Argentína a tangó, az aranyhoz kötött pénz és a gázüzemű járművek hazája. Ezentúl a gázüzemű motoroké is.
Az argentin Zanella, amely kismotorokat, robogókat és quadokat gyárt, idén egy sűrített földgázzal (CNG – Compressed Natural Gas) működő kismotort dob a piacra. A Közép- és Dél-Amerikában népszerű üzemanyagot eddig is alkalmazták személyautókban és kis teherautókban, a kétkerekű járművek közül azonban ez az első sorozatban gyártott gázhajtású típus. Egy korábbi cikkünkben írtunk egy autógázzal működő átalakított XT500-ról, ez a megoldás azonban még annál is előbbre mutató. Míg a nagy gyártók új technológiákat fejlesztenek, hibrid- és elektromos meghajtásról szólnak a hírek, addig ez a kis argentin cég egy elérhető, olcsó technológiát épít be motorjaiba.
Környezetvédelmi szempontból ugyan ez a meghajtás nagy előrelépést jelent, azonban nem csodaszer. A CNG főképp metánból áll, égésekor vízpára és széndioxid keletkezik. Technológiailag olcsóbb, mint a folyékony változat (LNG – liquid natural gas) alkalmazása, az üzemanyag hatodannyiba kerül, mint a benzin (Argentínában). A gáz maga könnyen hozzáférhető természetes anyagok bomlásakor is, a belsőégésű motor élettartama pedig jelentősen nő az ilyen üzemanyag használatával. Egy esetleges balesetnél a földgáz nem jelent akkora veszélyt, mint a propángáz. Hátránya, hogy az üzemanyag maga nagyobb helyet foglal el, mint a hagyományos benzin, hiszen a benne tárolt energia kisebb, a nyomásálló tartály pedig nagyobb tömegű.
Az argentin kismotor a hírek szerint kettős hajtással fog rendelkezni, a 200 kilométeres hatótávot biztosító gáztartály mellett egy hagyományos, 3.5 literes benzintartály is rendelkezésre áll majd, ha nem találunk időben töltőállomást. A megoldás mindenféleképpen költséghatékony, furcsa, hogy a hasonló járművek nem nyernek teret a világ más pontjain.