Kevés olyan motor van a világon, aminek a fejlesztése akkora publicitást kapott, mint a BMW S1000RR-é. A tavaly tavasz óta tartó médiakampány után végre hivatalosan is bemutatták az utcai változatot.
Néhány éve kicsit mosolyogtam azon a híren, miszerint a BMW sportmotorok fejlesztésébe fog. Valljuk be őszintén, a kék-fehér propelleres logóról motorosnak először nem a teljesítmény utáni hajsza és a technika határokig történő kimotorozása jut eszébe – sokkal inkább a hosszú távú túrák, világjárások, „A GS” vagy annak utcai rokonai. Azt hiszem, ennek vége. Tavaly tavasz óta az S1000RR folyamatosan megjelent a médiában, most végre hivatalosan is bemutatták az utcai változatot. A bemutatóra stílusosan az impozáns monzai versenypályán, a királyi parkban került sor.
Sokan úgy vélik, hogy a BMW ezzel a motorral beismerte, hogy a japán sportmotorok koncepciója a legjobb, kvázi az S1000RR egy európai tervezésű japán motor. Ha így is van, véleményem szerint ezzel semmi probléma nincs, sőt, inkább elismerésre méltó és messze szimpatikusabb lépés, mint konstrukcióbéli eltérésekre hivatkozva hengerűrtartalom növeléssel elérni a versenytársak teljesítményét: a bajnokokat mindig a saját pályájukon kell megverni. A bajorok ezzel a vízhűtéses sornégyes motorral olyat alkottak, ami a következő években jelentősen átalakíthatja a sportmotorok piacát. Az S1000RR-ben megvan mindaz, amit egy korszerű sportmotorban az ember keres. Amellett, hogy ez a legkönnyebb 1000-es a piacon, az egyik legnagyobb teljesítményű is. Számokban kifejezve ez az jelenti, hogy a motor száraz tömege 183, menetkész tömege pedig 204 kilogramm (a BMW verseny-ABS-ével szerelve 206,5). A csúcsteljesítmény 193 lóerő, amit a motor 13000-es fordulaton produkál, a maximális 112 Newtonméteres forgatónyomaték pedig 9750-es fordulaton jelentkezik a főtengelyen. A számoknál azonban jóval érdekesebb maga a konstrukció.
Az S1000RR olyan korszerű berendezéseket is tartalmaz, mint az ABS illetve a kipörgésgátló. A BMW túramodelljeiben már évek óta megtalálható a kipörgésgátló, mégis az első igazi (sport)motor, ami ilyen eszközzel a piacra került, a Ducati 1198 volt. Az egyre inkább terjedő ABS idén megérkezett a sportmotorok szegmensébe is, szériában gyártott sportmotorra először a Honda szerelt blokkolásgátlót. Bár nem a BMW volt az első ezeknek az eszközöknek az alkalmazásában sportmotoron, de úgy vélem a bajoroknak semmi szégyellni valója nincs, hiszen ezek a kiegészítők mind idén kerültek bevezetésre, az S1000RR mindkettővel rendelkezik, és a technikai finomságok ezzel közel sem értek véget.
Kijelenthető, hogy a mai sportmotorokon szinte kötelező felszerelésnek számít a csúszókuplung, a többféle gyújtástérkép – természetesen ezek is megtalálhatók a masinán. A leginkább érdekes berendezés azonban a szelepvezérlés. A BMW a Forma-1-es tapasztalatokra hivatkozik a szelepvezérlésről beszélve, amit kétkerekűről lévén szó, nem csupán marketingként kell értékelnünk. Egy 4-ütemű Otto-motor lehetséges fordulatszám-tartományát sok tényező befolyásolja, mégis a BMW mindent megtett, hogy a motor lélegzetvételét minél optimálisabbra hangolja s biztosítsa a nagy fordulatszámot, és a megfelelő teljesítményt a különböző tartományokban. A versenyautókból átvett rendszer egyik előnye, hogy a vezérműlánc hossza rövid, a főtengely forgó mozgása egy áttételen keresztül jut a könnyű, kiegyensúlyozott vezérműtengelyekig. Mind a beömlő, mind a kipufogó oldali szelepek titánötvözetből készülnek, ami a kisebb mozgó tömeg mellett hosszabb élettartamot is biztosít. Az aggregát maximális fordulatszáma így percenként 14000 is lehet, ami magas értéknek számít kategóriájában. A kipufogó rendszer is ennek a nagy gázkibocsátásnak megfelelően lett kialakítva úgy, hogy az Euro-3-as normákat is teljesítse. A zaj csökkentéséről és a kipufogógáz tisztitásáról egy elődob gondoskodik, a végdobok kis méretűek, ami hasznos a tömegközpontosítás szempontjából is. A teljesítmény ideális leadását a rendszerbe épített elektronikus vezérlésű fojtószelep is segíti. Természetesen a futómű is a kor követelményeinek megfelelően teljesen állítható fordított teleszkópokból és hátsó rugóstagból áll, a váz szintén korszerű, alumínium ötvözetből készülő hídváz.
Összességében azt kell mondjuk, a nagy gonddal tervezett motor, a BMW-től megszokott minőségben, piacvezető alkatrészekből építve és a versenytársak árszintjéhez nagyon közel egy igazán ütőképes csomagot alkotnak. Remélhetőleg az idén szerzett versenytapasztalatokkal a bajor bestia a World Superbike bajnokságban hamarosan kiengedi karmait és látványos sikereket ér el, és így az S1000RR nem csak egy kósza kaland lesz, hanem a piac egy meghatározó motorja a jövőben.