Az idén 30 éves jubileumát ünneplő BMW R-GS sorozat egy apró, de annál jelentősebb technikai ráncfelvarráson esett át, 2010-től a Gelande-Strasse modell DOHC vezérléssel rendelkezik. Mivel a masina töretlenül sikeres, népszerű motor, az sokakban fel sem merül, hogy a modell gyártását abbahagyhatják. A néhány évenkénti apró modellfrissítések azonban egy új stációba léphetnek, mivel a motorok körében is szigorítják a környezetvédelmi előírásokat. 2007-től az új motoroknak meg kell felelni az Euro 3-as kibocsátási normáknak, 2012-től pedig a még alacsonyabb értékekkel bíró Euro 4-es limit lesz a mérvadó.
A közhiedelemmel ellentétben a folyadékhűtés nem a nagyobb teljesítmény elérése miatt szükséges egy belsőégésű motor esetében. A stabil hőmérsékleti szabályozás jóval inkább a fogyasztás alacsony-, és a hatékonysági mutatók magas értéken tartásáról szól, amelyek egyik „mellékhatása”, hogy a károsanyag kibocsátás is alacsony szinten marad – feltéve, ha olyan kiegészítő berendezések is beépítésre kerültek, mint a katalizátor. A kontinensünkön jelenleg érvényes, motorokra vonatkozó Euro 3-as szabályozás az egyik legszigorúbb az egész világon (az Egyesült Államok legszigorúbb, kaliforniai szabályai egyes értékekben 10-12-szer több mérgező anyag kibocsátását engedik meg), de hamarosan itt a következő szigorítás érvénybe lépésének ideje. Ez a motorgyártók fejlesztéseit is befolyásolni fogja, valószínűleg véget és a léghűtéses motorok kora Európában. A nagy számban gyártott modellek közül ez alapvetően a BMW R családját érinti, amelynek egyesített eladási mutatói előkelő helyre repítik ezt az erőforrást – a teljesítmény fenntartásához és az új szabályoknak megfeleléshez elengedhetetlennek tűnik a folyadékhűtés bevezetése.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Azt hiszem, a léghűtéses konstrukciók nagyobb tűrésekkel is dolgoznak kényszerűen, mivel szélesebb tartományban van a motor üzemi hőfoka.
Valaki cáfoljon vagy erősítsen meg.
Üzemanyaggal hűtenek… …kevésbé sovány a töltet, így nem termel annyi hőt. /többek között emiatt van, hogy euro3-4 nem megy léghűtéssel/
Yó a cikk és sajnos van igazságalapja
Ez a blokk így volt jó, ahogyan az eddigi 30 évben hűlt panasz nélkül, akár sivatagban, akár vastag sárréteg alatt…
Valóban túl és szinte tökélyre van fejlesztve a konstrukció, mégha sikerül is javítani valamit az egyenletesebb hűtéssel, két 600köbcentis óriáshenger károsanyagkibocsájtását, már csak egy még hatalmasabb katalizátorral lehet beszorítani euro4-be. Pedig már az euro3-hoz is combomnyi katalizátor kellett…
A lényeg, hogy igény lesz akkor is a boxerre-ha euro 4 lesz a kötelező, más megoldás meg nincs, 4 henger nem fér el 🙁
Nyeregbe, mert nagyon süt a nap… és a víztől is “írtózom” 🙂
Szóljak? Ne szóljak?
Nem szólok!
Pont a GS lényegét,a jó értelemben vett igénytelenség egyik elemét vennék el a vízhűtéssel.
A GS-ben pont az az egyik legjobb dolog,hogy nem kell szarakodni szinte semmivel(se lánc,se vízpumpa és hűtőrendszer,se kuplungbowden).
Én kiváncsi lennék a fejtegetésedre!
Méne szónáááá … vagy minek tartunk, ebadta :D :D :D
Nekem nem jön be a boxer. A megbízhatóság meg igénytelenség a bmw technikának köszönhető nem a henger elrendezésnek. Ami fejlesztést a boxer kapott meg ami gyártási minőség benne van azt egy jó kis V2-be beletennék, a ducati meg a ktm lehúzhatná a rolót.
Ilyenkor mondják a bmw fanok hogy hogyan nézne ki egy gs v2-vel, és innentől parttalan a történet 🙂
@Kaján: nem szarakodsz a lánccal, helyette három helyen cserélsz olajat. Láncszettet vihetsz magaddal a világ végére és az út mellett 20 perc alatt cseréled ha kell, ha a kardánnal van valami akkor hívhatod a trélert, szóval mindennek két oldala van…
nem mintha érintene ez de nem bírom amikor olyan dolgokat korlátoznak szabályoznak környezetvédelmi okokból amiknek amúgy nemsok közük van a nagymértékű károsanyag kibocsátáshoz….
ne mondja senki hogy a motorok károsanyag kibocsátása olyan nagy világszinten hogy már léghűtésű se lehet…
tiltsuk be a motort a francba mer minek van csak szennyez itten meg minden..
Elöször is már a mostani GS sem léghűtéses.
“1995-ben megszűnt a kétszelepes léghűtéses boxer motorok gyártása, azóta az R-széria is négyszelepes hengerfejjel és szabályozott levegő-olaj hűtéssel készül.”
Link
Ilyen értelemben már majdnem megközelíti egy vízhűtéses konstrukció termikus stabilitását. Megtalálható benne majdnem minden, ami egy “vizes” blokkban keringtetőszivattyú, termosztát, hűtő. Csak pont a víz nem. (Ja, ugye azt nem kell mondanom, hogy a hűtőközeg vízhűtés esetén sem víz?) Sajnos pont az emisszió szempontjából a legkritikusabb rész, a hengerfej és ezen belül az égéstér hőstabilitása nem kielégítő.
“Üzemanyaggal hűtenek… …kevésbé sovány a töltet, így nem termel annyi hőt. /többek között emiatt van, hogy euro3-4 nem megy léghűtéssel/”
A szegény keverék nem termel több hőt, csak homogén keverékképzés esetén lassul a lángfront terjedési sebessége, és mire befejeződik az égés a dugattyú haladása miatt nagyobb részen érintkezik a hengerfallal, tehát nagyobb felületen melegít. De ezek csak részletek, amiben ugye nem illik elveszni. A lényeg, hogy üzemanyaggal hűteni már nem lehet. A katalizátor számára csak szigorúan a sztöchiometrikus összetételű keverék az elfogadható. Való igaz, hogy túl magas égéstérhőmérséklet esetén negnő az NOx kibocsátás, ez ellen kipufogógáz visszavezetéssel védekeznek (Exhaust Gas Recirculation – EGR) ami ugyan csökkenti az égéstér hőmérsékletét, de a teljesítményt, és a hatásfokot is.
“mégha sikerül is javítani valamit az egyenletesebb hűtéssel, két 600köbcentis óriáshenger károsanyagkibocsájtását, már csak egy még hatalmasabb katalizátorral lehet beszorítani euro4-be. Pedig már az euro3-hoz is combomnyi katalizátor kellett…” A katalizátor méretezésénél nem az Euro osztályba sorolás a méretezés alapja, hanem az átáramoltatott gáz mennyisége, sebessége és hőmérséklete.
Mivel azonban az Eu osztályozás alapja a kilométerre vetített emisszió, ezért önmagában a fogyasztáscsökkenés is hozhat javulást. Bár kategóriájában most is az egyik legkedvezőbb értékkel bír.
Egyébként személyes véleményem az, hogy én is nagyon sajnálnám a jelenlegi boxerek eltünését, de meg kell jegyeznem, hogy vannak nagyon szép ál-léghűtésesek is:
(nem a motorra értem, hanem az álcázásra)
Nah, ez a beszéd Eko!
Csak a leevidensebbe tudok “belekötni”! Azon az intruderen mi van szépen álcázva??? MINDEN!!!! Azt is jól álcázták, hogy végülis micsoda :D
Micsoda, micsoda?
Hát egy kétkerekü!
Olyan mint ez, csak más!
A kardán és lánc kérdése örök, mint a tojás és a tyúk!
A kardán előnye, hogy 20.000 km után cserled le az olajat a hajtásházban. Ez pedig ugye szép kis túra..
A láncot pedig legalább naponta (bár egyesek 2-300 km futásonként) befújod valami ragacsos anyaggal. Ez még csak-csak, de a felni, a hátsó villla, az oldaltámasz, szóval a lánc környékén minden ragad majd. Nem beszélve arról. hogy ugye nem indulás előtt, mert akkor a magas kerületi sebesség miatt mind lerepül a láncodról, hanem este, vagy jóval indulás előtt gyakorlatozol vele. Persze vannak különböző szerkezetek, amelyeket a láncra lehet aplikálni, és akkor nem föcsköl, nem csöpög mellé. Vagy fogsz mezei módon egy újságot, és pajzsként tartod a lánc mögé -ahol lehet- és ezzel véded a többi alkatrészt.
Apropó, ha már a környezetvédelemnél tartunk. Akkor melyik a jobb? 1.000 km után pár dl ragacsos láncspray, vagy 20.000 után 2 dl hajtómű olaj, ami akár újrahasznosítható megfelelő kezeléssel, hiszen nem tartalmaz égéstermékeket, csak maximum apró fémrészecskéket, melyek alapos centrifugálással eltávolíthatóak és az olaj kondícionáló szerekkel újra felhasználható lesz. (Feltéve, ha a leeresztett olaj a megfelelő helyre kerül.)
A meghibásodás pedig mindkét megoldásnál adott. Természetesen még nem találkoztam olyannal, aki kardánt cipelt volna magával a túrán, de megfelelő karbantartással (ha csak nincs semmi anyaghiba) erre nincs is szükség. A láncnál is előfordulhat szakadás, de lehet lánckerék hiba is, akkor pedig hiába van tartalék láncod! Tényleg! Te vittél már pót láncot magaddal túrázni???
S törött kardán még senkit nem csapott lábon, de a szakadt lánc tud szép dolgokat tenni!
Egyetértek az előttem szólóval, hogy a motorok mint szennyezési forrás nem képviselnek mennyiséget világviszonylatban! Ezért némiképp furcsálom is az ilyen irányú törekvést. De mint tudjuk, szépségkirálynő is csak úgy lehet valaki, ha a vele készült riportban megemlíti a világbékét…