Kedves olvasók!
Időközben kiderült, hogy ez a hír nagy valószínűéggel kacsa. Elnézést kérünk a félretájékoztatásért.
Bár én a papírtérképek híve vagyok, azt nem tagadom, hogy a GPS alapú navigációs eszközöknek is megvan a maga haszna. Hamarosan ezt a spanyolok kénytelenek lesznek nélkülözni.
Néhány hete a spanyol törvényhozás jóváhagyott egy új jogszabályt, amelynek értelmében Spanyolországban tilos lesz GPS berendezést használni gépjárművek vezetése közben. A döntés hátterében még csak nem is biztonságtechnikai megfontolások állnak (mint a mobiltelefonok esetében), az ok jóval prózaibb. A legtöbb modern elektronikus térképen fel vannak tüntetve azok a helyek, ahol az ember (nagy valószínűséggel) sebességmérő berendezéssel találkozhat. Korábbi nem hivatalos, sebességméréssel kapcsolatos mini-sorozatunk utolsó cikke pontosan ezt a témát feszegette: a sebességmérés jelentős plusz bevételt jelent az üzemeltetők számára.
Úgy tűnik a spanyol államnak nagy szüksége van erre a bevételre. Bár a sebességmérők felderítésére és blokkolására szolgáló berendezések eddig is tiltottak voltak az országban, a navigációs berendezések passzív adattartalmával eddig nem tudtak mit kezdeni. Most egy laza tollvonással megszabadultak ettől a problémától, és újabb bevételi forrást is teremtettek: a szabály megszegéséért ugyanis 200 eurós büntetés és 3 büntető pont jár (ez nagyobb tétel, mint az enyhe gyorshajtás büntetése).
Ha a GPS fanatikus híve lennék, most azt mondanám, hogy a spanyolok a kőkorszakba lökik vissza a navigációt piszkos anyagi érdekek miatt. Az új szabály pedig azért is érdekes, mert a legtöbb felső-középkategóriás autóban is lassan szériatartozék lesz az elektronikus navigáció, a felső kategóriás autókban már régóta megtalálható, de a hosszútávra tervezett túramotorokba is lassan a gyártók építik be a GPS-t. Ezekkel vajon mi lesz?
/chapter>