre gondolnánk. A legtöbb szétszerelhető, az egyes alkatrészek könnyebben tisztíthatók külön-külön, illetve az egyes elemek szükség szerint cserélhetők. A legtöbb mai modern fejvédő esetében magától értetődő a kivehető bélés, a cserélhető vizor alkalmazása. Egy esetleges szétszereléskor vegyük figyelembe a kezelési útmutatóban leírtakat.
9.
Válasszuk meg gondosan a rendszeres tisztításhoz használt vegyszereket, tisztítóeszközöket! Egy olcsó, hatékonynak tűnő vegyszer könnyen tönkreteheti nagy értékű sisakunkat. Vegyük figyelembe a kezelési útmutatóban leírtakat, érdeklődjünk az értékesítőnél, illetve a gyártónál.
10.
A sisak (egyelőre) az egyetlen előírt kötelező védőfelszerelés, ugyanakkor talán a legfontosabb is. Tájékozódjunk, kellő gonddal válasszuk ki a pénztárcánk szerint megengedhető legjobb darabot: a legfőbb szempont a biztonság legyen, s csak utána gondoljunk a komfortra, és egyéb hasznos (és kevésbé hasznos) kiegészítőkre. A fejvédő elhasználódásán túl a természetes anyagfáradás miatt is érdemes a sisakot 3-5 évente cserélni, annak állapotától függően.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
4. ponthoz.
Azért tesszük a tükörre, mert hosszabb távon a legbiztonságosabb hely a bukó számára.
Ha ülésre teszem akkor leeshet… 3-4 év távlatában biztos, hogy le fog esni.
Ha földre teszem, akkor koszos lesz, megkarcolódik, bemászik a bogár stb.
Persze ha tudom, magammal viszem a bukót és leteszem egy asztalra, fotelbe, de vannak olyan helyek mikor ez nem megy — kézben meg nem akarom fogni sokáig.
Vállalkozók! Itt a lehetőség profi, összecsukható bukótartó álvány fejlesztésére – motorra szerelhetően és asztali változatban. Ötlet?
Igen, a tükrös dolog nálam is kiverte a biztit.
Nem tudom, valaki ismer-e olyat, aki valaha is megrögeneztetett volna egy sisakot.
Nyilván ez nálunk nem gyakorlat, de az Arai csinálja.
Én spec mindig az állnál fogom, benne a kesztyűvel.Plexitisztitáson kívül még sok tisztítást nem látott szegény, csak egyszer. A tükörre rakom mindig. Megsajnáltam a sisakomat rendesen e cikk után. Ráadásul amit már eddig kapott… Viszem “röggyönyre“!! :o) de ha marha drága lenne lehet jobban figyelnék rá.
Az állánál fogom,a tükrön tartom és bele rakom a kesztyűt.
Viszont a gyárba még nem küldtem ki vizsgálatra és röntgenre.
Szégyenlem magam.
A 4es pontot én is megszegtem már többször. 🙁
Ha van rá lehetőség akkor berakom a dobozomba de ha nincs akkor marad a tükör.
Olvastam egy kütyüről amit a kormányvégre kegetett tenni egy erős vém bigyó és arra lehetett fellogatni a bukót
Na persze ez is megoldás: http://www.imet.hu/index.php
vagy ez : http://www.lockitt.com/accessories_helmet_holders.htm
1. Miért nem szabad az állnál megfogni a sisakot? Ha a pántnál fogom, nem tudom stabilan tartani és tuti odaverem valahova.
2. Ez ok, nem is csinálom.
3. Tökjó sprém van hozzá.
4. Nem teszem a sisakot a tükörre, mert tök sok bogár van rajta…
5. Én 2-3-szor szoktam, attól függően, hogy mennyire ‘rohadok’ bele.
6. Ez evidens.
7. Tavasszal veszek újat. Mondjuk nem azért, mert régi a mostani, hanem mert nem vagyok megelégedve vele.
8. Jaja.
9. A szerekkel nincs gond. Azokkal nem spórolok. Csak valami normális kendő kéne.
10. Khm. Pont szerdán mondtam egy motoros boltban egy csajszinak, hogy a sisakon sem szabad spórolni. Meg a többi védelmen sem!
Szerintem az egyik legfontosabb a sisakmaszk használata, és azt bent is hagyhatod a sisakba levétel után, kár hogy erről nem volt szó, pedig köülök is van választék bőven, és már egy eurótól is láttam üzletben akciósan 🙂
Vagy 50 euróért coolmax béléssel, szélzajcsillapítással, varrásmentes kivitelben.b
Ez a tükörre akasztás nagyon felborzolta a kedélyeket. Egyszerű, ha elég széles a kormányod (pl. sport motorokon feltehetően nem fog működni) oldaltámyaszon, a balra fordított kormányra a becsatolt állszíjnál fogva fel tudod akasztani.
Normális motorokon, vagy normálisabb gyártó motorjain van zárható sisaktartó szerkezet (csak 1 példa: Kawa KLE).
Tessék a hőn szeretett motor gyártójánál reklamálni, hogy miért spórolják le a gyárban azt a 10eFt-ot.
Az én motoromon van gyári sisaktartó. De soha nem jutott eszembe használni. Annyira nem vagyok hülye, hogy otthagyjam a sisakot a motoron. Már attól parázok, ha valahol kint kell hagyni a placcon a vasat. Nem még rajta mindenféle értékeket. Ha egy autót feltörnek egy olyan táska miatt, amiről azt sem tudják, mi van benne, akkor simán letépik a sisakom a motorról. Vagy csak egyszerűen tönkre teszik. Vagy ne legyen szándékos, de akkor is sérülhet, nem beszélve a motor fényezéséről. Nem normálisak az emberek. Nem szabad helyt adni annak, hogy el is kövessék azt, amitől félek.
Szóval sisakot viszem magammal és az állánál fogom meg. De még mindig nem kaptam választ a kérdésemre, hogy miért ne ott fogjam…