A 2009-es Yamaha R1, amelyet itt az Onroadon is teszteltünk, sőt tavaly pályára is vittünk két konkurens kétkerekűvel egyetemben, egy igazi technikai csemege. A motoGP-ből származó, más közúti motoron nem alkalmazott keresztsíkú főtengely ugyan a kategória egyik legdrágább példányává tette az R1-et, azonban a versenypályákon és a superbike világbajnokságban a konstrukció jól vizsgázott.
A hangvillások prominens „R” modellcsaládjának nagyobbik példánya a papírforma szerint modellfrissítés előtt áll. Azt még nem tudni, hogy lesz-e 2011-es új modell, vagy a Suzukihoz hasonlóan csak 2012-re várhatjuk azt. A „pletykák” egészen másról szólnak, nevezetesen egy újabb technikai csemege, a duplakuplungos váltó alkalmazásáról. Ha valóban várható ilyen szerkezet az új R1-ben, akkor a hangvillások lesznek az elsők, akik az aranyszárnyasok által keltett technikai divathullámhoz csatlakoznak. Ugyan az ilyen jellegű híreket megfelelő fenntartással kell kezelni, azonban a „nem zörög a haraszt” elve a motoros világban különösen igaz.
A hírek szerint a Yamaha konstrukciója különbözik a Hondáétól, az iwataiak nem két koaxiális tengelyt alkalmaznak, hanem két, egymás mellett elhelyezett, „felezett” hosszúságú primer tengelyt építenének be, a főtengelyre pedig két fogaskerék kerül. Az elektromotorokkal aktivált két tengelykapcsoló a megoldáshoz illeszkedően a primer tengelyek két végén, a váltóház két ellentétes oldalán kerül elhelyezésre. Ennek a konstrukciónak a nyilvánvaló hátránya a nagyobb tömeg, nagyobb méret, azaz összességében a kevésbé kompakt kialakítás. A mérleg másik serpenyőjében a jobb tömegelosztás, az alacsonyabb súlypont és az egyszerűbb, költségkímélő szerkezet áll. A cikk írásakor képek illetve a szabadalmi rajzok még nem elérhetők, de akárcsak a dízel erőforrásokkal szerelt motorok kapcsán, most is egy régebbi, jelen esetben egy 2007-es R1-esen mutatják be a konstrukció alkalmazását. Ideális esetben már az ősszel kezdődő motorkiállításokon találkozhatunk az újdonsággal.
Cimkék:
A nyertes választhat három boxermotoros BMW közül, és elviheti egy hosszú hétvégi gurulásra!
Elolvasom »A szemünk láttára születő elektromos pályaversenyzés egyik jeles képviselőjéről bukkantunk néhány részletet is bemutató felvételre.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Ez a motor úgy szép ahogy van!
A Yamaha az, aki leginkább figyel a look&feelre – az olaszok után.
nem vagyok egy Yamaha-örült, de ezt a fekete dögöt be tudnám vállalni 🙂