Múlt héten a csapatok és a Dorna vezetése viharos gyorsasággal döntöttek néhány költségcsökkentő intézkedésről. Az új szabályok azonban felvetnek néhány kérdést.
Az azonnali hatállyal érvénybe lépő szabálymódosítások a következők.
1. A péntek délelőtti szabadedzést megszüntették, az edzések időtartama 45 percre csökken. A hivatalos menetrend a következőképpen alakul.
Péntek
13:05-13:45 GP125, 1. szabadedzés
14:05-14:50 MotoGP, 1. szabadedzés
15:05-15:50 GP250, 1. szabadedzés
Szombat
09:05-09:45 GP125, 2. szabadedzés
10:05-10:50 MotoGP, 2. szabadedzés
11:05-11:50 GP250, 2. szabadedzés
13:05-13:45 GP125, kvalifikáció
14:05-14:50 MotoGP, kvalifikáció
15:05-15:50 GP250, kvalifikáció
Vasárnap
08:40-09:00 GP125, bemelegítés
09:10-09:30 GP250, bemelegítés
09:40-10:00 MotoGP, bemelegítés
11:00 GP125, verseny
12:15 GP250, verseny
14:00 MotoGP, verseny
2. A szezon második felében, a brnoi futamtól csak öt erőforrást használhatnak fel motorkerékpáronként nyolc versenyre. Az alkatrészek cseréje nem megengedett, kivéve azok javításakor.
3. Kerámia alapú féktárcsák és fékbetétek alkalmazása tilos.
4. Rajtelektronika nem használható.
5. Elektronikus felfüggesztés-vezérlés nem alkalmazható.
6. A szezon közbeni, versenyek utáni tesztelések száma kettőre csökken, a katalán ás a cseh nagydíjakat követően lesz erre lehetőség.
Jobban átgondolva ezeket a szabályokat, megkérdőjelezhető, hogy sikerül-e velük tényleges költségcsökkentést elérni. A péntek reggeli edzés megszüntetése, valamint a motor élettartamára vonatkozó új előírás csak újabb, költséges gyári teszteléseket fog eredményezni – mivel versenyről van szó, senki sem fogja a motor élettartamát teljesítmény-csökkentéssel javítani.
Jelenleg senki sem használ kerámia alapú fékeket és az ilyen irányú fejlesztések értelmetlennek tűnnek annak fényében, hogy a 2010-es szezontól acél tárcsákat kell alkalmazniuk a csapatoknak.
Hasonlóan az elektronikus felfüggesztés-vezérlést sem találhatjuk meg egyik jelenlegi motoron sem, holott ez egy olyan fejlesztési terület lehetne, amely a motorozás biztonságát növeli, így előbb-utóbb az utcai motorosok is élvezhetnék. Bár a rajtelektronika használatát tiltja az új szabályzás, egy szót sem szól a kipörgésgátló verseny közbeni alkalmazásáról. A Forma 1-ben végbement változások kapcsán kijelenthető, hogy az ilyen rendszereket mélyen elrejtik a csapatok az egyéb elektronikák között, ami további teszteléseket tesz szükségessé.
Mivel a technikai fejlesztések egy versenysportban soha nem fognak leállni, az intézkedések és azok racionalitása a jelen helyzetben legalábbis megkérdőjelezhető.