A 2009-es Yamaha R1, amelyet itt az Onroadon is teszteltünk, sőt tavaly pályára is vittünk két konkurens kétkerekűvel egyetemben, egy igazi technikai csemege. A motoGP-ből származó, más közúti motoron nem alkalmazott keresztsíkú főtengely ugyan a kategória egyik legdrágább példányává tette az R1-et, azonban a versenypályákon és a superbike világbajnokságban a konstrukció jól vizsgázott.
A hangvillások prominens „R” modellcsaládjának nagyobbik példánya a papírforma szerint modellfrissítés előtt áll. Azt még nem tudni, hogy lesz-e 2011-es új modell, vagy a Suzukihoz hasonlóan csak 2012-re várhatjuk azt. A „pletykák” egészen másról szólnak, nevezetesen egy újabb technikai csemege, a duplakuplungos váltó alkalmazásáról. Ha valóban várható ilyen szerkezet az új R1-ben, akkor a hangvillások lesznek az elsők, akik az aranyszárnyasok által keltett technikai divathullámhoz csatlakoznak. Ugyan az ilyen jellegű híreket megfelelő fenntartással kell kezelni, azonban a „nem zörög a haraszt” elve a motoros világban különösen igaz.
A hírek szerint a Yamaha konstrukciója különbözik a Hondáétól, az iwataiak nem két koaxiális tengelyt alkalmaznak, hanem két, egymás mellett elhelyezett, „felezett” hosszúságú primer tengelyt építenének be, a főtengelyre pedig két fogaskerék kerül. Az elektromotorokkal aktivált két tengelykapcsoló a megoldáshoz illeszkedően a primer tengelyek két végén, a váltóház két ellentétes oldalán kerül elhelyezésre. Ennek a konstrukciónak a nyilvánvaló hátránya a nagyobb tömeg, nagyobb méret, azaz összességében a kevésbé kompakt kialakítás. A mérleg másik serpenyőjében a jobb tömegelosztás, az alacsonyabb súlypont és az egyszerűbb, költségkímélő szerkezet áll. A cikk írásakor képek illetve a szabadalmi rajzok még nem elérhetők, de akárcsak a dízel erőforrásokkal szerelt motorok kapcsán, most is egy régebbi, jelen esetben egy 2007-es R1-esen mutatják be a konstrukció alkalmazását. Ideális esetben már az ősszel kezdődő motorkiállításokon találkozhatunk az újdonsággal.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Ez a motor úgy szép ahogy van!
A Yamaha az, aki leginkább figyel a look&feelre – az olaszok után.
nem vagyok egy Yamaha-örült, de ezt a fekete dögöt be tudnám vállalni 🙂