Jön a vízhűtéses BMW boxer?

Pletyka
2010. április 29., csütörtök - TeeJay

Éppen csak megújult az etalonnak számító túraenduró, a BMW R1200GS, máris a további fejlesztéseket találgatják a szakújságírók.

Hirdetés


Cimkék:


Hozzászólások (14 hozzászólás)

dani -

Azt hiszem, a léghűtéses konstrukciók nagyobb tűrésekkel is dolgoznak kényszerűen, mivel szélesebb tartományban van a motor üzemi hőfoka.

Valaki cáfoljon vagy erősítsen meg.


vadasz -

Üzemanyaggal hűtenek…    …kevésbé sovány a töltet, így nem termel annyi hőt.  /többek között emiatt van, hogy euro3-4 nem megy léghűtéssel/


markaszerviz -

Yó a cikk és sajnos van igazságalapja

Ez a blokk így volt jó, ahogyan az eddigi 30 évben hűlt panasz nélkül, akár sivatagban, akár vastag sárréteg alatt…

Valóban túl és szinte tökélyre van fejlesztve a konstrukció, mégha sikerül is javítani valamit az egyenletesebb hűtéssel, két 600köbcentis óriáshenger károsanyagkibocsájtását, már csak egy még hatalmasabb katalizátorral lehet beszorítani euro4-be. Pedig már az euro3-hoz is combomnyi katalizátor kellett…

A lényeg, hogy igény lesz akkor is a boxerre-ha euro 4 lesz a kötelező, más megoldás meg nincs, 4 henger nem fér el 🙁

Nyeregbe, mert nagyon süt a nap… és a víztől is “írtózom” 🙂


eko -

Szóljak? Ne szóljak?

Nem szólok!


Kaján -

Pont a GS  lényegét,a jó értelemben vett igénytelenség egyik elemét vennék el a vízhűtéssel.

A GS-ben pont az az egyik legjobb dolog,hogy nem kell szarakodni szinte semmivel(se lánc,se vízpumpa és hűtőrendszer,se kuplungbowden).


Moto-Cat -

Én kiváncsi lennék a fejtegetésedre!


vadasz -

Méne szónáááá    …     vagy minek tartunk, ebadta :D :D :D


vilmo -

 Nekem nem jön be a boxer. A megbízhatóság meg igénytelenség a bmw technikának köszönhető nem a henger elrendezésnek. Ami fejlesztést a boxer kapott meg ami gyártási minőség benne van azt egy jó kis V2-be beletennék, a ducati meg a ktm lehúzhatná a rolót.

 

Ilyenkor mondják a bmw fanok hogy hogyan nézne ki egy gs v2-vel, és innentől parttalan a történet 🙂


vilmo -

 @Kaján: nem szarakodsz a lánccal, helyette három helyen cserélsz olajat. Láncszettet vihetsz magaddal a világ végére és az út mellett 20 perc alatt cseréled ha kell, ha a kardánnal van valami akkor hívhatod a trélert, szóval mindennek két oldala van…


Helmets on -

nem mintha érintene ez de nem bírom amikor olyan dolgokat korlátoznak szabályoznak környezetvédelmi okokból amiknek amúgy nemsok közük van a nagymértékű károsanyag kibocsátáshoz….

ne mondja senki hogy a motorok károsanyag kibocsátása olyan nagy világszinten  hogy már léghűtésű se lehet…

 

tiltsuk be a motort a francba mer minek van csak szennyez itten meg minden..

 


eko -

Elöször is már a mostani GS sem léghűtéses.
“1995-ben megszűnt a kétszelepes léghűtéses boxer motorok gyártása, azóta az R-széria is négyszelepes hengerfejjel és szabályozott levegő-olaj hűtéssel készül.”
Link
Ilyen értelemben már majdnem megközelíti egy vízhűtéses konstrukció termikus stabilitását. Megtalálható benne majdnem minden, ami egy “vizes” blokkban keringtetőszivattyú, termosztát, hűtő. Csak pont a víz nem. (Ja, ugye azt nem kell mondanom, hogy a hűtőközeg vízhűtés esetén sem víz?) Sajnos pont az emisszió szempontjából a legkritikusabb rész, a hengerfej és ezen belül az égéstér hőstabilitása nem kielégítő. 
“Üzemanyaggal hűtenek…    …kevésbé sovány a töltet, így nem termel annyi hőt.  /többek között emiatt van, hogy euro3-4 nem megy léghűtéssel/”
A szegény keverék nem termel több hőt, csak homogén keverékképzés esetén lassul a lángfront terjedési sebessége, és mire befejeződik az égés a dugattyú haladása miatt nagyobb részen érintkezik a hengerfallal, tehát nagyobb felületen melegít. De ezek csak részletek, amiben ugye nem illik elveszni. A lényeg, hogy üzemanyaggal hűteni már nem lehet. A katalizátor számára csak szigorúan a sztöchiometrikus összetételű keverék az elfogadható. Való igaz, hogy túl magas égéstérhőmérséklet esetén negnő az NOx kibocsátás, ez ellen kipufogógáz visszavezetéssel védekeznek (Exhaust Gas Recirculation – EGR) ami ugyan csökkenti az égéstér hőmérsékletét, de a teljesítményt, és a hatásfokot is.
“mégha sikerül is javítani valamit az egyenletesebb hűtéssel, két 600köbcentis óriáshenger károsanyagkibocsájtását, már csak egy még hatalmasabb katalizátorral lehet beszorítani euro4-be. Pedig már az euro3-hoz is combomnyi katalizátor kellett…”  A katalizátor méretezésénél nem az Euro osztályba sorolás a méretezés alapja, hanem az átáramoltatott gáz mennyisége, sebessége és hőmérséklete.
Mivel azonban az Eu osztályozás alapja a kilométerre vetített emisszió, ezért önmagában a fogyasztáscsökkenés is hozhat javulást. Bár kategóriájában most is az egyik legkedvezőbb értékkel bír.
Egyébként személyes véleményem az, hogy én is nagyon sajnálnám a jelenlegi boxerek eltünését, de meg kell jegyeznem, hogy vannak nagyon szép ál-léghűtésesek is:

(nem a motorra értem, hanem az álcázásra)


vadasz -

Nah, ez a beszéd Eko!

 

Csak a leevidensebbe tudok “belekötni”!   Azon az intruderen mi van szépen álcázva???   MINDEN!!!!    Azt is jól álcázták, hogy végülis micsoda :D


eko -

Micsoda, micsoda?

Hát egy kétkerekü!

Olyan mint ez, csak más!


p.tom -

A kardán és lánc kérdése örök, mint a tojás és a tyúk!

A kardán előnye, hogy 20.000 km után cserled le az olajat a hajtásházban. Ez pedig ugye szép kis túra..

A láncot pedig legalább naponta (bár egyesek 2-300 km futásonként) befújod valami ragacsos anyaggal. Ez még csak-csak, de a felni, a hátsó villla, az oldaltámasz, szóval a lánc környékén minden ragad majd. Nem beszélve arról. hogy ugye nem indulás előtt, mert akkor a magas kerületi sebesség miatt mind lerepül a láncodról, hanem este, vagy jóval indulás előtt gyakorlatozol vele. Persze vannak különböző szerkezetek, amelyeket a láncra lehet aplikálni, és akkor nem föcsköl, nem csöpög mellé. Vagy fogsz mezei módon egy újságot, és pajzsként tartod a lánc mögé -ahol lehet- és ezzel véded a többi alkatrészt.

Apropó, ha már a környezetvédelemnél tartunk. Akkor melyik a jobb? 1.000 km után pár dl ragacsos láncspray, vagy 20.000 után 2 dl hajtómű olaj, ami akár újrahasznosítható megfelelő kezeléssel, hiszen nem tartalmaz égéstermékeket, csak maximum apró fémrészecskéket, melyek alapos centrifugálással eltávolíthatóak és az olaj kondícionáló szerekkel újra felhasználható lesz. (Feltéve, ha a leeresztett olaj a megfelelő helyre kerül.)

A meghibásodás pedig mindkét megoldásnál adott. Természetesen még nem találkoztam olyannal, aki kardánt cipelt volna magával a túrán, de megfelelő karbantartással (ha csak nincs semmi anyaghiba) erre nincs is szükség. A láncnál is előfordulhat szakadás, de lehet lánckerék hiba is, akkor pedig hiába van tartalék láncod! Tényleg! Te vittél már pót láncot magaddal túrázni???

S törött kardán még senkit nem csapott lábon, de a szakadt lánc tud szép dolgokat tenni!

 

Egyetértek az előttem szólóval, hogy a motorok mint  szennyezési forrás nem képviselnek mennyiséget világviszonylatban! Ezért némiképp furcsálom is az ilyen irányú törekvést. De mint tudjuk, szépségkirálynő is csak úgy lehet valaki, ha a vele készült riportban megemlíti a világbékét…

 


Előző bejegyzés

Megcsinálják a 800-as Triumph Tigert?

2010. április 28., szerda
Pletyka

Következő bejegyzés

Szexista robogóreklám

2010. április 29., csütörtök
Újdonság

Ezeket olvastad már?

Kell ennél nagyobb? Honda XL750 Transalp teszt

2023. november 14., kedd

A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?

Elolvasom »
Új motor teszt

Az új világrend trónkövetelői? Benelli TRK 702 páros teszt

2023. október 18., szerda

Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!

Elolvasom »
Új motor teszt

125 köbcentivel 1000 kilométeres túra 24 óra alatt

2023. október 15., vasárnap

Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!

Elolvasom »
Videós túrabeszámoló

Győz a Fekete Lovag: Serpentize motoros ruha bemutató

2023. szeptember 24., vasárnap

Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.

Elolvasom »
Ruházat tartósteszt