Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy vállalkozó kedvű, motorok iránt érdeklődő úriember, Azhar Hussain. Jó ötletnek tartotta, hogy a napjainkban is még csak gyerekcipőben járó elektromos hajtású motoroknak versenyt szervezzen, az esemény legyen egy hivatalos, konzekvens szabályok keretében megrendezésre kerülő futam, egy igazi technikai sport a fiatal iparág számára. A szervezés még 2008. őszén indult, és hamarosan hivatalossá vált: a 2009-es Man TT versenysorozat egyik eseménye a világ első, elektromos motorok számára kiírt, kategóriákba szervezett futama, a TTXGP lett. Azóta a világ számtalan terawattnyi elektromos energiát elhasznált, és az elektromos hajtású masinák versenyeztetésében is jelentős események történtek.
A kategória annyira új volt, hogy a Nemzetközi Motoros Szövetség (FIM) is Hussain segítségét kérte a gyerekcipőben járó sportág nemzetközi szinten történő megszervezéséhez. Az első TTXGP lebonyolításában szerzett tapasztalatait azután a szövetség igyekezett kihasználni. Tavaly novemberben a svájci székhelyű FIM és a brit vállalkozó azután nem publikált okokból – csak sejthető, hogy anyagi megfontolások miatt (sic!) – szakítottak egymással. Arról már ne is beszéljünk, hogy a Man TT szervezői is bejelentették, hogy szakítanak a TTXGP-vel, és saját versenyt szerveznek TT Zero névvel. A FIM meghirdette az ePower elnevezésű bajnokságot elektromos hajtású motorok számára, két francia, egy spanyol és egy katari versennyel (Katar később kiesett, helyette az olaszországi Imola került a naptárba), a szabályrendszer pedig szinte azonos a TTXGP-ével. A válasz gyors volt és hatásos, a TTXGP szervezői saját világbajnokságot szerveztek, négy amerikai, négy brit, négy olasz és egy végső spanyolországi megmérettetéssel.
Úgy tűnik, most mindezen káosz tetejébe a politika is beavatkozik a sportba, bár – ha lehet ezt mondani – most inkább a sport oldalán. A brit kormányzat égisze alatt működő Üzleti Fejlesztési Ügyosztály autóipari részlege és a helyes kereskedelmi gyakorlatokért működő hivatal az EU elé vinne az ügyet. Egyelőre nincs információ arról, hogy az érintett felek között folyna bármilyen tárgyalás a háttérben, így nagyon úgy tűnik, hogy a FIM kénytelen lesz számot adni politikájáról a gazdasági versenyszabályok megsértése és monopol helyzettel való visszaélés kapcsán emelendő vádpontokban.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Tartok tőle, hogy az összes többi technikai sportágat “koordináló” szervezet is megbukna egy kiadós, ilyen jellegű vizsgálaton, élükön az FIA-val.
De persze erre nem kerülhet sor…