Bár sornégyes motorok már az 1920-as években is születtek, a CB 750 mégis forradalmi motor volt. A 736 köbcentiméteres, 4 karburátorral szerelt, keresztben beépített négyhengeres, négyütemű erőforrás egyenletes járása és saját korában nagy teljesítménye, a motor könnyed kezelhetősége, a teljesítményhez illő tárcsafék, vagy röviden csak az „UJM” koncepció radikálisan átalakította a motorokról alkotott elképzeléseket.
Ezzel a sikeres koncepcióval egy időben debütált a Kawasaki H-1 Mach III 500 modell, mely az 1970-es években ugyan egy egész családdá bővült, de nem tudott lépést tartani az egyre nagyobb teret hódító négyütemű sornégyesekkel. Az 1969-es modell egy 498 köbcentis, háromhengeres, kétütemű masina volt. 60 LE-s csúcsteljesítménye nem volt sokkal alacsonyabb, mint a CB 67 lóerős teljesítménye, viszont a nyomaték terén a Kawa jobban állt: 68 Nm a CB 60 Nm-es nyomatékcsúcsával szemben. Az első 1969-es (H1) modell csak dobfékkel került az utakra.
1971-ben jelent meg a H1A változat, de az összességében nehezen kezelhető motort lényegében csak 1972-re frissítették a mérnökök, megjelent az első tárcsafék és többféle változat készült. A H1B (egy ilyen látható a galériában) és -C mellett az S-1 egy 250-es, az S-2 egy 350-es, míg a H-2 Mach IV egy 750 köbcentis motort takart. A könnyű, 174 kilogrammos motor azonban saját rajongótáborral rendelkezett, a három, kétütemű henger olajfüstös dohogása, az egyedi megjelenést biztosító három krómozott kipufogó sokakat megigézett. 1974-ben debütált az S-3, 400 köbcentis változat, de a négyütemű motorok terjedésével (a házon belüli konkurencia az 1972-ben piacra dobott Z1 volt) a H sorozat piaci szerepe egyre csökkent. 1976-ra megszűntették a H-2-es, 750-es modellt, a sorozatot átnevezték KH-ra, hogy az elnevezés illeszkedjen a négyüteműek KZ jelzéséhez. Az 1977-es modellévben már az 500-as modell sem volt elérhető, míg az utolsó KH modellek 1980-ban voltak utoljára megvásárolhatók.
A jelenlegi motorosok többsége kétütemű kismotorokon kezdte a „szakmát”, az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak „köszönhetően” ezekkel a motorok lassan már csak a múzeumokban, történelemkönyvekben találkozhatunk, pedig a maguk egyszerűségében gyönyörűek voltak ezek a gépek.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Volt szerencsém egy GT 380-hoz (suzuki)
Mesés jószág volt (fokozatkijelzővel a műszerfalon példának okáért)
Szebb volt mint a kawa meg a honda szentem.
Pláne az 550 es.
a CB 750 mégis forradalmi motor volt”
sajnos bejött a sornégy…
a három henger érdekes! kétütembe! milyen lehetett az csapszeg elékelése??????
asszem ezek már kényszerolajozásuak voltak.
ott a Suzuki CCI olajfrissitő rendszere, ECTS kipf rend., SRIS olajkeringető…
tudja vki ezek mit takarnak pontosan?
amugy nem rossz de a hang sose teccett MZ filing meg simson…a henger alsó részéből kiágazó kipufogó se a vágyaim netovábbja valahogy….
de inkább ez mint egy S4.
a formája meg ugye “ez még motor” nak néz ki!
A suzuki nyomott ki viszhűtésest is 2T szintén 3 hengerrel meg Wankel motorosa is volt asszem…
De nem csapszeg, hanem a főtengely csapjainak az elékelése…
e-bay
énis arra gondoltam..nem ke belekötnién igy mondom neee
most akkor 2 dugattyú azonosan jár csak a 3 nem mert nem látom pontosan..
annak nem sok értelme van 2 ütemnél…
nekem ugy lenne logikus ha 120 fokos lenne..
Kizártnak tartom, hogy 3 henger 2 ütem esetén 120 fokos elékelésen kívül más szóba kerülne.
Aki látott már Wartburg alaplapot a 3 megszakítóval, az tudja a választ!