Köztudott dolog, hogy Párizsban, Franciaországban egyre több motoros taxival találkozhat vagy éppen utazhat az ember. A kétkerekű bérszállítók száma annyira megnőtt, hogy most már külön törvényi szabályozás vonatkozik rájuk.
A motoros taxik jövője
/static/artpic/400/5mototaxi.jpg
Taxisok a droszton…
Köztudott dolog, hogy Párizsban, Franciaországban egyre több motoros taxival találkozhat vagy éppen utazhat az ember. A kétkerekű bérszállítók száma annyira megnőtt, hogy most már külön törvényi szabályozás vonatkozik rájuk.
Egy túlzsúfolt nagyvárosban, melynek közlekedését az ott lakók és a környező településekről bejárók autói könnyedén „megfojthatnak”, racionális alternatívát jelent az autóknál kisebb méretű motorok, robogók használata. A kétkerekű taxik megjelenése hasonlóan ésszerű dolog: ha a közlekedési szabályok nem tiltják, ha a többi közlekedő partner, akkor egy motorral, robogóval a sorok között csorogva haladni is lehet. Persze a motoros taxik nem válthatják ki négykerekű társaikat teljes mértékben, de a legtöbb esetben valóban elegendő vagy még jobb is egy kétkerekű járművön utazni, de vannak ennek kérdésnek buktatói is.
Jelenleg Európában gyakorlatilag egyetlen kötelező motoros védőfelszerelés van: a bukósisak. A megfelelő biztonsági minősítésen kívül van még egy fontos szempont: illeszkednie kell használójának fejméretéhez. Ez valljuk be egy motoros taxi esetében nehezen kivitelezhető, ha a taxis csak várakozik a droszton az utasokra: sokféle sisakot kellene készenlétben tartani, hogy bárkinek megfelelő méretű sisakot tudjon biztosítani. Biztonsági megfontolások, a Franciaországban egyre szaporodó motoros taxi cégek (a majd’ száz cég több mint fele Párizsban működik) és privát taxik száma végül oda vezettek, hogy a hatóságok törvényileg szabályozzák ezt a tevékenységet is. A szabályozás még nem lépett életbe, az előzetes információk szerint a bérszállításra szolgáló kétkerekű járművek gyakoribb műszaki ellenőrzés alá fognak esni, a szolgáltatás ezentúl csak előzetes rendelés, foglalás után vehető igénybe (utasra „vadászni” motoros taxis számára tilos lesz – 15 000 eurós pénzbüntetés és egy év börtönbüntetés terhe mellett).
A hivatalosan is elismert új iparág főbb szereplői kifejezetten üdvözölték a fejleményt. Tény, hogy egy megfelelően flexibilis, viszonylag enyhe követelményrendszerű törvényi szabályozás a közepes és nagyobb cégek számára kifejezetten kedvező és abszolút legális mederbe tereli a tevékenységüket. A „kalózok”, magánzó „cápák”, újdonsült konkurencia dolgát pedig megnehezíti. Kíváncsi vagyok, hogy az új szabályozás hogyan válik be, milyen tényleges előnyei lesznek a jövőben – és adott esetben, ha lesz pozitív gyakorlat, az elterjed-e a világnak ebben a sarkában.
http://www.moto-net.com/actualites-motos-3109-Business-MOTOS-TAXIS-L%27Assemblee-nationale-restreint-l%27activite-des-motos-taxis.html
MEPs yesterday voted a law governing the motorcycle-taxis, which are increasingly popular in big cities but now can not work only with reservation: no customers taken in haste, as taxis auto …
City Bird, Motocab, Athénée Prestige Easytrans, Motopolitain … The list is long! Despite the strong reservations of taxis’ traditional ‘and rates still very high, \companies for the transportation of persons on a motorcycle (read Net.Com Moto-September 17, 2001) have since 2001 increasingly popular in large cities saturated congestion.
There were nearly a hundred in France, more than half in Paris. Enough in any case the government decides to address the issue as part of its project \Development and modernization of tourist services, in order to avoid\ a dramatic event comes hitting the industry. \
So far, \a driver or motorcycle maxi-scooter could proclaim moto-taxi, what it involves uncertainties and contingencies for passengers,\ lamented his colleagues yesterday to Didier Gonzales, MP ( UMP) of Val-de-Marne (94), led to the amendment to regulate the activity of motorcycle-taxis.
With the support of the Secretary of State responsible for tourism and trade in particular SMEs Hervé Novelli, Mr. Gonzales said that \provides for the establishment of a flexible framework to enable the development of this new industry and jobs that go hand in hand, but it also includes a number of security requirements, by forcing companies to offer adapted vehicles and qualified drivers. \
Advance booking required!
A decree of application should come soon clarify the new rules of the game: \a minimum number of years of detention of the permit motorcycle, regular maintenance of machinery, which will be renewed frequently, are examples among others,\ said d ‘now Mr. Gonzales.
But the main point of the amendment was primarily the principle of \reservation\ that will \differentiate this area from that of artisans taxis, which have different rights but are subject to more onerous obligations,\ says member.
Drivers of motorcycles and have longer entitled, under penalty of one year in prison and 15 000 euros fine, or to park on public roads in search of clients without reservation proven …
Thus ended the spontaneous decision to hail a motorcycle off the plane or train to save time: it will now be locked in a taxi, a \real\ with four wheels, to go bigger caps like everyone else … Unless of course you book a motorcycle before taking your plane or your train!
The motorcycle taxi companies have a presence seemed to favor these guidelines: Because most customers are businessmen and personalities from the show biz – which can rely on their assistants to ensure the logistics – this obligation of reservation should not harm them too.
Motocab Thus, the french leader of its sector with 50 motorcycles that is already offering an online reservation service, itself in pole position to qualify for this new law on the transport bikes with driver: \This new legislation recognizes efforts undertaken with Didier Motocab Gonzales and representatives of the Department of the Interior, \said Philippe Hervé, President of the company owned 10% by Patrick Bruel, saying that\ it is a true recognition of our know-how because it will help to structure the profession by using our best practices: on-board safety, punctuality and comfort transfers.