Miközben mindenki Kínáról beszél, az indiai üzleti lehetőségekre sokan már ráébredtek, és ezen a feltörekvő piacon fektetnek be jelentős összegeket. Ez a kapcsolat azonban nemcsak ebben az irányban működik.
Balról jobbra: Gabriele Del Torchio (Ducati), S. Ramadorai és N. Chandrasekaran (Tata Consulting Services)
A Tata cég neve talán nem hangzik ismeretlenül a kedves olvasóknak. Az indiai holding számtalan üzleti érdekeltséggel rendelkezik, most pedig úgy tűnik, az európai motorgyártásba is be tud lépni. A Jaguarban, illetve a Land Roverben szerzett részesedés után most a Ducatival lépett üzleti kapcsolatba a cégcsoport tanácsadó leányvállalata, a Tata Consulting Services. A több millió eurós üzlet egyelőre csak egy hosszú távú együttműködésről szól, amelynek keretében a Ducati üzleti hatékonyságát kívánják növelni az indiaiak az általuk biztosított szoftverekkel és üzletpolitikával. Az első lépés az olaszok ellátási hálózatának fejlesztése lesz, remélhetőleg ez nem az olyan minőségi alkatrészek beszállítójának cseréjét jelenti, mint az Öhlins teleszkópok vagy a Brembo fékek.
Ha a Brembo neve már szóba került, meg kell említenünk, hogy a fékeiről híres olasz vállalat tavaly októberben megvásárolta a Boschtól az indiai JV KBX nevű cég részvényeinek többségi tulajdonrészét és további beruházással egy korszerű gyárat épített Indiában, amelyet a hét elején fel is avatott. A dolog üzleti jelentősége az, hogy az olaszok így az indiai piac körülbelül 50 százalékát birtokolják, már ami a fékeket illeti. Az olaszok „Breco” (Brembo Company) márkajelzéssel a fejlődő országokba fogják termékeiket szállítani, így nem csupán az egyik legnagyobb indiai motorgyártó, a Bajaj, hanem más távol-keleti, brazil, orosz és kínai gyárak kétkerekűin is fel fognak tűnni.
A Bajaj cég említése sem véletlen, hiszen a sokak szerint legvidámabb motoros reklámfilmeket alkalmazó vállalat egyre nagyobb részesedést szerez a KTM-ben. Tavaly decemberig az osztrák gyár 25,86 százaléka került a Bajaj tulajdonába. A KTM így egy fontos üzleti partnerre is szert tett, közösen fejlesztenek olcsó, kis költséggel üzemeltethető 125-ös és 250-es kismotorokat, amelyeket Európában a KTM, míg Indiában a Bajaj logójával hoznak forgalomba.
A Harley-Davidson tavalyi MV Agusta felvásárlása után ilyen híreket olvasva úgy tűnik, hogy a globalizáció véglégesen beférkőzött a motorgyártásba is.