A franciák inkább fogyasztóként szerepelnek a motorkerékpár iparban, mint gyártóként, most leghíresebb márkájuk is bajba került, csődvédelmet kért a Voxan.
Az 1995-ben alapított márka, hosszas agonizálás után, szeptember 4-én kért csődvédelmet, hogy elkerülje a teljes felszámolást. Jellegzetes és egyedi 996 köbcentiméteres, 72 fokos V2-es blokkja minden modelljében azonos, de még ez a költséghatékonyság is kevés, ha az eladások állnak. Itthon legfeljebb a katalógusokból ismert modellpalettája általában 4-6 különböző modellt vonultatott fel, a Scramblerektől a nakedeken át a Moto Guzzi retro sportmodelljére emlékeztető Charade Racingig. A márka sorsát is az ismeretlenség határozta meg, motorjaik ritkán lépték át a francia határt, és ennek csak részben oka a manufakturális összeszerelésből adódó megbízhatatlanság, sokkal inkább felelős ezért az értékesítési hálózat hiánya. Az importálásba több országban is belevágtak, de hazáján kívül sehol sem terjedtek el a múlt nélküli gyár retro modelljei.
A Nefertiti lett volna az egyik megmentő, gyártása későn, és igazából el sem kezdődött
Bár eladásai alapján nem mondható meghatározónak jelentősége, a Voxan elbukása fájdalmas lenne az egész iparágnak. A második világháború után sokszor ennyi kisvállalkozás foglalkozott motorgyártással, mint 2009-ben, akkortájt mindennapos volt a márkák eltűnése és indulása, de manapság ez ritka esemény, és reméljük az is marad. Az autógyártásban egymást követik a csődök, a legnagyobbak is bajban vannak, de velük ellentétben, a motorgyárakat kevés helyen fogja az állam megmenteni. Sajnos a Voxan nincs egyedül, rossz hírek szállonganak a kínai tulajdonú Benelli felől is, idei eladásaik az ezret alig érik el, és késnek az új modellek, ami lemásolja a Voxan történetét. A Scorpát, mely triál motorjairól volt ismerős, az egyik volt alapító új cége, a Sherco vásárolta fel. A Rieju és a Sachs az MZ-hez hasonlóan kínai robogókkal akar fennmaradni, ha ez segít a fennmaradásban, akkor hajrá! Nektek melyik kis motorgyár hiányozna a legjobban?