Kedves olvasóink!
Általában nem gyakorlatunk a publikált sajtóanyagokat megjelentetni, de jelen esetben kivételt teszünk, annak motortörténeti jelentőséggel bíró tartalma miatt. Az alábbiakban a BMW által kiadott, az elmúlt majd’ 90 év hirdetéseihez kapcsolódó sajtóanyagot tesszük közzé. A történeti leírásokhoz 14 nagyméretű kép is tartozik, egy színes nyomtató birtokában a márka hívei elegáns, jó minőségű posztert, posztereket is nyomtathatnak maguknak.
A BMW motorkerékpárok a XX. század elején jelentek meg Európa útjain, és népszerűsítésükre a cég szakemberei már a kezdetektől fogva nagy jelentőséget tulajdonítottak az igényesen kidolgozott hirdetéseknek, reklámoknak. A német BMW Motorcycle Magazine és a BMW csoport archívuma a közelmúltban foglalta össze a BMW motorkerékpár-reklámok történetét egészen a kezdetektől.
A BMW 1923-ban jelentette
meg első sajtóhirdetését, amely az R 32-es modellt népszerűsítette. Az egész oldalas, képpel illusztrált reklámok akkoriban még kevésbé voltak jellemzőek, mint napjainkban, így jelentős figyelmet generáltak az olvasók körében (1. kép). A modell népszerűsítésére a következő években nagyméretű plakátokat is fölhasználtak, amelyeket ekkoriban még plakátművészek terveztek mindössze néhány szín fölhasználásával (2. kép). A 30-as évek elején a filmek minősége és a fényképezőgép technológia is jelentős fejlődésen ment keresztül, amely lehetővé tette a motorok fényképezését menet közben, így egyre több fekete-fehér BMW reklámot láthattak az olvasók.
Az évtized második felére számtalan németországi és külföldi versenyen diadalmaskodtak a BMW motorkerékpárokkal versenyző pilóták, így a hirdetések is gyakran helyezték a középpontba a kétkerekűek nagy sebességét (3. kép). Az ebben az időben megerősödött náci rezsim azonban a politikai propaganda céljaira kezdte használni az országban működő sikeres vállalatokat. Ez alól Németország egyetlen sikeres autó- és motorgyártó vállalata sem volt kivétel, így a BMW-nek is követnie kellett az állami parancsokat, ami a hirdetések stílusán is éreztette hatását.
[ pagebreak ]
A II. Világháború végét
követően megkezdődött az ország gazdasági fellendülése, így a BMW ismét koncentrálhatott a sportsikerek elérésére, amelyeket az ebben időben gyártott reklámok is bemutattak (5. kép), büszkén hirdetve, hogy a népszerű R 68, Németország leggyorsabb, és legnagyobb teljesítményű sorozatgyártású motorkerékpárja. A 60-as évek eleji BMW hirdetéseken némi humor is fölfedezhető, nem csak a témák, de a főcímek tekintetében is, amit jól mutat a 4. kép is. A hirdetés kötetlenebb stílusban, egy BMW rendőrmotoron keresztül mutatja be a modellek teljesítményét. „Vigyázat! Sose próbáljon elmenekülni a felsorolt országok motoros rendőrei elől, mivel BMW-t használnak!” – írja a címsor.” (Gyakorlatilag Európa legtöbb országában találkozhattak az emberek ezekkel a rendőrmotorokkal. szerk.)
Az évtized közepére a
kompaktabb méretű színes reklámok váltak uralkodóvá a motorkerékpár-gyártók körében, így a BMW is egyoldalas színes hirdetésekre cserélte dupla oldalas fekete-fehér hirdetéseit (7. kép). Ekkoriban a BMW motorok vitathatatlanul piacvezetők voltak Németországban, ám a japán gyártók is ekkor jelentek meg ambiciózus terveikkel, amire a bajorok válasza az 1969-ben bemutatott új /5-ös sorozat volt.
[ pagebreak ]
Az Egyesült Államokban a
japán és brit konkurensek ekkoriban kezdtek olyan látványos, egész oldalas hirdetéseket megjelentetni a magazinokban, amelyek azt sugallták, hogy párhuzam van egy férfi szexepilje és motorjának gyorsasága között. Európában azonban több szabályozás is tiltotta a száguldást és a gyors motorokat a szexualitással párhuzamba állító reklámokat. A BMW európai hirdetései így inkább a motorok élvezeti értékére és kényelmére fókuszáltak (12. kép). Ez a reklámtípus a 70-es évek Németországában még elfogadható volt, ám a BMW ekkor már komoly konkurenciával állt szemben: ebben az időben egy 1000 cm3-es bajor boxer
nagyjából 70 lóerőt
teljesített, a japán konkurensek soros, négyhengeres erőforrásai azonban már megközelítették a 100 lóerős teljesítményt, aminek következtében számos eladatlan motor porosodott a BMW európai és egyesült államok-beli raktárakban. A Honda CBX és a Kawasaki Z1300 bemutatásával megjelentek a piacon az eddigieknél is erősebb soros, hathengeres erőforrással szerelt motorok, amelyekkel szemben a BMW reklámszakembereinek az emberek józan eszére kellett hatniuk, és a mindennapi használhatóságra helyezni a hangsúlyt.
A 70-es évek elején megjelent kétoldalas hirdetés első oldalán egy hathengeres erőforrással szerelt motor rajza látható a következő sorral: „Az ok, amiért nem építünk szörnyetegeket”, a jobboldali BMW R 100 RS képe alatti sorral egészül ki: „mert a mindennapokban is használható motorokat részesítjük előnyben” (10. kép). A hirdetés szövege megállapította, hogy a BMW számára nem jelentene problémát egy Honda CBX-hez hasonló motorkerékpár építése, akár a BMW 3-as sorozat hathengeres, 143 lóerős motorjának egyszerű adaptációjával. „De mi nem akarjuk ezt tenni. Az ilyen erőforrások autókba valók és túlterhelik a motorkerékpárok vázát is, így csökkentve használhatóságukat és élettartamukat.” – olvasható a hirdetés bal oldalának alsó soraiban. A jobb oldali BMW R 100 RS alá pedig a következőket írták: „A BMW nem fogja követni a versenymotorok utcai adaptálásának gyakorlatát.”
Az utóbbi 30 esztendőben azonban sokat változott a világ. Jelenleg a BMW építi a legerősebb sorozatgyártású ezres sportmotort, az S 1000 RR-t – közel 200 lóerős motorral. Továbbá fejlesztés alatt áll a soros, hathengeres luxusmotorok új generációja is, amelynek irányát a 2009-ben bemutatott BMW Concept 6 elnevezésű tanulmánymotor mutatta be a nagyközönségnek. Az új távlatokat nyitó hathengeres erőforrás a K sorozat következő modelljeiben mutatkozik majd be a szériagyártásban.
Érdekes megnézni a múlt reklámjait és fejlesztési stratégiáit a jelen tükrében…
Cimkék:
Nem mindennapi árverésre kerül sor a jövő héten: 11 nullkilométeres Norton illetve Matchless kerül kalapács alá.
Elolvasom »Nem mindennapi megtiszteltetésben részesült a Suzuki – emlékérmet adtak ki 50 éves Man TT szereplésük tiszteletére.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Sok jó kép, le is mentettem egy párat.
Cserébe itt egy:
Na Ti meg egy rugóra jártok Baowah-al a Totalbike-ból?
Nagyon tetszenek ezek a régi reklám plakátok, akkor még tényleg müvészeket bíztak meg ezek megrajzolásával.
gyönyörüek
egy barátom apujának van egy
R90 és egy R65 is és ha van ideje használja is csodás hanga van