Önmagában a hír nem új, a Piaggio már tavaly szeptemberben bejelentette, hogy a Moto Guzzi gyártását elköltözteti a nagy múltú mandellói gyárból.
Azt mondják, a szomszéd fűje mindig zöldebb, de Olaszország valóban szimpatikus ország. Gazdasága mind a mai napig nagy mértékben a közép-vállalkozásokra épít. A sikeres kis családi vállalkozásokból kialakult maximum néhány száz alkalmazottat foglalkoztató cégek a maguk emberközeli léptékével hozzájárulnak ahhoz a módihoz, amit sokan csak úgy neveznek, élhető.
A Moto Guzzi fénykorában ugyan több mint 1600 dolgozót foglalkoztatott, de mégis megmaradt egy családias, a járműiparban kicsinek számító gyártónak. A Comói-tó partján fekvő Mandello del Larióban, 1921-ben alapított gyár volt az egyik, amelyik saját szélcsatornával rendelkezett (igaz, sokszor nem használhatták, mivel a környék áramellátását lehetetlenné tette). Mai világunkban a cég termékei ritkaságukkal, exkluzív voltukkal különösen vonzóak lehetnek az arra fogékonyak számára, hogy az olasz designt már ne is említsük. Sajnos a cég anyagi helyzete bizonytalanná vált a XX. század végére. Az Aprilia ugyan megvásárolta céget 2000-ben, de balsikerű GP törekvései az anyagi csőd szélére sodorták a vállalatot. A Piaggio csoport 2004-ben felvásárolta a meggyengült Apriliát, ezzel a Moto Guzzi is a tulajdonába került. A pénzügyi válság szele azonban a Comói-tó partját is elérte. A Piaggio már tavaly szeptemberben bejelentette, hogy a mandellói gyár bezárását tervezi, a termelést pedig a csoporthoz tartozó más gyáregység(ek)be helyezi át a költséghatékony gyártás, tervezés jegyében. A szomorú nap júniusban következett be, 22. óta nem készül új Moto Guzzi motor, a cég 150 alkalmazottja kényszerszabadságon van.
Régi hír, mondhatnánk olvasóink. Hír értéke ebben a formában tényleg nincs sok (már), maximum annyi, hogy szeptember 19-én egy motoros „gyűlés” lesz a gyár előtt, tiltakozásul a Piaggio döntése ellen. Globalizált világunkban persze ebben semmi meglepő, vagy szokatlan nincs, a napokban olvashattunk róla, hogy a Kawasaki számos modelljének gyártását áthelyezi Thaiföldre, a Honda, Yamaha már régen rendelkezik olasz érdekeltségekkel, mégis gondolkozzunk el egy kicsit. Egy olasz motor különleges. Lehet kritizálni, technikai különbségeket, problémákat említeni, de az olasz vasak nem csak motorok, főleg egy olyan márka esetében, mint a Moto Guzzi. Az ember nem csak egy kétkerekű járművet kap a pénzéért, hanem egy darabkát is a cég történelméből. Ezek a masinák bár tömeggyártásban, de szívvel, lélekkel készültek. Persze egyszerű dolog keseregni, de számomra úgy tűnik, hogy a motorozás világa most sokat veszített, ami pénzben még csak ki sem fejezhető – pedig általában ezek a legjobb dolgok az életben.
A Moto Guzzi múzeuma Mandellóban