Minden motoros ismeri a szólást, miszerint a hangos cső életet ment. De valóban így van ez?
Magyarországon a közlekedési morál olyan, amilyen – azt hiszem felesleges ecsetelnem a dolgot. Mégis ez a szólás nem magyar találmány, a világ nagy részén ismert dolog. Sokan meg is fogadják ezt a „jó tanácsot”, és sportkipufogót szerelnek motorjukra. De mielőtt motoros stílusok képviselői közötti csörtébe fajulna a dolog, meg kell említsem, hogy ez a szemlélet nem csak a sportmotorosok között „divatos”. Choppereken, cruisereken is megtalálható a néha csak kettő darab csőből álló kipufogó-helyettesítő.
Persze akinek benzin folyik az ereiben vér helyett, kifejezetten szereti a hangos kipufogók, motorok hangját, hogy arról már ne is beszéljünk, milyen fiziológiai hatásai vannak. Való igaz, egy igényesen kialakított, sportkipufogó csodálatos hanggal rendelkezik, zárt pályán, versenyeken ennek nemcsak létjogosultsága van, hanem elengedhetetlen a nyitott csövek jelentette plusz teljesítmény. Ne feledjük azonban, a közút nem versenypálya. Vizsgáljuk meg, valóban jó dolog-e a hangos kipufogó.
Sokan alapvetően nem is a hangért, hanem a plusz lóerők miatt teszik fel a sportkipufogót. Nos, a szabad gázátfolyást engedő csöveknek valóban megvan ez a hatása – a felső fordulatszám tartományban. A motor alapjárata viszont bizonytalanná válhat. Kis és közepes fordulaton, ahol a közúti közlekedésben legtöbbször használjuk a masinát, tényleges teljesítménynövelő hatása nincs.
139 dB – kevés kipufogó ilyen hangos…
A mély hangok ugyan elméletileg messzebbre jutnak, de az emberi fül kevésbé képes a forrás irányának meghatározására. Gondoljunk csak bele, a megkülönböztető jelzést használó járművek szirénája mind magas hangon szól. Ilyen szempont szerint jobban jár az ember, ha egy hangos, magas hangú kürtöt szerel a masinára. Ezeknek a kürtöknek megvan az a lélektani hatása is, hogy a közlekedők azt hiszik, valami igazán nagy érkezik mögöttük, és ha nem is pánikszerűen, de „menekülnek” az útjából.
Ne feltételezzük, hogy valaki nem lát minket, hallás alapján meg tudja mondani, merre vagyunk az autójához képest, kvázi észleli a jelenlétünket és helyzetünket. Bár sokszor elhangzik, de a defenzív vezetés sokkal fontosabb egy hangos kipufogónál. Sok motoros tévesen azt hiszi, hogy a defenzív vezetés egyet jelent a lassússággal, és épp ezért nem is érdemes foglalkozni vele, de ez tévedés. Tény, hogy biztonságunk szem előtt tartásával motorozva vannak helyzetek, amikor az ember „időt veszít” azzal, hogy nem húz el egy adott autó mellett, egy-egy előzést nem vállal be, nem követ szorosan vagy éppen a holttérben valakit az előzés mielőbbi pillanatra várva, de ne feledjük, a közút nem versenypálya.
Veszélyes helyzeteket elkerülve is lehet részünk kellemes motoros élményekben, ezzel másokat nem bosszantva. Bár ma Magyarországon ez sajnos kevésbé szempont, de ne feledjük, mindennek eljön egyszer a böjtje. Az Európai Unióban már készülőben van egy javaslat, de legalábbis már felmerült annak az ajánlásnak a lehetősége, ami szerint minden (forgalomba helyezett) járműre csak olyan kipufogót lehet felszerelni, aminek a zajszintje megegyezik a gyári alkatrész hasonló értékével – ez messze szigorúbb előírás lenne a jelenleginél.