Aki sokat motorozik, az kénytelen-kelletlen halad erdős részeken is. Ha motoroztál már végig egy egész éjszakát, tudod, micsoda vadmozgás van a fák közti keskeny utakon hajnaltájt. Motorral azonban minden esetben nagyon óvatosan kell a fákkal sűrűn borított részeken haladni, hiszen nekünk különösen veszélyes összeütközni egy kiugró vaddal. Még egy kisebb nyégylábú is végzetes lehet, hát még egy őz – bár hatalmas szerencsével meg lehet úszni egy ilyen esetet is.
Na de mit szóljon, aki elé egy ilyen állatka toppan az útra? Szinte említést sem érdemel a szarvas, amikor létezik bölény is! A kép megtekintésekor gondoljuk végig: a négylábú jóval hátrébb áll, mint a motoros, mégis mennyivel nagyobbnak tűnik. Pedig a Harley sem éppen egy robogó…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Levonom a tanulságot, legközelebb nem fogok Észak- Amerika fele motorozni:). De ez mekkora jó egy kép! Állat!
Megboldogult Banditommal sikerült levadásznom egy szarvast. A dolog szerencsétlenségei a következők voltak (a rossz helyen, rossz időbentől eltekintve):
– Utassal, s csomagokkal, sátorral felpakolva. Szokatlanul nehéz volt a motor és teljesen másként viselkedett.
– Fáradt is voltam, valószínüleg a reakció idő és a cselekvő képességem is romlott jócskán (kb. 22 óra lehetett), bár nem mentem gyorsan.
– A szarvast megláttam a kanyarban, az út másik oldalán. Fékeztem, mire ő megpróbált átszaladni előttem. Kitértem volna balra, de közben elcsúszott. Be kellett csúsztatnom a hátsó kereket, hogy ne frontálisan kapjam el, így oldalra eldobott a motor mindkettőnket, amikor összetalálkoztunk.
A vasam átbukott rajta, az utas csak leesett, a vállán lett egy 20Ft-os nagyságú horzsolás, én meg repültem vagy 10 métert, párszor átfordultam a földön. Ez utóbbira csak a dzsekim mintázatából következtettem. Aztán jött a sokk, s észnél voltam, de nem tudtam felállni. Bámultam az utat, nehogy jöjjön egy autó, de nem tudtam megmozdulni…
Két szalag szakadt el a vállamban, amit összestoppoltak, de ennyivel és az utas horzsolásával, meg némi rossz emlékkel megúsztuk. No, meg némi motor javítással, mert a biztosító nem fizetett, ugyanis kint volt a vadjelző tábla pár száz méterrel előbb. Legyen egy ismerős tréleresed, mert akit a randőr hív, az jól meg fog vasalni! Nem számít, hogy körbe vagy kötözve!
Tanulság:
Menj körültekintően este, viselj jó (azaz JÓ!) ruhát, mert életet ment, vedd vissza kicsit a szokásos tempót, lehetőleg ne egyedül menj (még egy utas is sokat segíthet), és ne bízz a vadakban…
…mert cserben hagyott és lelépett! Még a rendőr sem hitte el!
Vadsíppal mi a helyzet? Mókusvakítás vagy ér valamit?
Vilmo: nekem 2006 óta van a motoromon vadsíp. Előtte a 24 órásokon több nagyon durva esetem volt éjszaka és főleg hajnalban (mindig én mentem elöl).
Mióta fent van, egyszer sem lépett elém vad, pedig mentem eleget éjjel. Nézelődött őzikétől rókáig sokminden az árokban, de nem jöttek ki.
Azt nem állítom, hogy ez a vadsíp miatt van, de ezt figyeltem meg az évek alatt…
Pedig ismerem a sípot. Ez nekem eddig nem jutott eszembe!
(És egy látványos homolokcsapás!)
“…..mert a biztosító nem fizetett, ugyanis kint volt a vadjelző tábla pár száz méterrel előbb.”
Ez a vadveszély jelző táblás dolog elég sokat változott az elmúlt időben, főként annak megítélése, hogy vaddal való ütközéskor ki és kinek tartozik kártérítéssel?
A leg egyszerűbb eset, ha van casco. Annak akkor is fizetnie kell, ha rétinéger ikrák hullanak a kozmoszból!
Bonyolódik a történet, ha no casco. Ebben az esetben ELVILEG a baleset helyszínén illetékes vadászatra jogosultat illetné a kártérítés kötelezettsége. Azért csak elvileg, mert ahhoz, hogy ténylegesen fizessen is, ahhoz bizonyítani kell a felróhatóságot. Vagyis, hogy valaki a vadászterület illetékesei közül kihajtotta a vadat az útra, vagy netán olyan vadgazdálkodási berendezést üzemeltet a jogosult a műút közvetlen közelében, ami miatt a vad megjelenik az úton. Ilyen lehet az etető, szóró, sózó, mesterséges dagonya, itató.
A vadveszélyre figyelmeztető tábla a kártérítés szempontjából teljesen irreleváns! Az csak egy plusz figyelmeztetés, a gépjármű vezető felelősségét nem szünteti meg és ammiatt nem vezethet figyelmetlenebbül, mert nincsen kint a tábla.
A vad megjelenése a közutakon NEM minősül rendkívüli eseménynek. Arra mindig és mindenhol számítani lehet. Kivéve autópálya, mert ott az út kezelőjének kötelessége az általa üzemeltetett útszakasz vadmentesen tartása. Az autópályákon lépten-nyomon látható vadveszély tábláknak így szintén csak tájékoztató szerepük lehet, de igazából ott sem szabadna lenniük. Arra végképp alkalmatlanok, hogy a pályán történt baleset esetén az útkezelő kivonja magát a tábla fedezékében a felelőssége alól!!!
Több jogi cécón vagyunk túl az elmúlt 4 évben, mióta a jelenlegi beosztásomban képviselem a cégünket a hatóságok előtt hasonló ügyekben(éppen ma kezdődött egy újabb ügy egy őz gázolás miatti káresetnél) és mindegyiket “megnyertük”, mert a bíróság nem állapított meg felróhatóságot, ezért “ki-ki viseli a saját kárát, a felperes + a perköltséget” ítéletek születtek.
Csak óvatossan!!!!